|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]
Ja, det er helt vanlig f.eks. på polet og på muséer. Men da gjelder det alle, og det finnes låst eller overvåket oppbevaring. Dette er noe helt annet.
|
|
|
#122 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men det er ingen andre som må finne seg i at det står skrevet lapper på butikkdører at du ikke får komme inn hvis du går i flokk.
|
|
|
#123 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]"Romfolk må gå inn én og én, og legge igjen vesker, bager og poser ute."
|
|
|
#124 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Nå er det jo faktisk lovlig å diskriminere på alder, men ikke på etnisitet, legning mm. Og jeg synes butikkeiere som opplever mye nasking fint kan velge å ha slike regler. Et skap er imidlertid lurt. Eller man kan passe på på rundgang. Slik vi gjorde i min ungdom, da folk også nasket. :knirk:
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 03-02-15 kl 19:10. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Greia er jo at butikker som ligger nær skoler gjerne blir ofre for rene tyveriraidene i storefri. Store grupper ungdommer kommer gjerne på samme tid, og det er lett å miste oversikten. Jeg vet om butikker som holder stengt i storefri også. Å be folk om å legge igjen veskene utenfor, er vel et forsøk på selge uten å bli bestjålet. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Flere butikker her har skilt som sier at bager og store vesker kan bli sett igjennom. Nå har aldri opplevd at noen faktisk har ønsket å se i veska mi, men jeg synes det er helt greit. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Pelle: aldersgrenser er vel primært for å beskytte folk under en viss alder, ikke beskytte omverden mot enkelte grupper?
|
|
|
#128 |
|
Unik
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]§ 349 a.*Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering eller nedsatte funksjonsevne, såfremt nektelsen ikke skyldes manglende fysisk tilrettelegging.
Årsak til aldersdiskriminering er uvesentlig, det være seg 28-årsgrense på nattklubb, forbudt for de over 19 på fritidsklubb eller 55-årsgrense for å kjøpe seniorbolug. Poenget mitt er at aldersdiskriminering ER lov, i motsetning til mye annen diskriminering.
|
|
|
#129 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Og det er det samme som at man kan sette hvilke vilkår som helst mot en gruppe kalt "skoleungdom"?
|
|
|
#130 |
|
By the Sea
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Jeg synes det er relativt uproblematisk at en butikkeier setter inn et udramatisk tiltak som dette for å unngå butikktyveri. Jeg kan lett finne en lang rekke andre fanesaker jeg heller ville engasjere meg i. Gruppen "ungdom" er ikke en stigmatisert gruppe i samfunnet, akkurat, og jeg hadde et pragmatisk forhold til slike skilt om regler for skoleungdom da jeg selv var på den alderen og retter eget engasjement mot helt andre saker mens vi løsningsorientert passet på bagenf for hverandre etter tur. : shrug :
|
|
|
#131 |
|
Unik
|
|
|
#132 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Prinsippene mine ryker så fort det er snakk om russebusser, kjenner jeg.
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Det gjelder å finne den riktige "drit i prinsippene!!!!"-knappen.
|
|
|
#134 |
|
Unik
Sv: Jeg blir så lei! [Media og sutresaker]Hehe.
|
![]() |
|
|