Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebolautbruddet i Vest-Afrika

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-14, 11:07   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ebolautbruddet i Vest-Afrika

Det er umulig å ikke bli berørt av det som skjer i Vest-Afrika nå. Flere tusen mennesker er døde. Jeg synes ebola er en så hjerterå og grusom sykdom. Familier må veie redsel for å bli smittet (og sjansene er store) opp mot det å kunne pleie de de er glade i. Smittede blir internert, og sjansen for å komme ut av "leirene" i live er altfor liten.

Jeg er så imponert over den jobben lokale hjelpearbeidere, sykepleiere og leger gjør. Jeg er så glad for at det finnes en organisasjon som Leger uten grenser som tør å bli der andre rømmer fra.

I går leste jeg om Sebastian Stein som har bært døde i Sierra Leone, og det han skriver gir et innblikk i hvor forferdelig situasjonen er: http://www.aftenposten.no/meninger/d...e-7712911.html

Jeg håper det er mange som gir en ekstra gave til Leger uten grenser eller andre som jobber for å prøve å få dette utbruddet under kontroll.

Gammel 23-09-14, 13:06   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ebolautbruddet i Vest-Afrika

Ja, det er forferdelig det som skjer. Virkelig. Følger saken nøye. Viktig at verdenssamfunnet hjelper da dette er noe som må stanses. Fantastisk at frivillige som bl.a. Leger uten grenser bidrar når risikoen er som den er.

Gammel 23-09-14, 13:22   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en forferdelig sykdom.
Veldig vanskelig å sette seg inn i hvor grusomt det er å leve midt i at folk dør på denne måten rundt en og å ikke vite om man blir smittet og dør selv. Måten folk dør på er også grusom.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 13:24   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Fantastisk at frivillige som bl.a. Leger uten grenser bidrar når risikoen er som den er.

Jeg lurer på om jeg hadde hatt mot til å dra hvis jeg ikke hadde hatt hjemmeboene barn. Jeg tror ikke det dessverre.

Gammel 23-09-14, 13:27   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

En lege jeg hørte intervju med i helgen snakket om at dette har potensiale til å bli som svartedauen. Og da var det ikke brukt som en metafor, men på alvor. Det er fryktelig skremmende. Så skremmende at jeg ventet lenge med å lese dette innlegget pga overskriften. Ser ut som det er mange som har gjort det samme...

Jeg er fast giver til Leger uten grenser, men ja, ekstra gave nå er på sin plass. Samtidig så kan jeg ikke la være å tenke at dette burde ikke være opp til veldedighet. Her burde verdenssamfunnet virkelig gå inn med stort skyts. Sånn sett bra at USA faktisk har sendt/sender 3000 soldater, det kan både ha en viss effekt og viser vilje til å engasjere seg. Jeg er kjemperedd for IS også, men der tror jeg ikke at soldater og våpen fra vesten har noen positiv effekt, snarere tvert i mot. Her kan man kanskje oppnå noe, og samtidig vil det også være med på å trygge verdenssamfunnet.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 13:49   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grusom sykdom, rett og slett. Har selvsagt gitt til Leger uten grenser.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 13:58   #7
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Jeg må virkelig jobbe med meg selv for faktisk å lese nyhetene om ebolautbruddet. Jeg synes det er så fælt og skremmende at det fremkaller skikkelig strutsementalitet. Håper de som har makt til å gjøre noe med dette, ikke har strutset for lenge.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 14:30   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forferdelig sykdom. Det var en tankevekkende dokumentar om Ebola på NRK2 i går. Jeg håper de får opp produksjonen av ZMapp, slik at de som blir smittet kan få behandling. Og, ja, en donasjon til Leger uten grenser er virkelig på sin plass. Jeg er imponert over de som reiser nedover.

Sist redigert av Gaia : 23-09-14 kl 15:55. Årsak: Feil kanal
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 14:45   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg må virkelig jobbe med meg selv for faktisk å lese nyhetene om ebolautbruddet. Jeg synes det er så fælt og skremmende at det fremkaller skikkelig strutsementalitet.

Jeg får også lyst til å bare ignorere det. Det er for voldsomt liksom. Men det går jo ikke an.

Det er så ekstra ille at dette skjer i en del av verden der ting fungerer dårlig fra før.

Gammel 23-09-14, 15:06   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for påminning, jeg er fast giver til Leger uten grenser, men skal sende en ekstraslump nå.

