Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-15, 18:36   #121
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å ikke kunne ta med store bager/vesker inn på steder har jeg opplevd mange ganger og ikke bare i tenårene.

Ja, det er helt vanlig f.eks. på polet og på muséer. Men da gjelder det alle, og det finnes låst eller overvåket oppbevaring. Dette er noe helt annet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 18:38   #122
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Å ikke kunne ta med store bager/vesker inn på steder har jeg opplevd mange ganger og ikke bare i tenårene.

Ja, men det er ingen andre som må finne seg i at det står skrevet lapper på butikkdører at du ikke får komme inn hvis du går i flokk.

Det er jo helt uhørt å nekte mennesker å gå inn med veske hvis man ikke tilrettelegger for at folk skal kunne låse inn eiendeler i skap.

Gammel 03-02-15, 18:57   #123
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Romfolk må gå inn én og én, og legge igjen vesker, bager og poser ute."

- No. 4 -
Gammel 03-02-15, 19:04   #124
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er det jo faktisk lovlig å diskriminere på alder, men ikke på etnisitet, legning mm. Og jeg synes butikkeiere som opplever mye nasking fint kan velge å ha slike regler. Et skap er imidlertid lurt. Eller man kan passe på på rundgang. Slik vi gjorde i min ungdom, da folk også nasket. :knirk:

Jeg lo av veskedamene på facebook, og synes det må være greit. De er voksne, og over den kriminelle lavalder for lengst, der det forventes en viss kontroll over egen oppførsel. Samtidig så vet man jo lite av hva slags spørsmål de har svart på og hva som er utelatt. Det er dumt å skulle være søkbar resten av livet, men slikt må noen ganger læres den harde måten. Spesielt når man faktisk er voksen, kan stemme og gifte seg.

Sist redigert av Pelle : 03-02-15 kl 19:10.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 19:07   #125
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greia er jo at butikker som ligger nær skoler gjerne blir ofre for rene tyveriraidene i storefri. Store grupper ungdommer kommer gjerne på samme tid, og det er lett å miste oversikten. Jeg vet om butikker som holder stengt i storefri også. Å be folk om å legge igjen veskene utenfor, er vel et forsøk på selge uten å bli bestjålet.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 19:22   #126
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Flere butikker her har skilt som sier at bager og store vesker kan bli sett igjennom. Nå har aldri opplevd at noen faktisk har ønsket å se i veska mi, men jeg synes det er helt greit.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-15, 20:33   #127
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Pelle: aldersgrenser er vel primært for å beskytte folk under en viss alder, ikke beskytte omverden mot enkelte grupper?

Og det mangler ikke på butikkeiere som sier akkurat det samme om enkelte folkegrupper. Det er selvsagt over alle grenser kjipt å bli utsatt for lovbrudd, spørsmålet er likevel hvilke virkemidler det er ok å bruke mot grupper.

- No. 4 -
Gammel 03-02-15, 23:06   #128
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

§ 349 a.*Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering eller nedsatte funksjonsevne, såfremt nektelsen ikke skyldes manglende fysisk tilrettelegging.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Pelle: aldersgrenser er vel primært for å beskytte folk under en viss alder, ikke beskytte omverden mot enkelte grupper?

Og det mangler ikke på butikkeiere som sier akkurat det samme om enkelte folkegrupper. Det er selvsagt over alle grenser kjipt å bli utsatt for lovbrudd, spørsmålet er likevel hvilke virkemidler det er ok å bruke mot grupper.

Årsak til aldersdiskriminering er uvesentlig, det være seg 28-årsgrense på nattklubb, forbudt for de over 19 på fritidsklubb eller 55-årsgrense for å kjøpe seniorbolug. Poenget mitt er at aldersdiskriminering ER lov, i motsetning til mye annen diskriminering.

Uavhengig årsak; det ER lov å dikriminere på alder. Det være seg aldersgrense for seniortiltak, ungdomsklubb, seniorkultur eller nattklubb.

Kilde; straffeloven paragraf 349a.

Gammel 04-02-15, 00:50   #129
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Og det er det samme som at man kan sette hvilke vilkår som helst mot en gruppe kalt "skoleungdom"?

- No. 4 -
Gammel 04-02-15, 00:56   #130
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er relativt uproblematisk at en butikkeier setter inn et udramatisk tiltak som dette for å unngå butikktyveri. Jeg kan lett finne en lang rekke andre fanesaker jeg heller ville engasjere meg i. Gruppen "ungdom" er ikke en stigmatisert gruppe i samfunnet, akkurat, og jeg hadde et pragmatisk forhold til slike skilt om regler for skoleungdom da jeg selv var på den alderen og retter eget engasjement mot helt andre saker mens vi løsningsorientert passet på bagenf for hverandre etter tur. : shrug :

Gammel 04-02-15, 10:37   #131
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og det er det samme som at man kan sette hvilke vilkår som helst mot en gruppe kalt "skoleungdom"?

På privat eiendom, som følge av dårlig oppførsel fra denne gruppen, vil jeg si ja? Men det har vel ikke vært prøvd rettslig, så hva vet jeg.

På lik linje med at en del bensinstasjoner låser døren når russebusser kommer for å fylle bensin.

Gammel 04-02-15, 14:00   #132
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Prinsippene mine ryker så fort det er snakk om russebusser, kjenner jeg. Hilsen nabo til bensinstasjon i russeløypa.

- No. 4 -
Gammel 04-02-15, 15:00   #133
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjelder å finne den riktige "drit i prinsippene!!!!"-knappen.

Gammel 04-02-15, 17:44   #134
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Hehe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.