Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-15, 12:23   #181
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Men at det har en konsekvens for hvem som gidder å kalle seg feminister, det er jeg ikke i tvil om. Men jeg vet ikke om det var intensjonen, kanskje)

Det har det sikkert, men da må faktisk de som mener noe annet gjøre noe med det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:26   #182
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det har det sikkert, men da må faktisk de som mener noe annet gjøre noe med det.

Vi gjør jo det, vi lar være å definere oss som feminister.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:36   #183
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja og det syns jeg er dumt av dere.

Gammel 09-03-15, 12:37   #184
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom begrepet feminist bare defineres ut i fra et mål om likeverd og likestilling kan vel de fleste kalles feminister. Akkurat det synes jeg ville være noe historieløst.
Som nevnt så handler feminismen tradisjonelt om et oppgjør med patriarkatet og undertrykkende strukturer og jeg tenker at det har farget begrepet såpass mye at det vil være en utarming å gjøre det til et sånt tannlaust "alle skal med"-begrep.
Femnistisk vei til målet har hatt et utgangspunkt som minnet om venstresidas syn på klassekamp og frigjøringskamp.
Syn på kampen og metoder man velger å bruke farges av dette.

Jeg mener at dette har vært helt nødvendig.

Samtidig ser jeg at det foregår en del arbeid for likestilling også fra mennesker som ikke er (og etter min mening heller ikke bør) defineres feminister.

Det er bra og flott å gå i tog under paroler, men det er ikke til å komme forbi at tradisjonelle feminister ikke er dem som går inn på de viktige maktarenaene.

Nå vil sikkert mange si at "sånn er det ikke hos oss", men mitt inntrykk fra å ha deltatt på 8 marsarrangementer og å ha vært mer enn middels opptatt av feminisme er at definerte feminister overrepresenteres av kvinner ansatt i det offentlige, som gjerne sitter i verv i lokalpolitikken, men som ikke er representert i særlig grad på de viktige maktarenaene i privat næringsliv og i styrevirksomhet.

De kvinnene som går inn og tar slike verv og roller baner også vei, men har gjerne en litt annet ideologisk utgangspunkt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:47   #185
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja og det syns jeg er dumt av dere.

Og det må du gjerne synes, men som sagt er det ikke så lett å overbevise meg om at jeg føler feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:53   #186
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Her er innlegget ditt som jeg tolker slik: Ikke kalle seg feminist -> ikke vil forbindes med feminisme -> ta avstand fra de som har kjempet dette fram og fra likestillingskampen.

Det er ikke sikkert det er det du mener, men det er ikke vanskelig å tolke deg slik.

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne. Jeg har ikke skrevet det du sa - tolkningen din får du stå for sjæl. Jeg liker virkelig ikke å bli tillagt andre meninger enn de jeg faktisk gir uttrykk for.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 12:53   #187
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det har jeg ikke prøvd heller. Noen er jo bare lost causes.

Gammel 09-03-15, 12:54   #188
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har aldri gått i tog og kommer sannsynligvis ikke til å gjøre det, men jeg er feminist for det. Jeg må da ikke identifisere meg med Ottar og militante feminister for å kalle meg selv det. Jeg er vel liberalfeminist.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 13:00   #189
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan være med på at en sterk kobling mellom politikk og feminisme kan være hinder for mange. Jeg skjønner den. Samtidig mener jeg likevel at det er desto viktigere at kvinner fra alle politiske retninger tar tilbake begrepet og kaller seg feminister. Ja, hvis de er opptatt av likestilling og likeverd. At man er uenige om veien fram gjør ikke at det ikke er viktig å vise at man har felles mål.

Torbjørn Røe Isaksen gikk ut i helgen og kalte seg selv feminist. For ham måtte det å bli far til ei jente til før han "så lyset". Det synes jeg er helt greit. Det er ofte slik at det å komme nærmere på et problem gjør at man lettere erkjenner at det er der. Derfor liker jeg dårlig at det kommer kommentarer som "holdt det ikke med å ha en mor og kone".

En annen som så lyset for et års tid siden er Gro Hammerseng-Edin. Et fantastisk flott forbilde, dyktig håndballspiller, stolt homofil mor. I forbindelse med utdannelsen sin fant hun ut at når vi i Norge blir presentert for "eksperter" i media så er fire av fem menn. Tenk det, fire av fem. Etter det begynte Gro å kalle seg feminist. Fordi det trengs. Vi blir faktisk daglig fortalt at for å være ekspert så bør du være mann.

