Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Handle til skolestart?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-14, 18:18   #1
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Handle til skolestart?

Jeg har alltid vært glad i å handle inn til skolestart. Bokbind, viskelær, nye fargeblyanter osv. En ny bok kanskje. Om ikke barna får nye klær fra topp til tå, så har de i alle fall brukt å få et nytt plagg også.

Dette vekket oppsikt i en forsamling da jeg fortalte om det her forleden, for ingen der brukte kjøpe en ting før skolen begynte, om det ikke var helt nødvendig. Som feks at poden hadde ødelagt sekken.

Kanskje jeg er et skrullete forbruksmonster (ja, det vet jeg jo egentlig ), men er det helt unormalt da, og forbrede litt for å bygge oppunder gleden ved start av et nytt skoleår?

Hva gjør dere?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:28   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Handle til skolestart?

Vi kjøper ingenting annet enn det som er nødvendig. Det vil si at vi ikke handler annerledes enn resten av året.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:29   #3
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Her kjøpes det sånne ting etter skolestart -når salget er igang

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:29   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var kanskje mer vanlig før i tiden å kjøpe nytt til skolestart (høstklær), 17. mai (vårklær) og jul (selskapsklær)?

Gammel 04-08-14, 18:31   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var kanskje mer vanlig før i tiden å kjøpe nytt til skolestart (høstklær), 17. mai (vårklær) og jul (selskapsklær)?

Før var det jo gjerne de klærne man fikk. Når ungene får nye klær hele tida, ser jeg ikke helt behovet for å kjøpe nytt til skolestart, annet enn for 1.- og 8.klassinger som gjerne er litt pyntet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:31   #6
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjøper litt nytt til skolestart ja . F.eks nytt penal og blyanter, ny hettegenser og t-skjorte hvis det er behov for det. Det trenger ikke å være mye hvis det ikke er behov, men vi tar en kosetur til byen der vi går på kino og handler litt etterpå .

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:31   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper som regel ingenting. Men mulig jeg kjøper papir til å ha på bøkene før skolestart. Her får de blyanter og sånn, så det er unødvendig. Når det gjelder klær så har storebror fått skolestartantrekket i bursdagsgave fra besteforeldrene, mens jeg mest sannsynlig kjøper en ny genser til lillebror som begynner i første klasse. Han har en bukse som bare er brukt en gang som han kan bruke.

Gammel 04-08-14, 18:34   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Vi kjøper litt nytt til skolestart ja . F.eks nytt penal og blyanter, ny hettegenser og t-skjorte hvis det er behov for det. Det trenger ikke å være mye hvis det ikke er behov, men vi tar en kosetur til byen der vi går på kino og handler litt etterpå .

Høres ut som oss, Lyppa. Vi handler på ingen måte dyre hele antrekk, men litt nytt (les skoleting) synes jeg er gøy. Og kanskje en genser eller t-skjorte o.l.

Gammel 04-08-14, 18:35   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Før var det jo gjerne de klærne man fikk. Når ungene får nye klær hele tida, ser jeg ikke helt behovet for å kjøpe nytt til skolestart, annet enn for 1.- og 8.klassinger som gjerne er litt pyntet.

Jepp. Sant det.

Mine har ikke fått nytt i 1. klasse heller. Husker jeg hadde det selv. Husker en lærer en gang spurte førsteklassinger om det var mange med mye klær, og ingen rakk opp hånda...

Gammel 04-08-14, 18:38   #10
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

nye skoleting er gøy, vi har jo skolestarter, så sekk og penal ble det, og ekstra fargeblyanter har far kjøpt også, etter at et par i penalet har halv størrelse siden det var gøy å tegne, masse....

Papir til bøkene ja, jeg er er rett og slett ikke sikker på hvor mye vi trenger, siden jeg ikke aner hvor mange bøker som skal ha papir på? Men vi kjøper nok inn noe. Han vil ikke ha, til jeg fortalte at jeg hadde sett BLÅTT med Lynet McQueen på, da ville han ha. Så jeg håper vi får tak i det, jeg så det på kiwi men plukket ikke med den dagen, så jeg får se bort igjen en dag.

