Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til egen konfirmant?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-14, 20:34   #121
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave til egen konfirmant?

Jeg jobber på ungdomsskole, har hatt to konfirmanter og uttaler meg om "hva som er vanlig" ut fra hva elever og barnas venner sier. Her er det vanlig at konfirmanten får en gave, men ikke nødvendigvis vanlig med en stor pengesum.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 20:41   #122
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke? Jeg har fått utlegninger både om det og hva alle i klassen til vedkommende håpefulle har fått. Jeg har ikke trengt gravemaskin for å få den infoen.

Av foreldrene? Oioioi.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 20:47   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Av foreldrene? Oioioi.

Er det så spsielt? Man snakker da sammen om løst og fast? Dette er ikke konfidensiell informasjon som blir overlevert med viktig mine altså, det er informasjon som deles på linje med hva slags parkdresser ungene bruker og hvordan man organiserer spilletid.

Gammel 04-09-14, 20:47   #124
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gjennom hele tråden har jeg lurt på følgende: Hvordan vet dere hva som er vanlig? Mange virker skråsikre på hva som er "standard"/ norm der de bor. Har dere oversikt over sånt? Hva venner får også?

Jeg har bare vært i komf til mine tantebarn. Jeg aner ikke H a de fikk av foreldre eller om de i det hele tatt fikk noe. Det var heller ikke noe gavebord, og jeg vet ikke hva de fikk av andre.

Min nevø hadde gavebord, vi kikket selvsagt på alle gavene han fikk. I en bok sto det fra hvem og hva han hadde fått.
Om han fikk noe av sin mor aner jeg faktisk ikke, han er uansett sikret med store pengesummer fra før til hus/førerkort m.m.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:02   #125
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Min nevø hadde gavebord, vi kikket selvsagt på alle gavene han fikk. I en bok sto det fra hvem og hva han hadde fått.
Om han fikk noe av sin mor aner jeg faktisk ikke, han er uansett sikret med store pengesummer fra før til hus/førerkort m.m.

Jeg er ikke vant til at hvem som har gitt hva er så tydelig. Jeg er vant til gavebord i bryllup, men det har ikke vært i de tre konfirmasjonene jeg har vært i. I barnedåp har jeg sett det et par ganger. Men jeg ser ikke hvem som har gitt hva, og penger har jeg aldri sett på gavebord.

Jeg er rett og slett lite vant til at sånt diskuteres. Og jeg synes der er litt spesielt at det er et tema hvor mye cash man evt skal gi avkommet. Det må jeg si.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:09   #126
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo sjelden drøftingsmøter om gavesum altså, som regel er det diskusjon om avveiningen mellom jenter og gutter i en søskenflokk der jenta får bunad, hva gjør man da med gutten. Evt referater av hva eldre barn har fortalt. Mitt inntrykk er at mange er veldig nøkterne mhp gavenivå og typen selskap, noen får veldig mye.

Gammel 04-09-14, 21:13   #127
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også vant til at folk snakker om hva som er vanlig med tanke på gaver og inntrykket mitt herfra er at det er snakk om nøkternt gatenivå, helt annerledes enn det som står i VG hver vår.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 21:21   #128
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke vant til at hvem som har gitt hva er så tydelig. Jeg er vant til gavebord i bryllup, men det har ikke vært i de tre konfirmasjonene jeg har vært i. I barnedåp har jeg sett det et par ganger. Men jeg ser ikke hvem som har gitt hva, og penger har jeg aldri sett på gavebord.

Jeg er rett og slett lite vant til at sånt diskuteres. Og jeg synes der er litt spesielt at det er et tema hvor mye cash man evt skal gi avkommet. Det må jeg si.

Det har alltid vært gavebord i de konfirmasjonene jeg har vært. Pengene lå i ett glass, boka lå ved siden av.

Gammel 04-09-14, 21:24   #129
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Det er sikkert ikke så spesielt. Jeg så umiddelbart for meg at disse foreldrene hadde full oversikt over hva de andre i klassen fikk i gaver. Og nå er det jo disse gavene som er tema i denne tråden. Det får jeg ha i minne når jeg tenker at hele konfirmasjonsgreien virker å ha helt feil fokus.

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 21:24   #130
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri sett gavebord i konfirmasjoner og jeg har ikke den fjerneste anelse hva selv nevø og niese på mannens side fikk av andre enn oss, ei heller om foreldrene gav barna gave utover festen og evt bunad. Dette er forøvrig på samme kant av landet som Hyacinth, så det er kanskje sånn kulturen er der.

Gammel 04-09-14, 21:25   #131
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Det har alltid vært gavebord i de konfirmasjonene jeg har vært. Pengene lå i ett glass, boka lå ved siden av.

