Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-14, 20:27   #161
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

100 000 per år er vel omtrent det det koster å ha barn som driver aktivt med alpin, er det ikke? Og det er det da mange som driver med uten at folk hever et øyenbryn.

Jeg har aldri hørt om at barn bruker 100000 på alpint. Men det stemmer sikkert når du sier det. Uansett synes jeg det er helt vilt, men folk får gjøre som de vil. Det jeg synes er mer merkelig er at folk faktisk har råd til sånt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-14, 20:33   #162
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hehe, ser den. Men Hyacinth uttrykte mer "vantro" enn "forbløffelse", tenkte jeg.

Ja, det kan jeg gjerne innrømme. Jeg har aldri hørt om disse summene. Noensinne. Jeg synes det er helt syke priser.

Gammel 21-06-14, 10:37   #163
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt mye på denne de siste dagene og jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg synes. Selv om jeg ser språkargumentet er det mange måter de kunne løst det på som ikke hadde medført å ta barna ut av sin nærskole. Jeg har gått på engelskspråklig skole og tenker at selv om det gir et perspektiv ut over det norske, så fører det også til mye savn, fordi man stadig vekk opplever at vennene flytter. Der fører til at man bli mer åpen for nye mennesker, men det har også sine klare ulemper. Mange av mine venner fra utenlandstiden er blitt veldig rotløse. Dessuten orienterer man seg automatisk bort fra det landet man bor i og (typisk) mot USA eller UK på en slik skole. Og det er ikke nødvendigvis heldig for en fremtidig monark.

Samtidig tenker jeg at det nok er mye vi ikke vet i denne saken. Og det at de tar begge barna ut av denne skolen er et kraftig signal, som jeg nok hadde tenkt ganske mye over hvis jeg var ledelse på skolen eller forelder i klassen til en av barna. Det kan jo rett og slett handle om trivsel, og da kan jeg se at den løsningen de har valgt kanskje var den enkleste.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-14, 19:59   #164
Starmather
Pauset

Medlem siden: Jun 2014
Starmather bør skjerpe seg
Standard

Jeg mener at dem har like mye rett til å bestemme selv hvor barna sine skal gå, som andre foreldre har. Jeg mener at andre folk ikke skal legge seg opp i hvilken skole barna dems skal gå i.

Starmather er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-14, 21:11   #165
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.U6cbj0YazCQ

Jeg må si jeg synes denne BI-professoren hadde noen gode argumenter. Hun mener de gjør feil i å ta barna ut av norsk offentlig skole.

Gammel 22-06-14, 21:22   #166
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

http://mobil.aftenposten.no/nyheter/...l#.U6cbj0YazCQ

Jeg må si jeg synes denne BI-professoren hadde noen gode argumenter. Hun mener de gjør feil i å ta barna ut av norsk offentlig skole.

Jeg banner vel i FP-kjerka, men jeg er helt enig med denne dama.

Gammel 22-06-14, 21:24   #167
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg banner vel i FP-kjerka, men jeg er helt enig med denne dama.

Jeg og!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-14, 22:10   #168
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Peggy Brønn her jo flere gode poenger. Jeg mener det viktigste hun sier er «Kongehuset er en merkevare som eksisterer så lenge den er etterspurt.» Jeg tror nok også at de kongelige selv er overrasket over hvor kraftige reaksjonene ble på dette skolevalget. Det var jeg også først, men det er vel ikke egentlig så rart. Svært mange her i landet ser jo ut til å mene at kong Olav tok trikken en gang på 70-tallet fordi han var folkelig, og ikke som et PR-stunt, og mange later til å vurdere kongehuset ut fra denne oppfatningen. Med det utgangspunket blir det naturligvis veldig merkelig når de kongelige gjør slike valg som dette.

Ben "John Lyndon school of Royal Theory" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-14, 23:51   #169
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, ja, den der "Kong Olav tok TRIKKEN! Og se på dem nå!!" er ganske komisk.

Gammel 22-06-14, 23:55   #170
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forresten en følelse av at familien planlegger et lengre utenlandsopphold snart. Dannelsesreisen i India var jo bare pyttpytt, og nå som MærtaBærta og Ari kommer hjem kan de bevilge seg å stikke ut igjen. Da er det tross alt ganske hensiktsmessig for eldste å ha internasjonal skole i ryggen i og med at hun er blitt såpass stor som hun er.

Noen som vil vedde en pose Twist eller?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-14, 23:59   #171
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Hvorfor har du følelsen av det?

Gammel 23-06-14, 00:24   #172
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg har forresten en følelse av at familien planlegger et lengre utenlandsopphold snart. Dannelsesreisen i India var jo bare pyttpytt, og nå som MærtaBærta og Ari kommer hjem kan de bevilge seg å stikke ut igjen. Da er det tross alt ganske hensiktsmessig for eldste å ha internasjonal skole i ryggen i og med at hun er blitt såpass stor som hun er.

