Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 09:58   #241
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

For en utrolig rar og tildels uhøflig tråd. Skal man, fordi man ikke spiser kjøtt måtte forsvare alle aspekter av livet sitt? Det er etisk mye særerr å si man bryr seg om dyr og dyrevelferd og samtidig spise kylling enn det er å gi katten kjøtt, selv om hjemmet er vegansk.

For Trulte sin del vil jeg tro det hjelper mye å innse egen særhet og ikke omtale andres mat som lik. Snakk gjerne og lenge om miljøaspektet og dyreetikken i å spise kjøtt. Det er helt innafor. Men jeg skjønner at folk reagerer når de opplever at deres mat kontaminerer din mat med "lik". Jeg er ganske så tolerante ovenfor det meste. Men da hadde jeg også blitt trassig altså. Jeg har mine mat greier selv. Bla spiser jeg ikke hest. Jeg har kastet ukjente mengder pølse etter å ha oppdaget at de inneholdt hest. Med påfølgende skrubbing av kjøleskap og kasting av mat som har vært borti den pølsa. Jeg har også kastet opp på vei hjem fra andre etter å ha blitt lurt til å spise hest.
Men jeg vet jo godt at dette ikke er normalt. Og jeg har jobbet mye med meg selv. Barna kan ha hestepølse på maten og den ligger i kjøleskapet. Jeg kan spise servert hest uten å få sammenbrudd.
Mitt tips er at du framstiller dette som det det er. Din egen matsærhet. Man kommer ofte utrolig langt med å le litt av seg selv ( det er unektelig litt latterlig når man er 35 år, kjøttspiser og må kaste opp fordi pizzaen hadde kjøttdeig av hest). Jeg vil tippe du kommer mye lenger og får langt mer respekt ved å legge det fram slik, enn ved å snakke om matsmitte.
For det er sært, men de aller fleste har slike særheter i forholdet sitt til mat. Og det må man respektere. Det vennene dine driver med er en form for mobbing og om de er venner av deg vil jeg tro de ikke forstår hvor mye det betyr for deg. De som lurte meg til å spise hest (jeg var 15-16 ish) gikk fra å være nære venner til å være bekjente den kvelden. Jeg spiste aldri mer mat der. Der jeg derimot er og det er åpenhet om hva som serveres er det uproblematisk. Der kan jeg godt le av meg selv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:00   #242
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Uhøflig tråd? Har du lest den?

Gammel 30-03-15, 10:11   #243
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvem er disse "de" som du beskriver her? Jeg har vanskelig for å tro at noen veganere - med mindre de er svært lite gjennomtenkte - mener det å kjøpe kjøttbasert fôr til kjæledyrene er uproblematisk. Derimot kan det godt være at noen veganere tillater seg å ha kjæledyr selv om de vet det er problematisk.

På samme vis tillater jeg meg selv å kjøpe Smarties selv om jeg i utgangspunktet boikotter Nestlé. Jeg syns ikke min boikott av Nestlé blir veldig mye dårligere av at jeg har nøtteallergikere i familien og derfor ikke kan pynte kaker med Non Stop.

Da er man inne på samme diskusjon som en viss feminismetråd som gikk på forumet for en stund siden.

Hva kan man tillate seg og likevel defineres som veganer eller vegetarianer?
Vegetarianer er et vidt begrep, men selv der går det nok en grense.

Jeg synes det er rart å si at man boikotter et selskap og samtidig med viten og vilje velger å bruke produkter derfra fordi det er beleilig. Jeg synes også det er rart om man kaller seg veganer og begrunner det etisk, men med viten og vilje anskaffer seg kjæledyr som man handler inn animalsk dyrefór til,samtidig som man er pinlig nøye på at ikke juicen man drikker har blitt filtrert ved hjelp av et animalsk stoff.

(Nå snakker jeg ikke om dixie siden hun allerede har gitt en ganske annen begrunnelse).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 10:49   #244
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er vanskelig å ikke spise kjøtt - ikke i hverdagen når jeg har styringen selv, men dersom jeg skal andre steder og være sammen med andre enn nærmeste familie.
Jeg har ikke noe ønske om å fortelle andre hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, nettopp fordi jeg vet det er normen å spise kjøtt og av respekt for andre menneskers matvaner. Jeg ønsker heller ikke å spise mat som smaker kjøtt/har blitt tilberedt sammen med kjøtt, av samme årsak som at jeg ikke spiser kjøtt i seg selv.

Min egen tante lagde for eksempel vanlig kremet pasta med grønnsaker, og puttet oppi en haug med skinke til slutt, deretter serverte hun det til meg med en kommentar om at jeg kunne vel bare ta skinkebitene utav igjen. Sånne ting kan jeg bli ganske såret av.
Samtidig setter det meg i en vanskelig posisjon, for om jeg spiser det, kommer folk garantert til å legge merke til det og huske det, og om jeg lar være, så er jeg uhøflig, sær og utakknemlig (og sulten).

