Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 09:52   #121
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Bittelitt hårsår, Apan?

Eh nei . Jeg er bare lei av koblingen mot kjønn i alle mulige saker som jeg mener er irrelevante, og da er det stort sett alltid uttalte feminister som går i bresjen for det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 09:57   #122
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men tar du det som en selvfølge at alle kvinner behandles ut fra sine kvalifikasjoner, det er vel det det handler om?

På hvilken måte endrer merkelappen jeg setter på meg selv situasjonen for andre kvinner?

Jeg tror man er temmelig nærsynt hvis man ikke ser at det er en ganske sterk politisk kobling til ordet feminist. Jeg deler ikke oppfatningen av at feminister er ufeminine og mannshatende. For meg er feministstereotypen akkurat den som kommer frem her; en aktivist som går i gatene eller protesterer fra sofaen og på FB, som raljerer over Siv og Erna og mener at sosialistene eier kvinnekampen. Eller, i hvert fall at man ikke kan være for likestilling og mot f.eks. kjønnskvotering, pappakvote og en rekke andre kampsaker som for meg er mer politisk enn ekvilistisk.

For meg er det like fremmed å kalle meg feminst som å kalle meg sosialist, selv om jeg mener at jeg i alt jeg sier, tenker og gjør fremmer likeverd mellom folk - det være seg kjønn, legning, økonomi og etnisitet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:01   #123
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Bare trådtittelen "Bytter feminister etternavn?" og en del av innleggene i den tråden forklarer hvorfor jeg ikke kaller meg feminist. Jeg liker ikke denne hemningsløse koblingen til kjønn i enhver anledning og mener den motvirker likestillingen.

Og ja, jeg har byttet etternavn.

Kan du gi noen eksempler på hemningsløse koblinger til kjønn?

Når det gjelder etternavnsdiskusjonen, er jo den historiske årsaken til at så mange kvinner i dag skifter etternavn når de gifter seg (i forhold til menn) at man for noen år tilbake ikke hadde noe valg. Å ikke i det hele tatt se dette i en likestillingssammenheng, blir jo historieløst og naivt, synes jeg. Det betyr ikke at jeg går i fakkeltog for at kvinner ikke skal ta mannens etternavn når de gifter seg. Det som er viktig for meg er å bevisstgjøre folk på hvorfor de gjør og sier visse ting som gir ulike rammer for hvordan jenter/kvinner og gutter/menn kan leve livet sitt. Som mor til to jenter synes jeg at dette dukker opp nesten daglig. I barnehagen behandlet de jenter og gutter ulikt. På SFO er det også sånn. I sport som Java viste, er det heller ikke like vilkår for kvinner og menn. (Et annet eksempel som ikke er nevnt i artikkelen hun lenket til er at fram til 2012 måtte kvinnelige sandvolleyballspillere spille i bikini. Draktreglene var sånn - for tre år siden.)

Gammel 09-03-15, 10:03   #124
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eller, i hvert fall at man ikke kan være for likestilling og mot f.eks. kjønnskvotering, pappakvote og en rekke andre kampsaker som for meg er mer politisk enn ekvilistisk.

Hvis man baserer seg på forskning, er det jo vanskelig å være mot pappakvote og kvotering hvis man er for likestilling. Det er jo ingen tvil om at dette har vært og er viktig.

Gammel 09-03-15, 10:04   #125
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bittelitt hårsår, Apan?

Helt ærlig så synes jeg det er skikkelig historieløst å ikke ville forbindes med feminisme. Det er 101 år siden kvinner ikke fikk stemme. Kvinner har vært nødt for å slåss for å kunne bestemme over seg selv, sin egen kropp, for å få lov til å eie noe, for muligheten til å ta utdanning, for trygg barnepass - og så tar folk avstand?
Fullstendig historieløst. Virkelig.

Veldig enig.

Jeg har drevet mye slektsforskning det siste året og blant annet lest gjennom en haug med farskapssaker fra rundt 1920 og lest om giftermål, barnedød og familietragedier til øyet ble stort og vått. Det er virkelig ingen tvil om at vi som er kvinner i dag surfer på de fantastiske pionerene innen feminismen sitt arbeid. De som arbeidet frem stemmerett, barnelover og som jobbet intenst for avholdssaken siden alkohol var en stor medvirkende årsak til fattigdom og elendighet. Familiekontorene og helsestasjonene er eksempler på institusjoner som ble innført av modige kvinner og som snudde opp-ned på hele det rådende familiesynet. Jeg har ingen andre følelser enn ydmykhet for den jobben de feministene gjorde og den betydningen de har hatt for det livet jeg er så priviligert at jeg får leve i dag.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:05   #126
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det handler om begrepet og konnotasjonene til det. Jeg synes det smaker av kjønnskamp, og det driver jeg ikke med.

Jeg tar det som en selvfølge at jeg behandles kun utfra mine kvalifikasjoner, og slik blir jeg også behandlet, for alle praktiske formål.

Jeg ER jo feminist utfra Teos definisjon, men jeg kaller meg det ikke.

Sånn ville jeg også ha sagt det om ikke Candy sa det først.

Gammel 09-03-15, 10:09   #127
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det en bønsj med både høyrekvinner og venstrekvinner som kaller seg feminister så jeg skjønner inne helt hvorfor det skal være vanskelig å være feminist utenfor SV, liksom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:10   #128
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt overrasket over denne tråden. Jeg har alltid tenkt at de som tar avstand fra feminismen er i min foreldregenerasjon. De som var ungdommer på 70-tallet og syns at 70-talls feministene tok litt vel av i militære metoder og rent mannshat. Jeg har nesten tatt som en selvfølge at de fleste i min generasjon er feminister i egenskap av å være for likestilling.

