Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det skoleveskepress der du bur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det veskepress?
Ja, det er det 5 4,85%
Ja, til dels 15 14,56%
Nei, det er det ikkje 78 75,73%
Kors, og fri meg frå alt 5 4,85%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-15, 16:23   #101
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det skoleveskepress der du bur?

Jaja. På FB-veggen min florerer det nå en faksimile av lokalavisen der jeg kommer fra av 3 jenter som avkrefter veskepress på mitt gamle gymnas. 2 av 3 i sin PJ parkas. Kommentarene hagler. At de ikke ser hvor rart det ser ut selv?

Siden vi ikke harselerer med ungdommer, lar jeg være å linke det hit. :edel:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 16:46   #102
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jaja. På FB-veggen min florerer det nå en faksimile av lokalavisen der jeg kommer fra av 3 jenter som avkrefter veskepress på mitt gamle gymnas. 2 av 3 i sin PJ parkas. Kommentarene hagler. At de ikke ser hvor rart det ser ut selv?

Siden vi ikke harselerer med ungdommer, lar jeg være å linke det hit. :edel:

Men de har jo rett i at det ikke er veskepress.
Det er forøvrig ikke mange som har PJ-parkaser heller, så fotografen har klart å samle fåtallet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 16:50   #103
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har overhodet ingen anelse - det vet nok Acsa langt mer om enn meg. (Jeg har imidlertid til min forferdelse sett noen Canada Goose-jakker. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 22:40   #104
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Men de har jo rett i at det ikke er veskepress.
Det er forøvrig ikke mange som har PJ-parkaser heller, så fotografen har klart å samle fåtallet.

Det triste er at de antagelig har valgt med akkurat det for øye.

Gammel 22-02-15, 10:56   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplever mer veskepress på FP enn på skolen min. Jeg synes det florerer av veaketråder med dyre vesker for tiden. OK, jeg blir ikke presset til å kjøpe, men blir litt sjokkert over at voksne også bruker så mye penger på noe som bare skal henge fra armen av og til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 14:17   #106
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et godt poeng, og jeg er enig i at veskedilla har økt. Samtidig så er ikke FP en arena hvor man ekskluderes for feil veske- eller jakkevalg.

Gammel 22-02-15, 14:20   #107
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med billa. Det er ikke akkurat noe uniformskrav fir å delta her inne.
Det er dessuten stor forskjell på fjortiser og førtiser som faktisk tjener sine egne penger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 14:36   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med både Billa og Pøblis, men! Og det er et stort MEN! Og det er at vi bør tenke over at vi er rollemodeller, og det er svært lite som forsvarer en veskepark på en årslønn eller tre. Det er mange shoppetråder her inne, mange med et ekstremt høyt forbruk, og veldig lite reflektering over etikk og forbruk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 14:42   #109
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Enig med både Billa og Pøblis, men! Og det er et stort MEN! Og det er at vi bør tenke over at vi er rollemodeller, og det er svært lite som forsvarer en veskepark på en årslønn eller tre. Det er mange shoppetråder her inne, mange med et ekstremt høyt forbruk, og veldig lite reflektering over etikk og forbruk.

Helt enig, men jeg har inntrykk av at svært mange av oss DRØMMER litt høyt i disse trådene. Hvertfall gjør jeg det. I Kampen Fornuft vs Følelser, så vinner i all hovedsak den første

Gammel 22-02-15, 14:49   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Helt enig, men jeg har inntrykk av at svært mange av oss DRØMMER litt høyt i disse trådene. Hvertfall gjør jeg det. I Kampen Fornuft vs Følelser, så vinner i all hovedsak den første

Da bør man tenke på at de drømmene er med på å normalisere et høyt forbruk, og man har et enda større ansvar for å vise at fornuften vinner, syns jeg.

Gammel 22-02-15, 15:16   #111
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Da bør man tenke på at de drømmene er med på å normalisere et høyt forbruk, og man har et enda større ansvar for å vise at fornuften vinner, syns jeg.

Ke? Er det å drømme seg litt bort i interiørønsketråden med på å normalisere et høyt forbruk? Er det best om det er billig? Er det galt å ønske og drømme litt om noe man ikke har (eller tar seg) råd til å kjøpe? Jeg fulgte deg ikke her, det er jo ikke sånn at de fleste på FP sitter og Googler Foscarinilamper og Pradavesker sammen med ungene.

Gammel 22-02-15, 15:25   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Ke? Er det å drømme seg litt bort i interiørønsketråden med på å normalisere et høyt forbruk? Er det best om det er billig? Er det galt å ønske og drømme litt om noe man ikke har (eller tar seg) råd til å kjøpe? Jeg fulgte deg ikke her, det er jo ikke sånn at de fleste på FP sitter og Googler Foscarinilamper og Pradavesker sammen med ungene.

Hæ? Jeg nevnte shoppetrådene, trådene hvor folk legger ut bilder av hva de har kjøpt. Så sier du at det er mest drømmer, ikke reelle kjøp, og hvis det er tilfelle så mener jeg at man kanskje burde slutte å si at man har kjøpt ting man ikke har. For om folk tror andre kjøper alt de sier de har gjort, så vil det være med på å normalisere forbruk (i hovedsak overfor andre brukere her inne). Jeg har da ikke sagt noe som helst om at det er best at noe er billig?

