Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-14, 00:00   #1021
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Typisk lærere.

Men du burde ikke sage alle lærere gjennom én kam!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:01   #1022
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Streikestart for meg i morgen også. Var med på samme hallelujamøte som Elise i kveld. Tar med gode klær, god stol, niste, kindle, drikke og vepsesmekkeren min.

Kaija er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:15   #1023
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Høh, stoppet jeg hele tråden med denne? Det var tull! Tull!

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:15   #1024
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ouch! Ikke gi meg sånne bilder!

Gammel 21-08-14, 00:16   #1025
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høh, stoppet jeg hele tråden med denne? Det var tull! Tull!

Nå kan du bare angre.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:19   #1026
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Denne byen er i hvert fall for tredje tariff preget av lærerstreik. Hvorfor er det egentlig slik da? Var kampen like viktig for to år siden? Eller for fire år siden?
Har det vært samme kampen hele tiden?
Jeg kan ikke huske å ha sett tidligere kamper så tydelige som denne. Men fb-feeden min har vært fylt av lærerforherligelse hver gang, det vet jeg, for selv om jeg berømmer mine egne barns lærere og mine egne lærere i grunnskole og videregående, så er det faktisk grenser for hvor mye forståelse jeg over en fireårsperiode klarer å trykke liker på.

Og jeg kan like gjerne først som sist innrømme at mye av irritasjonen min bunner i misunnelse. Min egen fagforening klarer ikke mobilisere noe som helst sympati i befolkningen. Hvem har hørt om brudd i forhandlingene våre? Hvem tror på streik som et reelt virkemiddel for leger? Den innsatsen jeg legger ned i å forberede mine arbeidsdager går ikke inn i noe som helst regnskap som gir meg mer tid med barna enn andre når det virkelig teller. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde det, og muligheten til å kjempe for å beholde det.

Gammel 21-08-14, 00:19   #1027
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:21   #1028
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, den var ikke rettet mot deg, appelsin, selv om det så slik ut.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:36   #1029
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jobbet i seksten år (sytten, kanskje, spørs hvordan jeg regner) og har streiket jaffal to ganger (jeg husker ikke hva som skjedde for over ti år siden, så det er mulig det er flere. )
Ang. det med sutring: Jeg føler ikke at jeg sutrer over at lærere i media sutrer, jeg bare konstaterer det. Det er godt mulig at hele medieopplegget bare føles overveldende fordi jeg har mange lærervenner og facebookfeeden min er overfylt med mer eller mindre gode (fryktelig mange like, synes jeg) innlegg og brev fra lærere som ikke alltid formulerer seg like godt. Ofte orker jeg ikke lese, jeg vet jo "ka det går i", men det betyr ikke at jeg ikke støtter lærerne eller argumenterer for saken vår, både her inne og ikke minst RL. Typiske dårlige/lite gjennomtenkte innlegg er de som har veldig fokus på hvor mye man jobber gratis i læreryrket (jeg mener, hvem gidder å jobbe gratis, det virker jo helt meningsløst og ikke særlig sannsynlig?) og innlegg som har fokus på hvor unikt det er å tenke på jobben etter at man har gått hjem. Det tror jeg faktisk ganske mange som ikke er lærere også bruker en del tid på. Sånne ting + innlegg som bruker fryktelig mye tid og ord på å komme til poenget, de orker jeg å lese. Tror heller ikke jeg har blitt beskyldt for å være sutrelærer på FP, men jeg har blitt beskyldt av FP-lærere for å sutre om at lærere sutrer, så da er jeg vel like langt.

rine er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 00:42   #1030
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg føler ikke at jeg sutrer over at lærere i media sutrer, jeg bare konstaterer det.

Jeg tror jeg skal begynne å sutre over de som sutrer over de som sutrer.

Gammel 21-08-14, 00:44   #1031
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg trodde du mente alltid.

Gammel 21-08-14, 00:59   #1032
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tror heller ikke jeg har blitt beskyldt for å være sutrelærer på FP, men jeg har blitt beskyldt av FP-lærere for å sutre om at lærere sutrer, så da er jeg vel like langt.

Det er jo leeeenge siden jeg mente det, da. (I alle fall har jeg vært mer eller mindre bare enig i innleggene dine nå i det siste. Mulig jeg har møtt noen flere lærere av den negative sorten?)

Appelsin, det er mer eller mindre den samme konflikten som aldri har fått noen skikkelig løsning, så jeg skjønner at man blir lei. Og det handler virkelig ikke om mer tid til egne barn. Fleksibel arbeidstid er ikke først og fremst et gode, men en nødvendig forutsetning for å få jobben gjort.

Det er kjipt at unger rammes av streiken, men jeg tenker at det tross alt er bedre enn om de rammes av en arbeidstidsavtale som gir dårligere undervisning og manglende tilbakemeldinger i årevis framover.