Penger i et glass! Det har jeg aldri sett eller hørt om før! Her blir smykker og gaver vist frem. Penger blir lagt unna.

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 21:27   #132
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er de sånn at folk går og ser i den boka?

Vi hadde bok i bryllupet vårt, men for vår egen oversikt. Den lå ikke framme.

Sånn generelt synes jeg det er litt rart å være interessert i hvilke summer andre gir, og jeg hadde syntes det har ubehagelig om andre så hvilken sum jeg hadde gitt.

Gammel 04-09-14, 21:30   #133
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er vanlig at folk ser i den boka ja. Summer er generelt lite interessante, men "hvem ga det fine smykket" er ofte det man ser etter.

Og så blir jeg litt fnisete over de som skriver at det ikke er vanlig med andre gaver enn "fest og bunad". For bunad koster ikkeno og regnes ikke med? Bunad er jo en kjempedyr, flott gave.

Gammel 04-09-14, 21:32   #134
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Penger i et glass! Det har jeg aldri sett eller hørt om før! Her blir smykker og gaver vist frem. Penger blir lagt unna.

Nei nei, men sånn var det der. Det var jo for å ha en plass å samle pengene i, smart spør du meg.Det var uansett ikke noe fokus på pengene.

Gammel 04-09-14, 21:34   #135
Chablis
Drømmer

Standard

Er de sånn at folk går og ser i den boka?

Vi hadde bok i bryllupet vårt, men for vår egen oversikt. Den lå ikke framme.

Sånn generelt synes jeg det er litt rart å være interessert i hvilke summer andre gir, og jeg hadde syntes det har ubehagelig om andre så hvilken sum jeg hadde gitt.

Boka ligger framme ja, det er vanlig både på Østlandet og på vestlandet der jeg har vært i konfirmasjoner til flere forskjellige.
Det handler jo ikke om å være interesert i pengesummen men i de andre gavene. ikke synes jeg det er ubehagelig at andre ser hvor mye jeg har gitt heller.

Gammel 04-09-14, 21:34   #136
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det er jo det jeg mener, at bunad er gave. Men det er jo msnge som ikke mener det. Jeg har hele tiden snakket om gave utover antrekk.

Ang å se i den boka: Nå ble jeg helt sjokkert. Er sikkert naiv. Men SER folk i gavebøker? OMG. Jeg skal sørge for å gjemme den langt bort hvis det en gang skulle være aktuelt med gavebok igjen. For meg er det å tråkke langt innenfor hva jeg føler er akseptabelt. Er det ikke nok å sette kortet ved siden av gaven?

Gammel 04-09-14, 21:36   #137
Chablis
Drømmer

Standard

Ja, det er jo det jeg mener, at bunad er gave. Men det er jo msnge som ikke mener det. Jeg har hele tiden snakket om gave utover antrekk.

Ang å se i den boka: Nå ble jeg helt sjokkert. Er sikkert naiv. Men SER folk i gavebøker? OMG. Jeg skal sørge for å gjemme den langt bort hvis det en gang skulle være aktuelt med gavebok igjen. For meg er det å tråkke langt innenfor hva jeg føler er akseptabelt.

Sjokkert? Virkelig? Jøss, aldri tenkt på at det er galt å kikke gavebøkene, det er da helt vanlig.

Gammel 04-09-14, 21:36   #138
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er vanlig at folk ser i den boka ja. Summer er generelt lite interessante, men "hvem ga det fine smykket" er ofte det man ser etter.

Og så blir jeg litt fnisete over de som skriver at det ikke er vanlig med andre gaver enn "fest og bunad". For bunad koster ikkeno og regnes ikke med? Bunad er jo en kjempedyr, flott gave.

Tenkte i grunn det samme, bunad er da ganske så kostbart spør du meg.

Gammel 04-09-14, 21:37   #139
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Ang å se i den boka: Nå ble jeg helt sjokkert. Er sikkert naiv. Men SER folk i gavebøker? OMG. Jeg skal sørge for å gjemme den langt bort hvis det en gang skulle være aktuelt med gavebok igjen. For meg er det å tråkke langt innenfor hva jeg føler er akseptabelt. Er det ikke nok å sette kortet ved siden av gaven?

Synes du antrekk er gave også når det ikke er bunad? Det er vel kanskje der jeg ikke er helt enig med deg. Det kan jo være det, men det er ikke vanlig. Det er vanlig at bunaden er gave, men ikke en penkjole eller en dress.

Gammel 04-09-14, 21:38   #140
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg innser at jeg sikkert er spesiell, men jeg har store motforestillinger med å reflektere over hvilke gaver folk gir andre. For meg er en gave en ting mellom meg og mottaker/ giver. Ikke akkurat hemmelig, men heller ikke noe å gjøre vesen av foran andre folk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.