Gammel 30-03-15, 10:54   #245
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært veldig sær i matveien, og spiser f.eks bare hvitost som lukter rett. Og jeg tenker at det er min rett å være sær, derfor respekterer jeg de som er sær uansett måte. Jeg tenker at trulte i denne tråden bruker de ordene hun bruker for å få fram poenget sitt, og det syns jeg er helt greit, jeg kunne likevel uten problemer spist middag sammen med henne.

Appelsin: Den tanten din er jo kun slem!!

Gammel 30-03-15, 10:56   #246
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Da er man inne på samme diskusjon som en viss feminismetråd som gikk på forumet for en stund siden.

Hva kan man tillate seg og likevel defineres som veganer eller vegetarianer?
Vegetarianer er et vidt begrep, men selv der går det nok en grense.

Jeg synes det er rart å si at man boikotter et selskap og samtidig med viten og vilje velger å bruke produkter derfra fordi det er beleilig. Jeg synes også det er rart om man kaller seg veganer og begrunner det etisk, men med viten og vilje anskaffer seg kjæledyr som man handler inn animalsk dyrefór til,samtidig som man er pinlig nøye på at ikke juicen man drikker har blitt filtrert ved hjelp av et animalsk stoff.

(Nå snakker jeg ikke om dixie siden hun allerede har gitt en ganske annen begrunnelse).

Men sånn er det jo med veldig mange retninger at man ender med å bli pragmatisk hvis noe blir enten for upraktisk eller for attraktivt selv om ideologien ligger der i bunnen. Og det er på sett og vis sunt også tenker jeg, det er menneskelig. Å greie å holde et fullstendig rigid opplegg på alle fronter er egentlig ganske skremmende, selv om det isolert sett er litt snålt å ta valg på tvers av det man tror veldig sterkt på.

De jeg kjenner som er vegetarianere har en helsemessig begrunnelse for det. Da spiller det veldig liten rolle om maten er kontaminert på noe vis, man kan til og med smake på kjøtt hvis man finner det for godt, for det ødelegger ikke for det man vanligvis gjør. Men jeg ser jo at man kan ha en helt annen og dypere begrunnelse.

Hvis vi skal bekjenne matsærheter er min særhet seleri. Jeg greier ikke mat med seleri i. Det spiller nesten ingen rolle hvor lite det er, jeg kjenner det umiddelbart. Som voksen greier jeg å spise det uten at det synes så veldig på meg, men det krever ganske mye selvkontroll. Hvis det hadde eksistert en akseptert retning som gjorde at jeg kunne komme fra det uten at det ble for rart hadde jeg helt sikkert kastet meg på den.

Gammel 30-03-15, 11:12   #247
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fy fader så mye pes Trulte skulle tåle her da!

Hun har flere ganger sagt at hun ønsker å lage maten selv fordi hun IKKE vil lage noe oppstyr, eller forsvare seg for venner. Blir dere virkelig så fornærmet av at hun sier at hun ser på kjøtt som lik?
Dere sier at hun er sær, har issues, at hun vil belære verden sitt syn. Nei, det er jo nettopp det hun ikke gjør. Hun svarer kun ærlig på deres spørsmål.

Nå synes jeg faktisk det er mange sære mennesker her som har ekstremt store issues for andres matvaner. Hva er det? Blir dere personlig såret av hennes forhold til kjøtt? Dere har en lite respektfullt holdning som skremmer meg.

All ære til deg, Trulte som har orket å svare her inne. Om dine venner er som de her inne, så forstår jeg at du blir lei deg. Venner skal vise omtanke, forståelse og respekt. Ikke se ned på deg, fordumme deg eller behandle deg så dårlig.

Fy faen! Skjerp dere, folkens.

Gammel 30-03-15, 11:18   #248
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nabojenta. Det er jo ikke noe hyggelig å vite at de man sitter og spiser sammen med ser på maten din som dyrelik/kadaver..? Det synes jeg ikke er noe vanskelig å skjønne og det synes jeg Trulte bør tåle å høre.

Ingen grunn til å be noen skjerpe seg her. Nå overdriver du virkelig VELDIG, Nabojenta.

Gammel 30-03-15, 11:22   #249
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg syns det blir et umulig krav om man alltid skal gjøre ting 100 %. Da syns jeg at man, som Katta nevner, beveger seg over i det fanatiske.

