Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-14, 22:25   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nå er en norsk kvinne påvist smittet av Ebola, og skal nå fraktes hjem til Norge for behandling. En av sykepleierne som behandlet den spanske presten i Madrid er sannsynligvis smittet, og flere undersøkes for smitte.

Når jeg nå logget inn på Facebook ser jeg flere diskutere om den norske kvinnen bør fraktes hjem til Norge, og overraskende mange er imot dette av sikkerhetshensyn. De er redd dette vil føre smitten hit til landet. Utsagn som "den som utsetter seg frivillig får bare holde seg i Afrika" o.l får flere tomler opp og frykten virker å ha tatt overhånd.

Er du bekymret for Ebola? Synes du norske helsearbeidere som blir smittet i kampen mot sykdommen burde behandles her i Norge eller få behandling i landet de ble smittet?

Gammel 06-10-14, 22:30   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Jeg er over hodet ikke bekymret for kontrollert transport til Norge og inn på infeksjonsposten på Ullevål, jeg er veldig mye mer bekymret for folk som har vært i disse områdene og ikke har rukket å bli syke før de kommer hjem.

Enten man henter nordmenn hjem eller behandler dem der de er synes jeg at Norge skal bidra til at hjelpearbeidere får best mulig behandling. Dette er tross alt ikke snakk om dumme turister, det er folk som frivillig jobber under risikable forhold for å redde liv. Så lenge det vurderes som trygt med hjemtransport synes jeg det er helt greit og riktig.

Gammel 06-10-14, 22:32   #3
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med katta.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 22:33   #4
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det siste avsnittet til Katta der, de har frivillig jobbet under risikable forhold for å redde liv, jeg synes de må hjelpes og det må skje her hjemme.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 22:34   #5
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg bekymrer meg heller ikke over kontrollert frakt og behandling i Norge, jeg tenker heller at det er veldig viktig at vi er villige til å ta imot syke helsearbeidere i forhold til rekruttering. Det blir vanskelig å få noen til å reise ned dersom man nekter å gi de behandling i Norge ved smitte.

Gammel 06-10-14, 22:37   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Katta sa. Selvsagt skal frivillige hjelpearbeidere som blir syke ha den beste behandlingen vi har mulighet til å gi dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 22:37   #7
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er bekymret for Ebola, og ja, selvfølgelig skal vi hente hjem våre smittede helsearbeidere.
Om jeg møter på noen mennesker som mener noe annet kan jeg tenkes å bli veldig sint.
Er det noen som har ressurser til å håndtere noe slikt er det jammen meg Norge med sin økonomi, systemer og logistikk.

Jeg synes forøvrig vi skal hente hjem eventuelle smittede dumme norske turister også.

Gammel 06-10-14, 22:40   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, jeg er bekymret for Ebola, og ja, selvfølgelig skal vi hente hjem våre smittede helsearbeidere.
Om jeg møter på noen mennesker som mener noe annet kan jeg tenkes å bli veldig sint.
Er det noen som har ressurser til å håndtere noe slikt er det jammen meg Norge med sin økonomi, systemer og logistikk.

Jeg synes forøvrig vi skal hente hjem eventuelle smittede dumme norske turister også.

Det kan vi godt gjøre også, men der er jeg ikke overbevist om at det er AS Norge som skal betale.

Gammel 06-10-14, 22:55   #9
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt enig i at de som reiser og hjelper til slik det er snakk om her skal hjelpes.

Jeg lurte litt på om det ville være hensiktsmessig å samle alle smittede ett sted, i ett lang, og betale regningen? Men det svarer seg antagelig ikke. Ikke minst regner jeg med at ulike land vil ha ulike krav og ressurser til oppfølging av sine.

Gammel 06-10-14, 23:00   #10
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det Katta sa. Selvsagt skal frivillige hjelpearbeidere som blir syke ha den beste behandlingen vi har mulighet til å gi dem.

Helt enig!

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 23:02   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Så vidt jeg har skjønt skal vel ebola være en av de greiere sykdommene å sette i karantene? Ihvertfall når man har all verdens penger og et folkeslag som har intimkonsert på et par meter...

Hadde det vært ei ny spanskesyke skulle jeg vært med i hylekoret.

Gammel 06-10-14, 23:04   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Så vidt jeg har skjønt skal vel ebola være en av de greiere sykdommene å sette i karantene? Ihvertfall når man har all verdens penger og et folkeslag som har intimkonsert på et par meter...

