Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-14, 10:07   #141
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

100 000 per år er vel omtrent det det koster å ha barn som driver aktivt med alpin, er det ikke? Og det er det da mange som driver med uten at folk hever et øyenbryn.

Gammel 20-06-14, 10:09   #142
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

100 000 per år er vel omtrent det det koster å ha barn som driver aktivt med alpin, er det ikke? Og det er det da mange som driver med uten at folk hever et øyenbryn.

Jeg tror ikke det er mange som har enkelt for å bruke 100 000 på verken skolepenger eller et barns ene aktivitet.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 10:12   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg vet at det ikke er for folk med snittinntekt. Men det virker som om noen syns det er helt vanskelig å tro, men det er altså tusener av unger i Norge som driver aktiviteter som koster så mye. Selv om de fleste ikke gjør det. Og om jeg skulle velge så har jeg lettere for å forstå å bruke det på utdanning enn ski.

Gammel 20-06-14, 10:12   #144
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

100 000 per år er vel omtrent det det koster å ha barn som driver aktivt med alpin, er det ikke?

Gjør det? Jeg sjekket prisene til en av Osloklubbene, og hvis du er på ungdomsnivå og i en gruppe som satser koster en sesong maks 5000,- Det er både barmarkstrening og trening tre ganger i uka i sesongen. La oss si at et heiskort koster 5000,- i tillegg. Jeg tviler på at utstyret koster 90.000,- i året?

Ellers, det er vel en grunn til at også alpin er en sport som utøves mest i pengesterke sirkler, og det er vel det som er diskusjonen her. Folk flest har ikke råd til verken skole eller fritidsaktiviteter i den prisklassen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 10:16   #145
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Med aktivt mener jeg de som reiser på treninger og renn og konkurrerer. De bruker en del titusener bare på ski, har heiskort i flere anlegg, stort sett for minst en forelder i tillegg til barnet, må betale for reiser og opphold til skidestinasjoner i hele Norge (her er det mye av pengene går, tror jeg), begynner tidlig med treningsturer til Alpene, osv.

Jeg har ikke møtt noen som har kommet under 100 000 men mange som bruker LANGT mer.

Gammel 20-06-14, 10:18   #146
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med aktivt mener jeg de som reiser på treninger og renn og konkurrerer. De bruker en del titusener bare på ski, har heiskort i flere anlegg, stort sett for minst en forelder i tillegg til barnet, må betale for reiser og opphold til skidestinasjoner i hele Norge (her er det mye av pengene går, tror jeg), begynner tidlig med treningsturer til Alpene, osv.

Jeg har ikke møtt noen som har kommet under 100 000 men mange som bruker LANGT mer.

OK, da regner du jo på et vis "feriereiser" in i regnestykket, så da blir det jo noe helt annet. Da fordeler man jo pengene over flere budsjetter. Uansett så endrer det jo ikke utgangspunktet: dette er ikke noe folk flest har råd til.

Gammel 20-06-14, 10:20   #147
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke direkte allemannsforlystelser/trening det der, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 10:21   #148
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vet ikke om foreldrene syns det er så "ferie" å sitte og trøkke eller preppe ski en helg i en leid hytte på Trysil i mai. Men ja, jeg tror reisene en av de tingene som drar, og så er det visst ikke grenser for hva utstyr kan koste, og prepping og vedlikehold av det også. Jeg så sånn ut som dette første gang noen fortalte meg hva det ble kostende for deres unger.

Gammel 20-06-14, 10:22   #149
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er ikke direkte allemannsforlystelser/trening det der, altså.

Nei, det har jeg da ikke sagt heller?

Gammel 20-06-14, 10:22   #150
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det historien om da Lasse Kjus var på Hafjell uten penger rinner meg i hu. Helt vanvittig, de hadde lite penger i utgangspunktet, og så mistet de noe, så de måtte sove i bilen og ikke spise. Men stå på ski skulle de. Jeg er ikke fasinert av sport, men jeg er fasinert av innsatsviljen som ligger bak de fleste suksesser.

Gammel 20-06-14, 10:34   #151
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det har jeg da ikke sagt heller?

Men det er jo det vi diskuterer da. At skolepenger på 100.000 ikke er for hvermannsen. Og da går det jo ikke å sammenlikne med en satsing på et sport som heller ikke er for hvermannsen. Jeg reagerer glatt på samme prisnivå der. Om det ikke skal svi noe vanvittig for resten av familien så er jo slike utlegg for en økonomisk elite. Det betyr ikke at det plager meg at vi ikke har råd til noen av delene, men utgangspunktet var at det er veldig dyrt, og for noen som er vant til at de fleste privatskoler er subsidierte så blir de forbløffet over prisnivået, slik du ble første gang du hørte om alpinutgiftene.

Gammel 20-06-14, 10:37   #152
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Her er det historien om da Lasse Kjus var på Hafjell uten penger rinner meg i hu. Helt vanvittig, de hadde lite penger i utgangspunktet, og så mistet de noe, så de måtte sove i bilen og ikke spise. Men stå på ski skulle de. Jeg er ikke fasinert av sport, men jeg er fasinert av innsatsviljen som ligger bak de fleste suksesser.

Det var Kjetil Aamodt, det.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 10:38   #153
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hehe, ser den. Men Hyacinth uttrykte mer "vantro" enn "forbløffelse", tenkte jeg.

Og det er jo familier man opplever som "vanlige" som driver med alpint også. Det er ikke bare direktører og arvinger, liksom.

