|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Lurer jeg også på.
![]() |
#102 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Eg er veldig opptatt av likestilling og har heldigvis ein mann som også er det. Dermed har deling av ansvar for barn og anna ansvar i heimen fordelt seg likt omtrent av seg sjølv. I jobbsamanheng føler eg meg også likestilt. Eg har derfor aldri følt behovet for å kjempe for likestilling og anser meg ikkje som aktiv feminist.
![]() |
#103 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg takker for fantastisk engasjement og opplysende svar og veldig bra diskusjon i denne tråden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
maler
|
Ikke noe annet enn at det er et begrep som har blitt bruk om og av mennesker som velger å være ganske synlige i sitt uttrykk, og at det er endel ideologi og paroler som har fulgt med begrepet? Det er virkelig helt greit å identifisere seg både med begrepet og historien eller en av delene, men å være tilhenger av likebehandling av kjønnene innebærer ikke nødvendigvis at man har noe spesielt bevisst forhold til noe mer enn akkurat at man er for likebehandling.
![]() |
#105 |
Shake it out!
|
Kan jeg være copycat og si det samme?
![]() |
#106 |
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Veldig einig med Katta. Eg vil gjerne fortsette å vere opptatt av likestilling utan at eg skal vere nødt til å definere meg som feminist.
![]() |
#107 |
guru advisor
|
Jeg har også en sånn kollega. For meg har det ingenting med feminisme å gjøre, det har med bitterhet, respektløshet og mannsforakt å gjøre. Jeg himler med øya og setter henne på plass, sammen med de to mannlige kollegaene jeg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Glamorøs
|
Jeg skjønner ikke hva du mener tror jeg. Du sier at feminisme historisk sett er noe annet enn å ønske likebehandling? Hva er dette andre? Hva mener du med "synlige i sitt utrykk, endel ideologi og paroler"? Det er nesten så jeg får inntrykk av at du mener det du sa i stad, jeg trodde du bare skrev det som et eksempel på en fordom om feminister.
![]() |
#109 |
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Man kan være opptatt av likestilling uten å være feminist, men jeg mener at feminismen har vært helt nødvendig i kampen for likestilling, nettopp med det ideologiske fokuset som feministisk bevegelse har stått for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
audio, video, disco
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Kollegaen din, Simone, bruker feminismebegrepet for å rettferdiggjøre et mannshat, spør du meg.
![]() |
#111 |
maler
|
Er du uenig i at feminisme har en historie som innebærer relativt militant virksomhet? Med god grunn og som vi skal være takknemlige for. Jeg greier åpenbart ikke formulere meg forståelig idag, jeg gjør et nytt forsøk: ta slagord og paroler for 8. mars-tog som eksempel. Du må bruke en veldig vid definisjon av likestilling for å få alt det til å passe inn. Jeg mener ikke det er galt heller selv om jeg ikke er enig i alt, men "være for likestilling" er slik jeg oppfatter det en mengde som omfattes av mengden "være feminist", men sistnevnte innebærer noe mer.
![]() |
#112 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ikke sant, Guava?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 08-03-15 kl 23:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Ang paroler og 8 mars så sliter jeg også med det selv om jeg er feminist på min hals. Selv om det finnes paroler jeg lett kunne stille meg bak i toget så ville jeg for eksempel hatt problemer med å delta i toget i Oslo i år når paraplyparolen var slik den var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Men tar du det som en selvfølge at alle kvinner behandles ut fra sine kvalifikasjoner, det er vel det det handler om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?les dette: http://vampus.blogspot.no/2015/03/ku...obler.html?m=1
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
I mål
|
Jeg er enig med dette, og kaller meg ikke feminist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Jeg synes det er utrolig trist at bildet av den stygge sinnafeministen som hater menn, er blitt ensbetydende med feminismebegrepet for mange.
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Når er det egentlig man skal "kalle seg feminist", da? Det er jo ikke slik at det står "lærer og feminist" på FB-profilen min, eller at jeg skriver det på CV-en når jeg søker jobb. Jeg sier "selvsagt er jeg feminist, går det an å ikke være det?" når noen spør, det er ikke verre enn det. Elevene mine har spurt meg flere ganger (lurer på hvorfor |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
I mål
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Bare trådtittelen "Bytter feminister etternavn?" og en del av innleggene i den tråden forklarer hvorfor jeg ikke kaller meg feminist. Jeg liker ikke denne hemningsløse koblingen til kjønn i enhver anledning og mener den motvirker likestillingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?Bittelitt hårsår, Apan?
![]() |
![]() |
![]() |
|
|