|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Ebolautbruddet i Vest-AfrikaDet er umulig å ikke bli berørt av det som skjer i Vest-Afrika nå. Flere tusen mennesker er døde. Jeg synes ebola er en så hjerterå og grusom sykdom. Familier må veie redsel for å bli smittet (og sjansene er store) opp mot det å kunne pleie de de er glade i. Smittede blir internert, og sjansen for å komme ut av "leirene" i live er altfor liten.
|
|
|
|
#2 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaJa, det er forferdelig det som skjer. Virkelig. Følger saken nøye. Viktig at verdenssamfunnet hjelper da dette er noe som må stanses. Fantastisk at frivillige som bl.a. Leger uten grenser bidrar når risikoen er som den er.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaDet er en forferdelig sykdom. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-Afrika
Jeg lurer på om jeg hadde hatt mot til å dra hvis jeg ikke hadde hatt hjemmeboene barn. Jeg tror ikke det dessverre.
|
|
|
|
#5 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaEn lege jeg hørte intervju med i helgen snakket om at dette har potensiale til å bli som svartedauen. Og da var det ikke brukt som en metafor, men på alvor. Det er fryktelig skremmende. Så skremmende at jeg ventet lenge med å lese dette innlegget pga overskriften. Ser ut som det er mange som har gjort det samme... |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaGrusom sykdom, rett og slett. Har selvsagt gitt til Leger uten grenser. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaJeg må virkelig jobbe med meg selv for faktisk å lese nyhetene om ebolautbruddet. Jeg synes det er så fælt og skremmende at det fremkaller skikkelig strutsementalitet. Håper de som har makt til å gjøre noe med dette, ikke har strutset for lenge.
|
|
|
#8 |
|
villende
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaForferdelig sykdom. Sist redigert av Gaia : 23-09-14 kl 15:55. Årsak: Feil kanal |
|
|
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Jeg får også lyst til å bare ignorere det. Det er for voldsomt liksom. Men det går jo ikke an.
|
|
|
|
#10 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaTakk for påminning, jeg er fast giver til Leger uten grenser, men skal sende en ekstraslump nå.
|
|
|
#11 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det går ikke an. Vi er også faste givere, og de har fått ekstra. Jeg bøyer meg i støvet over de som reiser ut nå.
|
|
|
#12 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaTakk for påminning om Leger uten grenser. Eg blei sittande med ei kjensle av å vere liten og ikkje kunne bidra, då eg såg Urix i går. Eg har ikkje ord.
|
|
|
|
#13 |
|
Pauset
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaJeg syntes det er tragisk og dritskummelt...... Og håper virkelig de klarer få ting under kontroll snart.
Er ikke det litt av grunnen til at det skjer der? At ting fungerer dårlig? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Librocubicularist
|
Eg har inntrykk av det. Dårleg utbygd helsevesen, dårleg tilgang på reint vatn, lite kunnskap om smittevern...
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Har også lest at regjeringen har så lite tiltro i de aktuelle landene, så folk har trodd at Ebola har vært en skrøne de har funnet på for å kontrollere dem. Eller noe. Det har tatt lang tid å få de til å innse at dette er en realitet, noe som har ført til at smitten spredde seg raskt ettersom ingen forhåndsregler ble tatt. Også tok det for lang tid før det ble erklært unntakstilstand. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaPå BBC snakka dei om at helsepersonell i verneutstyr blei mistenkt for å komme med smitten, så folk i isolerte landsbyer nekta å la seg vaksinere. Det gjer det jo vanskeleg når infrastrukturen er så dårleg, med tanke på informasjon. Og opplysning.
|
|
|
|
#17 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaDet er et stort problem i noen afrikanske land at befolkningen har så lite tiltro til myndighetene, at man tror de aldri har hederlige hensikter. Og da får man jo et alvorlig problem når viktig informasjon må nå ut til befolkningen, ikke bare for å beskytte dem selv, men også alle andre.
|
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ebolautbruddet i Vest-AfrikaAnbefaler innslaget fra Verdibørsen på lørdag om ebola, intervjuet ca 5 minutter ut i sendingen (og forøvrig påfølgende debatt om eliten og det flerkulturelle Norge, selv om det er en helt annen sak): http://radio.nrk.no/serie/verdiboersen
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 23-09-14 kl 17:56. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Ja, det er jo derfor det får slike dimensjoner. Manglende tillit til myndigheter, fattigdom og det som følger med det.
|
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Manglende tillit, fattigdom, dårlige levekår, manglende kunnskap - grunnene er mange, og resultatene forferdelige. Hadde tilsvarende skjedd i et vestlig land hadde man sannsynligvis klart å isolere smitten rimelig raskt, og nødvendige smitteverntiltak hadde blitt implementert. Det skal tross alt en del til for å bli smittet, mer enn for å bli smittet av f.eks. influensa. |
|
|
|
![]() |
|
|