|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Jeg har aldri hørt om at barn bruker 100000 på alpint. Men det stemmer sikkert når du sier det. Uansett synes jeg det er helt vilt, men folk får gjøre som de vil. Det jeg synes er mer merkelig er at folk faktisk har råd til sånt. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Kontrollfrik
Ja, det kan jeg gjerne innrømme. Jeg har aldri hørt om disse summene. Noensinne. Jeg synes det er helt syke priser. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
villende
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg har tenkt mye på denne de siste dagene og jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg synes. Selv om jeg ser språkargumentet er det mange måter de kunne løst det på som ikke hadde medført å ta barna ut av sin nærskole. Jeg har gått på engelskspråklig skole og tenker at selv om det gir et perspektiv ut over det norske, så fører det også til mye savn, fordi man stadig vekk opplever at vennene flytter. Der fører til at man bli mer åpen for nye mennesker, men det har også sine klare ulemper. Mange av mine venner fra utenlandstiden er blitt veldig rotløse. Dessuten orienterer man seg automatisk bort fra det landet man bor i og (typisk) mot USA eller UK på en slik skole. Og det er ikke nødvendigvis heldig for en fremtidig monark. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Pauset
Medlem siden: Jun 2014
![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg mener at dem har like mye rett til å bestemme selv hvor barna sine skal gå, som andre foreldre har. Jeg mener at andre folk ikke skal legge seg opp i hvilken skole barna dems skal gå i. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalghttp://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.U6cbj0YazCQ
|
|
|
#166 |
|
Kontrollfrik
Jeg banner vel i FP-kjerka, men jeg er helt enig med denne dama. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
-
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgPeggy Brønn her jo flere gode poenger. Jeg mener det viktigste hun sier er «Kongehuset er en merkevare som eksisterer så lenge den er etterspurt.» Jeg tror nok også at de kongelige selv er overrasket over hvor kraftige reaksjonene ble på dette skolevalget. Det var jeg også først, men det er vel ikke egentlig så rart. Svært mange her i landet ser jo ut til å mene at kong Olav tok trikken en gang på 70-tallet fordi han var folkelig, og ikke som et PR-stunt, og mange later til å vurdere kongehuset ut fra denne oppfatningen. Med det utgangspunket blir det naturligvis veldig merkelig når de kongelige gjør slike valg som dette. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgHaha, ja, den der "Kong Olav tok TRIKKEN! Og se på dem nå!!" er ganske komisk.
|
|
|
#170 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg har forresten en følelse av at familien planlegger et lengre utenlandsopphold snart. Dannelsesreisen i India var jo bare pyttpytt, og nå som MærtaBærta og Ari kommer hjem kan de bevilge seg å stikke ut igjen. Da er det tross alt ganske hensiktsmessig for eldste å ha internasjonal skole i ryggen i og med at hun er blitt såpass stor som hun er.
|
|
|
|
#171 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgHvorfor har du følelsen av det?
|
|
|
#172 |
|
|
Jeg er overbevist om at Haakon planlegger å bli den siste kongen, og at han som en fornuftig fyr sørger for at ungene sine får best mulig utdannelse og utnytter de royal perksene som finnes. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgDen tanken har streifet meg også, Maverick. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Men først, kaffe!
Det tror jeg også! Og om prinsessen velger å abdiserer er det mest sannsynlig hun vil kunne starte en karriere for seg selv utenlands. Det er slett ikke usannsynlig at skolebyttet er en del av en slik prosess, om ikke annet så vil han at hun skal ha en reell valgmulighet, mer enn det han hadde. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Leser
|
Det tror ikke jeg. Men jeg tror at han ønsker å ha denne "åpningen" eller "retretten" for datteren sin, og det tror jeg er lurt. (Nå kjenner jeg ikke OIS så godt, men jeg tror jo det er mulig å få seg en karriere/et liv utenom kongerollen uten å studere der? Så om det er relevant for skolevalget tviler jeg på.)
|
|
|
#176 |
|
Bedreviter
|
Hva mener du med "reell valgmulighet"? Tror du at Håkon valgte å bli konge fordi han ikke hadde noen andre muligheter? Mannen er høyt utdannet, fra et av verdens ledende universiteter, i tillegg til at han er en forholdsvis godt kjent person i store deler av Europa. Jeg tror ikke jobbtilbudene hadde uteblitt hvis han hadde vært tilgjengelig på jobbmarkedet. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg har absolutt ingen overbevisning om at Haakon gjør dette for å bli den siste kongen. Ja, han har snakket om at det ikke alltid er lett å være tronarving, men jeg tror også at han og hans kone syns det er meget behagelig. Jeg har virkelig ingen tro på at de kommer til å gjøre noe som helst aktivt for å avslutte kongedømmet.
|
|
|
#178 |
|
-
Og familien hans er vel rik som trollet i berget, så det er jo ikke som om han faktisk ville trenge å ha en betalt jobb. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgAt engelskundervisningen i norske skoler er bra, er nok riktig, men at man blir bedre i engelsk av aa gaa paa en internasjonal skole er det vel ingen tvil om. For en fremtidig dronning - og for mange andre for den saks skyld - vil jeg tro at det er ekstremt viktig at man snakker engelsk saa bra at det er som et 2. morsmaal. Jeg er overrasket over at kongebarna ikke har hatt engelsk nanny eller noe saant (hvis de ikke har hatt det, da), men at de velger aa sende dronningspiren paa en skole som gjör at hun blir enda bedre i engelsk uansett hva hun kan allerede, er veldig forstaaelig. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg skjønner engelskargumentet godt. Det jeg ikke skjønner er at de velger å ta henne ut av hele det norske utdanningssystemet - den internasjonale skolen har jo ikke samme læreplan som den norske og jeg tenker at det er minst like viktig for en fremtidig dronning med god kunnskap om det norske samfunnet og norske tradisjoner og Norge. Dessuten foregår all undervisning på engelsk - hva med norskundervisningen? Klart det er viktig at hun som fremtidig monark mestrer engelsk, men det er jammen viktig at hun har norsk utover 4. trinn også.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
|
|