Gammel 20-06-14, 11:05   #154
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hehe, ser den. Men Hyacinth uttrykte mer "vantro" enn "forbløffelse", tenkte jeg.

Og det er jo familier man opplever som "vanlige" som driver med alpint også. Det er ikke bare direktører og arvinger, liksom.

Absolutt. Akkurat som det er "vanlige" folk som går på ikke-subsidierte skoler. Derfor blir man jo forbløffet, eller vantro om du vil, over prisnivået. Vi vurderte jo som sagt den internasjonale skolen, men valgte det bort både på grunn av økonomi, og reisevei. Det økonomiske skulle vi jo ha fått til på våre gjennomsnittlige lønninger, men da måtte vi jo ha prioritert anderledes. Det samme med alpin. Om det var det Hiawata virkelig ønsket å gjøre, hadde vi nok valgt å ofre mye for å få det til. Da hadde vi vært nødt til å velge bort alle andre feriereiser, og kuttet utgifter i hverdagen ned til det absolutt nødvendige.

Men internajsonal skole og alpin, det hadde ikke gått.

Gammel 20-06-14, 11:12   #155
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Det var Kjetil Aamodt, det.

Ups! Takk for retting. Ikke rart at jeg ikke fant det når jeg googlet.

Gammel 20-06-14, 11:36   #156
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er jo det vi diskuterer da. At skolepenger på 100.000 ikke er for hvermannsen. Og da går det jo ikke å sammenlikne med en satsing på et sport som heller ikke er for hvermannsen. Jeg reagerer glatt på samme prisnivå der. Om det ikke skal svi noe vanvittig for resten av familien så er jo slike utlegg for en økonomisk elite. Det betyr ikke at det plager meg at vi ikke har råd til noen av delene, men utgangspunktet var at det er veldig dyrt, og for noen som er vant til at de fleste privatskoler er subsidierte så blir de forbløffet over prisnivået, slik du ble første gang du hørte om alpinutgiftene.

Men mener vi at kongefamilien er hvermannsen, eller diskuterer vi vanlige folk og skolepenger nå?

Jeg er skikkelig, skikkelig negativ til å ha kongefamilie kjenner jeg. For kongefamiliens skyld. Det er jo helt håpløst at man skal pålegges å være "folkelige", men likevel ikke kunne få lov til å ta valg som alle andre står fritt til. I stedet skal man gjøre det som "snittet" gjør. Og for Guds skyld ikke skille seg ut.

Mht ISS her i Stavanger, så har jeg snakket med familier som sparer opp og lar ungene ta videregående der. Da får de stipend og man slipper litt rimeligere. Men langt de fleste er pengesterke eller har arbeidsgivere som dekker det (fordi de er expats, eller fordi de skal være eller har vært expats). Ei venninne av datteren min ønsket å gå der fordi hun mistrivdes på sin skole, men foreldrene (med to helt vanlige jobber) fant det fullstendig uaktuelt når de så hva det kostet.

200 000 kr er mye penger for de fleste.

Mht idretter så er det jo ganske mange som blir dyre når man kommer opp dit at man satser litt.

Gammel 20-06-14, 11:40   #157
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men mener vi at kongefamilien er hvermannsen, eller diskuterer vi vanlige folk og skolepenger nå?

Nei, vi snakker om reelle hvermannsen, siden man var sjokkert over prisnivået på den internasjonale skolen, og at man kjenner "vanlige" folk som går der, og derfor lurer på hvordan de har råd. Har ingenting med kongefamilien å gjøre.

Gammel 20-06-14, 11:43   #158
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men mener vi at kongefamilien er hvermannsen.

Det er vel nettopp der det skurrer for meg. De er ikke hvermannsen, men uttrykker offentlig at de liksom er det.

-De snakker om gjenbruk og miljøvalg, men har stort privat forbruk.
-De snakker om tidsklemma, men har ressurser andre barnefamilier ikke kan sammenlikne seg med i det hele tatt.
-De leier spartansk sommerhytte utenfor Risør og blir avbildet der av pressen, samtidig som de leier luksushytte annet sted samme sommer (og ikke blir tatt bilde av).

For å nevne noen eksempler. Pga diverse omstendigheter, så vet jeg også en del andre konkrete forhold som ikke rimer helt med bildet de ellers liker å fronte. (Og det er helt greit, men ikke få folk til å tro at man er heeelt vanlig, for det er de ikke).

(Og for øvrig skulle jeg likt å sett hvor mange av mine venner som dukket opp, om jeg valgte å feire bursdagen min med gudstjeneste..)

Gammel 20-06-14, 11:53   #159
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ups! Takk for retting. Ikke rart at jeg ikke fant det når jeg googlet.

Jeg husket det bare fordi Aamodt holdt et lite foredrag på et seminar jeg deltok på for noen år siden. Utrolig unyttig at det er det jeg husker istedenfor alt det faglige alle andre snakket om. Bortsett fra akkurat nå som jeg endelig fikk bruk for det da.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 11:58   #160
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men 100000 i skolepenger hvis man har 1-2 unger er noe langt fra alle, men ganske mange har mulighet til hvis de mener det er virkelig, virkelig viktig. Vi kan jo ikke det med fire barn, men vi kunne ha prioritert det hvis vi bare hadde hatt ett barn. Det er jo overraskende mange som bruker så mye på ferier og ganske mange som for eksempel eier hest og har den på en stall med alt inkludert. En sånn hobby kommer oppi de samme summene i året.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.