|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg jobber på ungdomsskole, har hatt to konfirmanter og uttaler meg om "hva som er vanlig" ut fra hva elever og barnas venner sier. Her er det vanlig at konfirmanten får en gave, men ikke nødvendigvis vanlig med en stor pengesum. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gave til egen konfirmant?
Av foreldrene? Oioioi.
|
|
|
#123 |
|
maler
|
Er det så spsielt? Man snakker da sammen om løst og fast? Dette er ikke konfidensiell informasjon som blir overlevert med viktig mine altså, det er informasjon som deles på linje med hva slags parkdresser ungene bruker og hvordan man organiserer spilletid.
|
|
|
#124 |
|
Drømmer
|
Min nevø hadde gavebord, vi kikket selvsagt på alle gavene han fikk. I en bok sto det fra hvem og hva han hadde fått. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er ikke vant til at hvem som har gitt hva er så tydelig. Jeg er vant til gavebord i bryllup, men det har ikke vært i de tre konfirmasjonene jeg har vært i. I barnedåp har jeg sett det et par ganger. Men jeg ser ikke hvem som har gitt hva, og penger har jeg aldri sett på gavebord. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
maler
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Det er jo sjelden drøftingsmøter om gavesum altså, som regel er det diskusjon om avveiningen mellom jenter og gutter i en søskenflokk der jenta får bunad, hva gjør man da med gutten. Evt referater av hva eldre barn har fortalt. Mitt inntrykk er at mange er veldig nøkterne mhp gavenivå og typen selskap, noen får veldig mye.
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg er også vant til at folk snakker om hva som er vanlig med tanke på gaver og inntrykket mitt herfra er at det er snakk om nøkternt gatenivå, helt annerledes enn det som står i VG hver vår. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Drømmer
|
Det har alltid vært gavebord i de konfirmasjonene jeg har vært. Pengene lå i ett glass, boka lå ved siden av. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Det er sikkert ikke så spesielt. Jeg så umiddelbart for meg at disse foreldrene hadde full oversikt over hva de andre i klassen fikk i gaver. Og nå er det jo disse gavene som er tema i denne tråden. Det får jeg ha i minne når jeg tenker at hele konfirmasjonsgreien virker å ha helt feil fokus.
|
|
|
#130 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg har aldri sett gavebord i konfirmasjoner og jeg har ikke den fjerneste anelse hva selv nevø og niese på mannens side fikk av andre enn oss, ei heller om foreldrene gav barna gave utover festen og evt bunad. Dette er forøvrig på samme kant av landet som Hyacinth, så det er kanskje sånn kulturen er der.
|
|
|
#131 |
|
Penger i et glass! Det har jeg aldri sett eller hørt om før! Her blir smykker og gaver vist frem. Penger blir lagt unna.
|
|
|
#132 |
|
Kontrollfrik
Er de sånn at folk går og ser i den boka? |
|
|
|
|
|
#133 |
|
maler
|
Sv: Gave til egen konfirmant?Det er vanlig at folk ser i den boka ja.
|
|
|
#134 |
|
Drømmer
|
Nei nei, men sånn var det der. Det var jo for å ha en plass å samle pengene i, smart spør du meg.Det var uansett ikke noe fokus på pengene. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Drømmer
|
Boka ligger framme ja, det er vanlig både på Østlandet og på vestlandet der jeg har vært i konfirmasjoner til flere forskjellige. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Kontrollfrik
Sv: Gave til egen konfirmant?Ja, det er jo det jeg mener, at bunad er gave. Men det er jo msnge som ikke mener det. Jeg har hele tiden snakket om gave utover antrekk. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Drømmer
|
Sjokkert? Virkelig? Jøss, aldri tenkt på at det er galt å kikke gavebøkene, det er da helt vanlig. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Drømmer
|
Tenkte i grunn det samme, bunad er da ganske så kostbart spør du meg. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
maler
|
Synes du antrekk er gave også når det ikke er bunad? Det er vel kanskje der jeg ikke er helt enig med deg. Det kan jo være det, men det er ikke vanlig. Det er vanlig at bunaden er gave, men ikke en penkjole eller en dress.
|
|
|
#140 |
|
Kontrollfrik
Sv: Gave til egen konfirmant?Jeg innser at jeg sikkert er spesiell, men jeg har store motforestillinger med å reflektere over hvilke gaver folk gir andre. For meg er en gave en ting mellom meg og mottaker/ giver. Ikke akkurat hemmelig, men heller ikke noe å gjøre vesen av foran andre folk. |
|
|
|
![]() |
|
|