Gammel 21-08-14, 08:37   #1033
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Denne byen er i hvert fall for tredje tariff preget av lærerstreik. Hvorfor er det egentlig slik da? Var kampen like viktig for to år siden? Eller for fire år siden?
Har det vært samme kampen hele tiden?
Jeg kan ikke huske å ha sett tidligere kamper så tydelige som denne. Men fb-feeden min har vært fylt av lærerforherligelse hver gang, det vet jeg, for selv om jeg berømmer mine egne barns lærere og mine egne lærere i grunnskole og videregående, så er det faktisk grenser for hvor mye forståelse jeg over en fireårsperiode klarer å trykke liker på.

Og jeg kan like gjerne først som sist innrømme at mye av irritasjonen min bunner i misunnelse. Min egen fagforening klarer ikke mobilisere noe som helst sympati i befolkningen. Hvem har hørt om brudd i forhandlingene våre? Hvem tror på streik som et reelt virkemiddel for leger? Den innsatsen jeg legger ned i å forberede mine arbeidsdager går ikke inn i noe som helst regnskap som gir meg mer tid med barna enn andre når det virkelig teller. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde det, og muligheten til å kjempe for å beholde det.

Denne gangen er det jo udf som er i streik(i tillegg til noen andre lærerforeninger) De andre gangene har det vel stort sett vært hele UNIO som har streiket, da er det jo alle fagforeningene i sammenslutningen som streiker. Alle har vel vært viktige, men noen streiker har etter mitt syn vært bortkastet fordi streiken har blitt avsluttet uten at man har tjent noe på dem.

Gammel 21-08-14, 09:13   #1034
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Denne er fin.

Gammel 21-08-14, 20:55   #1035
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes lærere som sutrer, men virkelighetsoppfatningen "lærere sutrer" står nå i veien for at folk skal ta oss på alvor. Det gjør meg mer sint enn jeg har vært på lenge. Jeg har vært lærer i 20 år nå, og har aldri før vært opprørt på læreres vegne. Nå er jeg det, og jeg vil rett og slett kvitte oss med sutrestempelet. Det er generelt urettferdig og det brukes som en hersketeknikk. Og aller først kan lærere selv slutte å bruke begrepet "sutre" om andre lærere.

Gammel 21-08-14, 21:01   #1036
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det finnes lærere som sutrer, men virkelighetsoppfatningen "lærere sutrer" står nå i veien for at folk skal ta oss på alvor. Det gjør meg mer sint enn jeg har vært på lenge. Jeg har vært lærer i 20 år nå, og har aldri før vært opprørt på læreres vegne. Nå er jeg det, og jeg vil rett og slett kvitte oss med sutrestempelet. Det er generelt urettferdig og det brukes som en hersketeknikk. Og aller først kan lærere selv slutte å bruke begrepet "sutre" om andre lærere.

Signerer hvert ord. Og spesielt det med hersketeknikkbruk.

Hyacinth er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 21:15   #1037
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror jeg skal begynne å sutre over de som sutrer over de som sutrer.

Metasutring. Det er det beste.

Gammel 21-08-14, 21:43   #1038
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Metasutring. Det er det beste.

Det er alltid best å skite godt i eget reir.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 21-08-14, 23:57   #1039
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg kan godt slutte med det, men jeg tror det viktigste er at lærerne selv slutter å komme med martyraktige utsagn som f.eks. : "Jeg tenker på barnet ditt fra jeg våkner til jeg legger meg og så får jeg bare betalt i knapper og glansbilder.." Det var fritt etter hukommelsen fra ett av utallige lærerbrev som vil ble oppfattet til å skrive, og når jeg som er lærer selv oppfatter slikt som lett pinlig og sutrete, tør jeg ikke tenke på hva ikke- lærere tenker. Eller, forresten: Jeg er litt over gjennomsnittet allergisk mot klisjéer og plattheter i tekster, så det er godt mulig folk flest synes tekstene som florerer i sosiale medier er gode. For ordens skyld: Jeg har lest mange gode tekster også, og de deler jeg villig vekk, men de dårlige (og sutrete, mener jeg) deler jeg ikke.

Og så føler jeg at folk tar oss på alvor. Ikke dustene, da -(eller var det "makkene" :dukker: ) - ca. 40 % av befolkningen- men hvem bryr seg om dem.

rine er ikke aktiv  
Gammel 22-08-14, 10:20   #1040
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er langt på vei enig med deg, rine, i mye av det du skriver. Men akkurat det med å jobbe flere timer enn man får betalt for - der er jeg ikke enig. På barneskolen opplever jeg (og alle kollegaene mine) at de helt nødvendige arbeidsoppgavene langt overskrider de 1687,5 timene vi har i året til å gjøre dem på. Foreløpig har samvittigheten vunnet, og vi jobber for mye hele gjengen. Jeg synes ikke det er sutring å fortelle om at det allerede er for mye å gjøre (i barneskolen, tydeligvis ikke i videregående siden du sier du ikke jobber for mye og at det ikke er vanlig hos dere) og at det helst bør bli MINDRE leseplikt, ikke mer - f.eks.

Så du spør hvem som gidder å jobbe gratis. De fleste lærere på barneskolen i min kommune i hvert fall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.