Gammel 04-08-14, 18:40   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som regel får Hiawata endel nye klær i løpet av sommeren, spesielt om vi har vært i utlandet. Da har vi spart opp for å kunne kjøpe nytt, og vi kjøper ting han trenger.

Pennal og sekk syns jeg er såpass dyrt at jeg ikke kjøper nytt ved hver skolestart, det får vare til det går i stykker eller ikke passer lenger. Hender jeg tar et raus og oppdaterer blyantparken, men ikke om det ikke trengs.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:47   #12
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjøper litt småstæsj til han,type ny blyant og bokpapir. Nye klær blir det ikke,men det er fordi det er blitt kjøpt en del i løpet av sommeren,som han kan bruke, han driver å vokser ut av en str og inn i en annen for tiden.
Oppdaget her om dagen at han må ha nye sko,både inne og ute,så da blir det litt skoshopping.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:48   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De får ikke nytt pennal eller ny sekk med mindre de trenger det. Men det blir gjerne noen nye skrivesaker eller nytt bokbind, og kanskje ett nytt klesplagg eller to avhengig av hva de trener.

Gammel 04-08-14, 18:52   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper noe nytt, i sommer har han fått nye klær fra både den ene og den andre siden han har bursdag snart og vi feiret på forskudd.
Ellers blir det noen nye fargeblyanter og gråblyanter. Innesko må vi nok gså ha nye.
Alt annet har vi.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 18:53   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Ja, ser at hovedinnlegget kan misforståes, mine får ikke ny sekk og pennal, det har de fått når det gamle er i stykker, men det var liksom det eneste man (i gruppen jeg snakker om) kunne tenkt seg å kjøpt før skolestart. No biggie.

Det var ingen andre som gikk i bokhandelen og handlet inn for å være klar liksom, som en kosetur med barna. Jeg synes det er med å bygge forventningen om skolen som skal i gang igjen. Jeg husker enda da jeg handlet inn ved start på vgs og universitetet. Det var skikkelig gøy.

Gammel 04-08-14, 19:09   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene pleier å få noen nye klær til skolestart. Hovedgrunnen er at de ofte har vokst fra det de brukte på vårparten.

Bokbind, viskelær og sånt trenger ikke mine unger. Fargeblyanter kjøpes kontinuerlig, føler jeg.

Gammel 04-08-14, 19:21   #17
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg planlegger samme tradisjon som deg, husker det som veldig kos fra barndommen.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-14, 19:23   #18
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

nye skoleting er gøy, vi har jo skolestarter, så sekk og penal ble det, og ekstra fargeblyanter har far kjøpt også, etter at et par i penalet har halv størrelse siden det var gøy å tegne, masse....

Papir til bøkene ja, jeg er er rett og slett ikke sikker på hvor mye vi trenger, siden jeg ikke aner hvor mange bøker som skal ha papir på? Men vi kjøper nok inn noe. Han vil ikke ha, til jeg fortalte at jeg hadde sett BLÅTT med Lynet McQueen på, da ville han ha. Så jeg håper vi får tak i det, jeg så det på kiwi men plukket ikke med den dagen, så jeg får se bort igjen en dag.

Holder sikkert med en rull til en førsteklassing. Det er ikke mange bøker de får.

Gammel 04-08-14, 19:25   #19
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Eldste som begynner i 4. har fått et par nye plagg da hun trengte det, men de er allerede tatt i bruk. I tillegg har hun fått velge seg bokbind, fått noen nye fargeblyanter og noe mer skriveting.

Yngste begynner i 1. nå og har selvsagt fått sekk og pennal og litt skriveutstyr og nytt antrekk til første dag, men hverdagsklær som kan brukes fremover.

Synes det er koselig å ta de med på en bokhandel og finne seg litt nye ting.

Gammel 04-08-14, 19:26   #20
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Vi kjøper
Bokbind, merkelapper, nye viskelær, noen morsomme penner/fargeblyanter, strikkmappe osv. Koselig med litt nytt, og en hyggelig aktivitet. Jeg handler til alle 4 -til og med til hun som skal begynne i 3. på vgs. Hun synes nesten det er aller mest stas å få nye kladdebøker, permer osv.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:48.