Gammel 09-03-15, 10:16   #129
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilket navn har man på menn som er for likestilling? Ordet feminist forbinder jeg faktisk med hun-kjønn, er det feil?

Gammel 09-03-15, 10:16   #130
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Kan du gi noen eksempler på hemningsløse koblinger til kjønn?

Jeg synes blant annet både etternavn-diskusjon og diskusjon rundt Frostproduktserien virker panisk og krampeaktig.

Gammel 09-03-15, 10:18   #131
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg er litt overrasket over denne tråden. Jeg har alltid tenkt at de som tar avstand fra feminismen er i min foreldregenerasjon. De som var ungdommer på 70-tallet og syns at 70-talls feministene tok litt vel av i militære metoder og rent mannshat. Jeg har nesten tatt som en selvfølge at de fleste i min generasjon er feminister i egenskap av å være for likestilling.

Men det er vel her folk føler forskjellig. Jeg (og flere med meg i tråden ser jeg) er (selvsagt) for likestilling, men identifiserer oss likevel ikke med feministbegrepet, jeg synes ikke den koblingen er opplagt. Det betyr ikke man tar avstand fra feminismen av den grunn vil jeg si.

Gammel 09-03-15, 10:18   #132
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Jeg synes blant annet både etternavn-diskusjon og diskusjon rundt Frostproduktserien virker panisk og krampeaktig.

Så du synes det er uproblematisk at det annonseres så forskjellig mot jenter og gutter?

Gammel 09-03-15, 10:18   #133
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt ærlig så synes jeg det er skikkelig historieløst å ikke ville forbindes med feminisme. Det er 101 år siden kvinner ikke fikk stemme. Kvinner har vært nødt for å slåss for å kunne bestemme over seg selv, sin egen kropp, for å få lov til å eie noe, for muligheten til å ta utdanning, for trygg barnepass - og så tar folk avstand?
Fullstendig historieløst. Virkelig.

Fullstendig enig med Pøbelsara. Og fortsatt i full forundring over denne tråden. 2015, altså.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:19   #134
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Så du synes det er uproblematisk at det annonseres så forskjellig mot jenter og gutter?

Ja, jeg har ikke så store problemer med det. De kunne gjerne droppet det, men det er ikke viktig for meg. Tror det går greit.

Gammel 09-03-15, 10:19   #135
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Hvilket navn har man på menn som er for likestilling? Ordet feminist forbinder jeg faktisk med hun-kjønn, er det feil?

Feminist. Også en mann kan være feminist. Som min mannlige fb-venn som la ut de grunnene til å være feminist i går, sa:

Sitat:

Jeg har egentlig lenge lurt på hva dette med feminisme egentlig er og har ikke helt klart å relatere meg til det begrepet. Etter å ha lest denne listen synes jeg egentlig det minner mest om sunn fornuft.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 10:20   #136
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Men det er vel her folk føler forskjellig. Jeg (og flere med meg i tråden ser jeg) er for likestilling, men identifiserer oss likevel ikke med feministbegrepet, jeg synes ikke den koblingen er opplagt. Det betyr ikke man tar avstand fra feminismen av den grunn vil jeg si.

Ja, jeg skjønner at det går på følelser. Jeg har ikke så mange følelser rundt selve begrepet, så det er sikkert derfor jeg er overrasket. Feminisme for meg er å være for likestilling. Hva som blir gjort eller sagt i feminismens navn syns jeg ikke har noe med grunnideen å gjøre.

Gammel 09-03-15, 10:21   #137
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man baserer seg på forskning, er det jo vanskelig å være mot pappakvote og kvotering hvis man er for likestilling. Det er jo ingen tvil om at dette har vært og er viktig.

Kanskje, men ikke nødvendigvis RIKTIG for det. Å forby amming utover 4 måneder eller å få mer enn to barn ville også hatt en enorm betydning for likestilling, uten at det ville vært riktig for det. Og jeg tror den greia der, med at det finnes noen veldig, veldig vokale feminister som så beinhardt mener at de har fasiten for hva feminisme er og skal være (ja, det var sånn jeg oppfattet deg nå), gjør at enkelte vegrer seg for å putte seg selv i den båsen.

Jeg kaller meg selv feminist jeg, altså, men da er det rett og slett i trass mot for eksempel deg og det sitatet der, og mot årets 8. marshovedparole og alt i den gata.

Gammel 09-03-15, 10:24   #138
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og noen dro analogien til "anti-rasist" her, som noe "alle jo må være". Og nei, jeg ville ikke kalt meg selv anti-rasist. Jeg er ikke-rasist, jeg er ikke rasist, jeg er mot rasisme, jeg er for likeverdig behandling på tvers av kjønn, kultur, etnisitet, farge, jeg er mot diskriminering. Men ordet "anti-rasist" har for meg blitt kuppet av en gjeng med voldelige tullinger som kaster egg og stein på folk de er uenige med.

Gammel 09-03-15, 10:25   #139
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Ja, jeg har ikke så store problemer med det. De kunne gjerne droppet det, men det er ikke viktig for meg. Tror det går greit.

Jeg tror dette er en av mange ting som er med og påvirker hvordan jenter og gutter har det og hvilke rammer de får for å utvikle seg. Å ikke skulle diskutere det eller være bevisst på det, er veldig uklokt i likestillingssammenheng, mener jeg.

Når du kaller det panisk og krampaktig, mener jeg det blir lite troverdig at du sier du er for likestilling. At du ikke er engasjert i det er jo greit, men å disse andre som belyser slike spørsmål, er rart.

Gammel 09-03-15, 10:27   #140
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror man er temmelig nærsynt hvis man ikke ser at det er en ganske sterk politisk kobling til ordet feminist.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.