Jeg har alltid trodd at vi har hatt likestilling i Norge. Jeg har aldri opplevd at jeg som jente ikke har blitt hørt, sett eller fått de mulighetene jeg ønsket. Tror jeg. Jeg har i hvertfall alltid trodd det. Født på 70-tallet har jeg opplevd en barndom, ungdom og voksen der jeg har gått ut fra at jenter og gutter behandles likt. Jeg har også oppfattet feminister som sure, sinte damer. Det er det bildet jeg har fått tegnet i media. Men feminister er vel egentlig like lite ensartet som kvinner generelt er det.

Når jeg nå ser statistikk som viser hvor lite likestilt vi egentlig er i Norge, undersøkelser som viser at vi har få kvinnlige toppledere, media preges av mannlige eksperter, Dagens Næringsliv inviterer til talentkonferanse der kun menn skal holde innlegg, kvinnlige idrettsutøvre er fremdeles ikke like mye verd osv osv, da tenker jeg at vi bør kalle oss feminister og fortsette kampen.

En ting som skremmer meg ordentlig er å lese kommentarfeltet i avisene. Det flommer over av unge menn og kvinner som oppriktig mener kvinnlige sjefer er dårligere enn menn. Basert på kjønn.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 13:10   #190
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne. Jeg har ikke skrevet det du sa - tolkningen din får du stå for sjæl. Jeg liker virkelig ikke å bli tillagt andre meninger enn de jeg faktisk gir uttrykk for.

Siden jeg siterte det du skrev, har du faktisk skrevet det jeg skrev. Det er ikke noe jeg sier at du skrev. Og jeg mener ikke noe om hva du mener, jeg tolket kun det du skrev. Og det er nå en gang slik at det man skriver blir oppfattet og tolket på en eller annen måte av andre, om man vil det eller ei. Jeg åpnet kjapt for at jeg kan ha feiltolket det du prøvde å si, og du har hatt god anledning til å forklare hva du mente. Du velger i stedet å fortsette å hakke på at jeg ilegger deg andre meninger enn hva du har. Blir man feiltolket er det klokeste man kan gjøre å prøve å forklare hva man mener slik at man unngår misforståelser.

Du får det også til å høres ut som at jeg har ilagt deg feile meninger i andre diskusjoner også. Det er usaklig å trekke det inn i denne diskusjonen. Jeg aner heller ikke hva du sikter til. Det virker som at du har noe i mot meg, og det er leit.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 13:13   #191
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Veldig godt innlegg, Java!

Gammel 09-03-15, 13:15   #192
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke politisk aktiv. Jeg har bare stemt på venstresiden en eneste gang i min lange karriere som stemmeberettiget. Jeg har også selvsagt inntatt en del posisjoner som 70-tallsfeministene la til rette for.
Men jeg er bekymret. Jeg er bekymret fordi så mange kjøper argumenter om biologiske forskjeller der det helt klart MÅ være kultur - jfr svært unge menns påståtte preferanser for gravemaskiner kontra teddybjørner. Eller jenters hang til prinsesseklær. Jeg tenker at det som er av biologiske forksjeller er forsvinnende lite, og i hvertfall ikke noe argument for bøker for søte jenter og tøffe gutter.
Jeg mener at holdninger som kvinne-er-kvinne-verst er kulturelle og ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Jeg tenker at det for svært mange kvinner i Norge er veldig mange muligheter til å utvikle sitt talent og leve rike, selvstendige liv. Men jeg mener også at det er mange, mange holdninger der ute som fortsatt gjør forskjell. Hvorfor får så mange kvinner i topposisjoner spørsmål om hvordan de kombinerer karriere og familie, når det er svært sjelden at menn spørres om det samme. Hvorfor synes mange kvinner at deres arbeid utenfor hjemmet er mindre viktig enn mannens?
Og kommentarfeltene i avisene. Hvorfor er kvinnehat og -forakt så utbredt?
Og hvorfor er det greit å trille trening for kvinnenes kjoler når det offentlige Norge møtes til fest? Hvorfor er det greit å skrive artikler om kvinnelige kjendisers kropper?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 09-03-15, 13:16   #193
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ikke om denne har vært lenket til før, men uansett, den er vel verdt å lese igjen. Og igjen.