Hadde det vært ei ny spanskesyke skulle jeg vært med i hylekoret.

det tok en stund før jeg forstod at du kanskje mente intimsone?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 23:26   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Katta - helsearbeidere som reiser ut til Ebolasmittede land, fortjener best mulig oppfølging og behandling om de skulle blitt smittet. Det skylder vi dem, faktisk, syns jeg.

Gammel 06-10-14, 23:27   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Intimkonsert er det nyeste innen alternativmedisin.

Gammel 06-10-14, 23:30   #15
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg finnes ikke bekymret for egen del, og synes det er en selvfølge at hjelpearbeidere skal kunne evakueres til land med oppegående helsevesen. Ikke fordi de er "mer verdt" enn andre ellerno, men rent kynisk av rekrutteringshensyn. Det er ganske heftig å melde seg frivillig til å jobbe i Sierra Leone for tiden, det blir neppe flere som gjør det om de ser at smittede kolleger blir liggende og råtne på et feltsykehus i nevnte land.

Gammel 06-10-14, 23:36   #16
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

?.....
......
......

Enten man henter nordmenn hjem eller behandler dem der de er synes jeg at Norge skal bidra til at hjelpearbeidere får best mulig behandling. Dette er tross alt ikke snakk om dumme turister, det er folk som frivillig jobber under risikable forhold for å redde liv. Så lenge det vurderes som trygt med hjemtransport synes jeg det er helt greit og riktig.

Selvfølgelig skal vi gjøre alt vi kan for frivillige som gjør en kjempejobb.

Gammel 06-10-14, 23:49   #17
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er bekymret for spredningen av ebola. Ikke spesielt på egne vegne, men generelt. Ja, jeg synes selvsagt at vi skal frakte smittede helsearbeidere hjem, og gi dem best mulig behandling både medisinsk og moralsk!

Gammel 06-10-14, 23:57   #18
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Denne her fekk meg til å tenke litt:
http://www.vg.no/nyheter/meninger/eb...ge/a/23310483/

Eg syns kanskje ho har eit litt overoptimistisk syn på norsk smittevern.

Korleis kan vi vere så sikre på at ikkje mange blir smitta i Norge?
No har nettopp ein spansk sjukepleiar blitt smitta av ein pasient som låg på isolat. Eg går ut frå at ho brukte verneutstyr kvar gang ho var i kontakt med pasienten, men ein liten glipp har tydeligvis skjedd. Og ho har antageligvis vore i direkte kontakt med mange før ho fekk diagnosen. Kanskje er det allereie fleire som har blitt smitta.
Kvifor trur vi at vi skal klare dette bedre enn Spania?

Eg syns absolutt vi skal hjelpe nordmenn som har blitt smitta i utlandet. Både helsearbeidarar og andre. Dei som reiser uten reiseforsikring bør betale transport heim til Norge sjølv. Men eg syns det virkar litt naivt å tru at vi ikkje kjem til å oppleve at nordmenn blir smitta i Norge når ein sjukepleiar med beskyttelsesutstyr blei smitta. Eg er einig i at det ikkje kjem til å bli ein pandemi på linje med i Vest-Afrika, men eg tvilar på at vi klarar å unngå smitte.

Gammel 07-10-14, 00:07   #19
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser at Høie har stor tru på norske frivillige :
Høie frykter ikke at det skal bli vanskelig å rekruttere mellom 50 og 60 norske helsearbeidere til å reise til Vest-Afrika.

Eg hadde ikkje reist, men det finns vel kanskje 50-60 stk som er meir idealistiske enn meg.

Gammel 07-10-14, 00:10   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble så oppgitt og lei meg av kommentarer på Facebook i kveld at jeg måtte bare stoppe å lese. "Når de selv velger å dra ned dit har de ingen rett til å forvente hjelp her hjemme", "hvorfor skal vi ta alt ansvar for det onde her i verden" osv. osv.

Noen ganger mister jeg all tro på menneskeheten.

Jeg synes det selvfølgelig er en selvfølge, at vi behandler norske leger her hjemme som reiser ut i verden og hjelper folk på den måten som Leger Uten Grenser gjør. Hadde det vært opp til meg, hadde Leger Uten Grenser fått fredsprisen hvert eneste år.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:46.