Noen som vil vedde en pose Twist eller?

Jeg er overbevist om at Haakon planlegger å bli den siste kongen, og at han som en fornuftig fyr sørger for at ungene sine får best mulig utdannelse og utnytter de royal perksene som finnes.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 00:34   #173
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Den tanken har streifet meg også, Maverick.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 07:39   #174
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er overbevist om at Haakon planlegger å bli den siste kongen, og at han som en fornuftig fyr sørger for at ungene sine får best mulig utdannelse og utnytter de royal perksene som finnes.

Det tror jeg også! Og om prinsessen velger å abdiserer er det mest sannsynlig hun vil kunne starte en karriere for seg selv utenlands. Det er slett ikke usannsynlig at skolebyttet er en del av en slik prosess, om ikke annet så vil han at hun skal ha en reell valgmulighet, mer enn det han hadde.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 09:51   #175
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det tror ikke jeg. Men jeg tror at han ønsker å ha denne "åpningen" eller "retretten" for datteren sin, og det tror jeg er lurt. (Nå kjenner jeg ikke OIS så godt, men jeg tror jo det er mulig å få seg en karriere/et liv utenom kongerollen uten å studere der? Så om det er relevant for skolevalget tviler jeg på.)

Gammel 23-06-14, 10:12   #176
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det tror jeg også! Og om prinsessen velger å abdiserer er det mest sannsynlig hun vil kunne starte en karriere for seg selv utenlands. Det er slett ikke usannsynlig at skolebyttet er en del av en slik prosess, om ikke annet så vil han at hun skal ha en reell valgmulighet, mer enn det han hadde.

Hva mener du med "reell valgmulighet"? Tror du at Håkon valgte å bli konge fordi han ikke hadde noen andre muligheter? Mannen er høyt utdannet, fra et av verdens ledende universiteter, i tillegg til at han er en forholdsvis godt kjent person i store deler av Europa. Jeg tror ikke jobbtilbudene hadde uteblitt hvis han hadde vært tilgjengelig på jobbmarkedet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:17   #177
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har absolutt ingen overbevisning om at Haakon gjør dette for å bli den siste kongen. Ja, han har snakket om at det ikke alltid er lett å være tronarving, men jeg tror også at han og hans kone syns det er meget behagelig. Jeg har virkelig ingen tro på at de kommer til å gjøre noe som helst aktivt for å avslutte kongedømmet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:22   #178
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hva mener du med "reell valgmulighet"? Tror du at Håkon valgte å bli konge fordi han ikke hadde noen andre muligheter? Mannen er høyt utdannet, fra et av verdens ledende universiteter, i tillegg til at han er en forholdsvis godt kjent person i store deler av Europa. Jeg tror ikke jobbtilbudene hadde uteblitt hvis han hadde vært tilgjengelig på jobbmarkedet.

Og familien hans er vel rik som trollet i berget, så det er jo ikke som om han faktisk ville trenge å ha en betalt jobb.

Ben "til salt på hummeren" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:43   #179
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

At engelskundervisningen i norske skoler er bra, er nok riktig, men at man blir bedre i engelsk av aa gaa paa en internasjonal skole er det vel ingen tvil om. For en fremtidig dronning - og for mange andre for den saks skyld - vil jeg tro at det er ekstremt viktig at man snakker engelsk saa bra at det er som et 2. morsmaal. Jeg er overrasket over at kongebarna ikke har hatt engelsk nanny eller noe saant (hvis de ikke har hatt det, da), men at de velger aa sende dronningspiren paa en skole som gjör at hun blir enda bedre i engelsk uansett hva hun kan allerede, er veldig forstaaelig.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-06-14, 10:58   #180
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner engelskargumentet godt. Det jeg ikke skjønner er at de velger å ta henne ut av hele det norske utdanningssystemet - den internasjonale skolen har jo ikke samme læreplan som den norske og jeg tenker at det er minst like viktig for en fremtidig dronning med god kunnskap om det norske samfunnet og norske tradisjoner og Norge. Dessuten foregår all undervisning på engelsk - hva med norskundervisningen? Klart det er viktig at hun som fremtidig monark mestrer engelsk, men det er jammen viktig at hun har norsk utover 4. trinn også.
Jeg kjenner noen som jobber på OIS, og de har ikke særlig fokus på Norge i undervisningen sin, fordi de jo har svært mange elever som er innom i kortere perioder og som derfor ikke har behov for samfunnsfag spesifikt rettet mot norske forhold- noe jeg synes det er ganske viktig at en fremtidig monark har. Og det bekymrer meg mer at de har vektet akkurat den biten av å gå på internasjonal skole som mindre viktig, enn at det er dyrt og at barna til diverse samfunnstopper går der.

Jeg tenker at engelsken har den familien mange, mange måter å sørge for at blir bra på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.