|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg100 000 per år er vel omtrent det det koster å ha barn som driver aktivt med alpin, er det ikke? Og det er det da mange som driver med uten at folk hever et øyenbryn.
|
|
|
#142 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Jeg tror ikke det er mange som har enkelt for å bruke 100 000 på verken skolepenger eller et barns ene aktivitet. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgNei, jeg vet at det ikke er for folk med snittinntekt. Men det virker som om noen syns det er helt vanskelig å tro, men det er altså tusener av unger i Norge som driver aktiviteter som koster så mye. Selv om de fleste ikke gjør det. Og om jeg skulle velge så har jeg lettere for å forstå å bruke det på utdanning enn ski.
|
|
|
#144 |
|
Glamorøs
|
Gjør det?
|
|
|
#145 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgMed aktivt mener jeg de som reiser på treninger og renn og konkurrerer. De bruker en del titusener bare på ski, har heiskort i flere anlegg, stort sett for minst en forelder i tillegg til barnet, må betale for reiser og opphold til skidestinasjoner i hele Norge (her er det mye av pengene går, tror jeg), begynner tidlig med treningsturer til Alpene, osv.
|
|
|
#146 |
|
Glamorøs
|
OK, da regner du jo på et vis "feriereiser" in i regnestykket, så da blir det jo noe helt annet. Da fordeler man jo pengene over flere budsjetter. Uansett så endrer det jo ikke utgangspunktet: dette er ikke noe folk flest har råd til.
|
|
|
#147 |
|
|
Det er ikke direkte allemannsforlystelser/trening det der, altså. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgVet ikke om foreldrene syns det er så "ferie" å sitte og trøkke eller preppe ski en helg i en leid hytte på Trysil i mai.
|
|
|
#149 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, det har jeg da ikke sagt heller?
|
|
|
#150 |
|
Leser
|
Her er det historien om da Lasse Kjus var på Hafjell uten penger rinner meg i hu. Helt vanvittig, de hadde lite penger i utgangspunktet, og så mistet de noe, så de måtte sove i bilen og ikke spise. Men stå på ski skulle de. Jeg er ikke fasinert av sport, men jeg er fasinert av innsatsviljen som ligger bak de fleste suksesser.
|
|
|
#151 |
|
Glamorøs
|
Men det er jo det vi diskuterer da.
|
|
|
#152 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var Kjetil Aamodt, det. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgHehe, ser den. Men Hyacinth uttrykte mer "vantro" enn "forbløffelse", tenkte jeg.
|
|
|
#154 |
|
Glamorøs
|
Absolutt. Akkurat som det er "vanlige" folk som går på ikke-subsidierte skoler. Derfor blir man jo forbløffet, eller vantro om du vil, over prisnivået. Vi vurderte jo som sagt den internasjonale skolen, men valgte det bort både på grunn av økonomi, og reisevei. Det økonomiske skulle vi jo ha fått til på våre gjennomsnittlige lønninger, men da måtte vi jo ha prioritert anderledes. Det samme med alpin. Om det var det Hiawata virkelig ønsket å gjøre, hadde vi nok valgt å ofre mye for å få det til. Da hadde vi vært nødt til å velge bort alle andre feriereiser, og kuttet utgifter i hverdagen ned til det absolutt nødvendige.
|
|
|
#155 |
|
Leser
|
Ups! Takk for retting. Ikke rart at jeg ikke fant det når jeg googlet.
|
|
|
#156 |
|
Shake it out!
|
Men mener vi at kongefamilien er hvermannsen, eller diskuterer vi vanlige folk og skolepenger nå?
|
|
|
#157 |
|
Glamorøs
|
Nei, vi snakker om reelle hvermannsen, siden man var sjokkert over prisnivået på den internasjonale skolen, og at man kjenner "vanlige" folk som går der, og derfor lurer på hvordan de har råd. Har ingenting med kongefamilien å gjøre.
|
|
|
#158 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#159 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg husket det bare fordi Aamodt holdt et lite foredrag på et seminar jeg deltok på for noen år siden. Utrolig unyttig at det er det jeg husker istedenfor alt det faglige alle andre snakket om. Bortsett fra akkurat nå som jeg endelig fikk bruk for det da. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
maler
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgMen 100000 i skolepenger hvis man har 1-2 unger er noe langt fra alle, men ganske mange har mulighet til hvis de mener det er virkelig, virkelig viktig. Vi kan jo ikke det med fire barn, men vi kunne ha prioritert det hvis vi bare hadde hatt ett barn. Det er jo overraskende mange som bruker så mye på ferier og ganske mange som for eksempel eier hest og har den på en stall med alt inkludert. En sånn hobby kommer oppi de samme summene i året.
|
![]() |
|
|