Gammel 23-09-14, 15:12   #11
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg får også lyst til å bare ignorere det. Det er for voldsomt liksom. Men det går jo ikke an.

Det er så ekstra ille at dette skjer i en del av verden der ting fungerer dårlig fra før.

Nei, det går ikke an. Vi er også faste givere, og de har fått ekstra. Jeg bøyer meg i støvet over de som reiser ut nå.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 15:45   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for påminning om Leger uten grenser. Eg blei sittande med ei kjensle av å vere liten og ikkje kunne bidra, då eg såg Urix i går. Eg har ikkje ord.

Eg synest det er så frykteleg når dei fortel om den store skepsisen helsepersonell blir møtt med. Det er jo ikkje rart at folk som aldri har sett film eller nyheiter reagerer på folk som er kledd i full vernedrakt. Men likevel. Det er forferdeleg.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 15:52   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det er tragisk og dritskummelt...... Og håper virkelig de klarer få ting under kontroll snart.

Er ikke det litt av grunnen til at det skjer der? At ting fungerer dårlig?
Er enig i at det er ekstra trist.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 16:01   #14
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er enig i at det er ekstra trist.

Eg har inntrykk av det. Dårleg utbygd helsevesen, dårleg tilgang på reint vatn, lite kunnskap om smittevern...

Viss pasient 0 hadde vore eit norsk barn, ville han blitt lagt på isolat og alle som hadde vore i kontakt med han, ville døydd. I Afrika blir heile landsbyen, inkludert sjukepleiarane, smitta og drepne, utan at det reageres. Parallellane til Svartedauden er skremmande.

The glass is refillable.
Gammel 23-09-14, 16:05   #15
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har inntrykk av det. Dårleg utbygd helsevesen, dårleg tilgang på reint vatn, lite kunnskap om smittevern...

Viss pasient 0 hadde vore eit norsk barn, ville han blitt lagt på isolat og alle som hadde vore i kontakt med han, ville døydd. I Afrika blir heile landsbyen, inkludert sjukepleiarane, smitta og drepne, utan at det reageres. Parallellane til Svartedauden er skremmande.

Har også lest at regjeringen har så lite tiltro i de aktuelle landene, så folk har trodd at Ebola har vært en skrøne de har funnet på for å kontrollere dem. Eller noe. Det har tatt lang tid å få de til å innse at dette er en realitet, noe som har ført til at smitten spredde seg raskt ettersom ingen forhåndsregler ble tatt. Også tok det for lang tid før det ble erklært unntakstilstand.

Får inderlig håpe de får det under kontroll.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 16:08   #16
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

På BBC snakka dei om at helsepersonell i verneutstyr blei mistenkt for å komme med smitten, så folk i isolerte landsbyer nekta å la seg vaksinere. Det gjer det jo vanskeleg når infrastrukturen er så dårleg, med tanke på informasjon. Og opplysning.

The glass is refillable.
Gammel 23-09-14, 17:07   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Det er et stort problem i noen afrikanske land at befolkningen har så lite tiltro til myndighetene, at man tror de aldri har hederlige hensikter. Og da får man jo et alvorlig problem når viktig informasjon må nå ut til befolkningen, ikke bare for å beskytte dem selv, men også alle andre.

Gammel 23-09-14, 17:30   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Anbefaler innslaget fra Verdibørsen på lørdag om ebola, intervjuet ca 5 minutter ut i sendingen (og forøvrig påfølgende debatt om eliten og det flerkulturelle Norge, selv om det er en helt annen sak): http://radio.nrk.no/serie/verdiboersen

Og ja, det er helt grusomt det som skjer nå. Helt forferdelig ....

Sist redigert av Lisa : 23-09-14 kl 17:56.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 21:14   #19
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, det er jo derfor det får slike dimensjoner. Manglende tillit til myndigheter, fattigdom og det som følger med det.

Gammel 23-09-14, 21:33   #20
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo derfor det får slike dimensjoner. Manglende tillit til myndigheter, fattigdom og det som følger med det.

Manglende tillit, fattigdom, dårlige levekår, manglende kunnskap - grunnene er mange, og resultatene forferdelige. Hadde tilsvarende skjedd i et vestlig land hadde man sannsynligvis klart å isolere smitten rimelig raskt, og nødvendige smitteverntiltak hadde blitt implementert. Det skal tross alt en del til for å bli smittet, mer enn for å bli smittet av f.eks. influensa.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.