Gammel 22-02-15, 15:31   #113
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Hæ? Jeg nevnte shoppetrådene, trådene hvor folk legger ut bilder av hva de har kjøpt. Så sier du at det er mest drømmer, ikke reelle kjøp, og hvis det er tilfelle så mener jeg at man kanskje burde slutte å si at man har kjøpt ting man ikke har. For om folk tror andre kjøper alt de sier de har gjort, så vil det være med på å normalisere forbruk (i hovedsak overfor andre brukere her inne). Jeg har da ikke sagt noe som helst om at det er best at noe er billig?

Aha, da skrev vi forbi hverandre (evt at jeg ikke leste godt nok det du skrev), for jeg tenkte primært på alle drømmevesketrådene og tråder som primært består av at vi ønsker oss luksusvarer. At det er reelle kjøp i shoppetrådene går jeg utifra, og da skjønner jeg jo mer av hva du skrev

Gammel 22-02-15, 15:32   #114
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Enig med billa. Det er ikke akkurat noe uniformskrav fir å delta her inne.
Det er dessuten stor forskjell på fjortiser og førtiser som faktisk tjener sine egne penger.

Jeg er klar over det ikke er uniformskrav, men det er et utrolig sterkt merkefokus her inne. Det er mulig jeg har levd under en stein, men her er eksempler på ord jeg ikke hadde hørt før jeg meldte meg inn på FP: Desigual, Odd Molly, converse ( jeg tuller ikke ) Naturalista, Boden+ utallige veskemerker. Jeg har ikke endt opp med å kjøpe noe av dette, og er klar over at man velger selv hvilke tråder man deltar i, men likevel. Og så utrolig naivt å tro at førtisens verdier og interesser ikke påvirker fjortisen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 16:21   #115
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Aha, da skrev vi forbi hverandre (evt at jeg ikke leste godt nok det du skrev), for jeg tenkte primært på alle drømmevesketrådene og tråder som primært består av at vi ønsker oss luksusvarer. At det er reelle kjøp i shoppetrådene går jeg utifra, og da skjønner jeg jo mer av hva du skrev

Ah! Nå skjønte jeg virkelig ingenting. Godt vi oppklarte det.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er klar over det ikke er uniformskrav, men det er et utrolig sterkt merkefokus her inne. Det er mulig jeg har levd under en stein, men her er eksempler på ord jeg ikke hadde hørt før jeg meldte meg inn på FP: Desigual, Odd Molly, converse ( jeg tuller ikke ) Naturalista, Boden+ utallige veskemerker. Jeg har ikke endt opp med å kjøpe noe av dette, og er klar over at man velger selv hvilke tråder man deltar i, men likevel. Og så utrolig naivt å tro at førtisens verdier og interesser ikke påvirker fjortisen.

Gammel 22-02-15, 18:03   #116
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser ikke shoppetrådene, så jeg aner ikke hva som foregår der - i min mulige naivitet har jeg regnet med at det var alt fra HM til mer påkostede kjøp? Det har vært mange veskedrømmer, og så vidt jeg kan se, er det ofte de samme som deltar, uten at de har kjøpt særlig mange vesker i mellomtiden? Jeg har i hvert fall deltatt der uten å ha handlet en veske på flere år.

- No. 4 -
Gammel 22-02-15, 18:05   #117
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

(Min store kjøpesynd for tiden er sportsklær og -sko, og har lenge tenkt å starte en inspirasjonstråd der. Men jeg har latt være, fordi det helt sikkert fører til økt misjonering og enda en løpejakke, for min del. For ikke å snakke om de piggskoene jeg prøver å fortelle meg at jeg ikke trenger. )

- No. 4 -
Gammel 22-02-15, 18:27   #118
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

(Min store kjøpesynd for tiden er sportsklær og -sko, og har lenge tenkt å starte en inspirasjonstråd der. Men jeg har latt være, fordi det helt sikkert fører til økt misjonering og enda en løpejakke, for min del. For ikke å snakke om de piggskoene jeg prøver å fortelle meg at jeg ikke trenger. )

Det er sikkert rom for slikt i joggetråden, da.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-15, 18:56   #119
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg leser ikke shoppetrådene, så jeg aner ikke hva som foregår der - i min mulige naivitet har jeg regnet med at det var alt fra HM til mer påkostede kjøp? Det har vært mange veskedrømmer, og så vidt jeg kan se, er det ofte de samme som deltar, uten at de har kjøpt særlig mange vesker i mellomtiden? Jeg har i hvert fall deltatt der uten å ha handlet en veske på flere år.

Ja, det er absolutt billige ting i shoppetrådene også, uten at det gjør det bedre i et miljøperspektiv. Jeg holder ikke regnskap på hvem som kjøper vesker, eller når de gjør det, men det blir jo veldig rart å benekte at FP har påvirkningskraft på kjøp?

Når det er sagt, jeg vil ikke alle tråder om merker, tips til plagg, lamper, vesker eller whatever til livs, men jeg savner et litt mer jevnt fordelt miljø- og forbruksengasjement. Jeg har mye å gå på selv.

Sist redigert av Tallulah : 22-02-15 kl 19:03.
Gammel 22-02-15, 19:15   #120
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg har ikke noe behov for å forsvare verken shoppe- eller vesketråder, det var bare poenget å nyansere litt dette bildet om at halve FP shopper merkevesker som gale - det tror jeg ikke stemmer.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.