Og dette er jo ikke gamle saker, dette er nytt alt sammen!
https://martabreen.wordpress.com/201...aere-feminist/

Gammel 09-03-15, 13:17   #194
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Siden jeg siterte det du skrev, har du faktisk skrevet det jeg skrev. Det er ikke noe jeg sier at du skrev. Og jeg mener ikke noe om hva du mener, jeg tolket kun det du skrev. Og det er nå en gang slik at det man skriver blir oppfattet og tolket på en eller annen måte av andre, om man vil det eller ei. Jeg åpnet kjapt for at jeg kan ha feiltolket det du prøvde å si, og du har hatt god anledning til å forklare hva du mente. Du velger i stedet å fortsette å hakke på at jeg ilegger deg andre meninger enn hva du har. Blir man feiltolket er det klokeste man kan gjøre å prøve å forklare hva man mener slik at man unngår misforståelser.

Du får det også til å høres ut som at jeg har ilagt deg feile meninger i andre diskusjoner også. Det er usaklig å trekke det inn i denne diskusjonen. Jeg aner heller ikke hva du sikter til. Det virker som at du har noe i mot meg, og det er leit.

Seriøst, dette er ikke ok, elin. Du hevdet at jeg hadde sagt at de som ikke vil kalle seg feminister, er imot likestilling. Du siterer meg, og der sier jeg ikke det du hevdet at jeg hadde sagt. Jeg har heller ikke hevdet at du har feiltolket meg i andre diskusjoner? Hvor ser du det? Hvilke diskusjoner da? Nå må du jammen gi deg. Jeg har ikke noe imot deg, men jeg har ganske mye imot at du tillegger meg meninger jeg ikke har og heller ikke har gitt uttrykk for.

Gammel 09-03-15, 13:17   #195
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener, bare disse bildene:

Gammel 09-03-15, 13:19   #196
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg husker ikke om denne har vært lenket til før, men uansett, den er vel verdt å lese igjen. Og igjen.

Og dette er jo ikke gamle saker, dette er nytt alt sammen!
https://martabreen.wordpress.com/201...aere-feminist/

nemlig. Akkurat.

Gammel 09-03-15, 13:24   #197
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og en til for egen regning:

Mens det ikke er grenser for hvilke nyhetssaker som kan illustreres med en naken kvinnerompe, for eksempel reisereportasjer, alt om helse, kosthold, trening og løping (selvsagt), en reklame for Glava (!), så må en reportasje om menns penislengde illustreres slik, sånn for anstendighetens skyld.

Gammel 09-03-15, 13:24   #198
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes du skal holde deg for god for å mene hva andre mener i enhver diskusjon, også denne.

Her hevder du svært tydlig at jeg bruker å ilegge andre meninger de ikke har, i "enhver diskusjon". Hvordan klarer du å bortforklare det? Dog skal det sies at du ikke hevder at det er deg jeg alltid ilegger meninger, det kan tydeligvis være hvem som helst.

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Jeg er faktisk alltid bevisst på å ikke ilegge andre meninger, jeg prøver alltid å tydeligjøre at det er jeg som oppfatter/tolker hva andre sier/skriver. Men det kan selvfølgelig skje en glipp av og til på at jeg ikke er tydelig nok på dette. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-15, 13:26   #199
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Her hevder du svært tydlig at jeg bruker å ilegge andre meninger de ikke har, i "enhver diskusjon". Hvordan klarer du å bortforklare det? Dog skal det sies at du ikke hevder at det er deg jeg alltid ilegger meninger, det kan tydeligvis være hvem som helst.

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

Jeg mener at du aldri bør tillegge folk meninger når du diskuterer. Jeg sier ikke at du alltid gjør det.

Gammel 09-03-15, 13:27   #200
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg syns heller ikke det er ok det du bedriver nå. Jeg hevder ikke at du har sagt noe som helst. Jeg har redegjort for hvordan jeg oppfattet innlegget ditt. Jeg har tydligvis misforstått deg. Er det så vanskelig for deg å legge det dødt at du ble misforstått? (Jeg lurer forøvrig på hva det var du egentlig prøvde å si, men det er ikke så nøye.)

For øvrig har jeg ikke oppfattet at du beklaget at du hadde mistolket meg. Jeg oppfattet at du hevdet at jeg hadde sagt noe jeg ikke hadde sagt.

Det jeg prøvde å si var at jeg syntes det var historieløst å ta avstand fra feminismen. Akkurat det som står i innlegget mitt, så vidt jeg kan se.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.