Jeg vil tro hva man velger å fokusere på ofte avhenger av hvor enkelt det er å finne en erstatning. Å finne annen jus som ikke har blitt filtrert ved hjelp av animalske stoffer (jeg visste ikke at animalske stoffer var innblandet!) vil jeg tro er forholdsvis lett. Å finne fargerike Non Stop-aktige sjokoladebiter uten spor av nøtter er ikke like enkelt. Hvis alt skal være 100 % tror jeg fort man ender opp med å droppe hele greia, og det syns jeg vil være synd.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:28   #250
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det blir et umulig krav om man alltid skal gjøre ting 100 %. Da syns jeg at man, som Katta nevner, beveger seg over i det fanatiske.

Jeg vil tro hva man velger å fokusere på ofte avhenger av hvor enkelt det er å finne en erstatning. Å finne annen jus som ikke har blitt filtrert ved hjelp av animalske stoffer (jeg visste ikke at animalske stoffer var innblandet!) vil jeg tro er forholdsvis lett. Å finne fargerike Non Stop-aktige sjokoladebiter uten spor av nøtter er ikke like enkelt. Hvis alt skal være 100 % tror jeg fort man ender opp med å droppe hele greia, og det syns jeg vil være synd.

Jeg klarer ikke å forstå at det å spise fargerike Non Stop-aktige sjokoladebiter uten spor av nøtter er så viktig at man opphever en selvpålagt boikott av et selskap. Hvis jeg skulle tatt skrittet så langt at jeg boikottet et selskap hadde det virkelig vært viktig for meg. Jeg ser ingen grunn til å hevde at jeg boikotter noe for deretter å velge å kjøpe noe derfra fordi det passer meg akkurat der og da. Fargerike Non Stop-aktige sjokoladebiter er ikke så viktig, tenker jeg. Da synes jeg du kan kalle en spade for en spade og innrømme at du kjøper produkter fra Nestle.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:33   #251
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Blir dere virkelig så fornærmet av at hun sier at hun ser på kjøtt som lik? Dere sier at hun er sær, har issues, at hun vil belære verden sitt syn. Nei, det er jo nettopp det hun ikke gjør. Hun svarer kun ærlig på deres spørsmål.

Da må jeg spørre deg. Er det mer sært at min datter ikke kan blande ris og saus? Hva med at noen ikke liker konsistensen på kjøtt? Hva med om man syns moltebær er ekkelt?

Jeg syns alle disse nevnte matpreferansene er sære. Jeg syns det er like sært å droppe kjøtt fordi "det er lik og smaker ekkelt" som å droppe grønnsaker fordi det liker man ikke.

Jeg syns ikke det er sært å droppe kjøtt fordi man syns kjøttindustrien er pil råtten. Jeg syns ikke det er sært å droppe å spise egg fordi man syns rutinene rundt produksjon av fjørkre er lite etisk. Jeg syns ikke det er sært å droppe kjøtt av økologiske hensyn.

Gammel 30-03-15, 11:35   #252
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Fy faen! Skjerp dere, folkens.

Seriøst?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:36   #253
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Da synes jeg du kan kalle en spade for en spade og innrømme at du kjøper produkter fra Nestle.

Men kjære deg - jeg har jo gjort det. Jeg innrømmer at jeg kjøper Smarties fra Nestlé. Ut over det boikotter jeg produkter derifra.

Dere som er så opptatte av at andre skal gjøre ting 100 % - er dere selv veganere? Boikotter dere selv noe som helst? Eller er dere bare ute etter å "ta" andre? Jeg syns det blir en veldig merkelig dreining av diskusjonen.

Gammel 30-03-15, 11:36   #254
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at så lenge ingen dør av at noen har revet kyllingen med samme hender som salaten, eller om det har forvillet seg en skinkebit i pizzaen, gidder jeg ikke bry meg. Halve kloden kommer snart til å sulte, så det å begrense kjøttforbruket er klokt og bærekraftig. Problemstillinger som i HI er bare latterlige.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 11:36   #255
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Nabojenta. Det er jo ikke noe hyggelig å vite at de man sitter og spiser sammen med ser på maten din som dyrelik/kadaver..? Det synes jeg ikke er noe vanskelig å skjønne og det synes jeg Trulte bør tåle å høre.

Ingen grunn til å be noen skjerpe seg her. Nå overdriver du virkelig VELDIG, Nabojenta.

Om det er slik hun føler det, så er det det. Men som hun også sier, så er ikke det noe hun forteller til dem hun skal spise sammen med. Hun fortalte ærlig her inne, etter påtrykk fra flere som jeg føler kastet seg over henne.

Jo, jeg ber folk om å skjerpe seg. For jeg mener dere overdriver veldig med deres reaksjoner. Synes dere det er ekkelt å spise noe som andre ser på som lik/kadaver? Kanskje dere da kan klare å forstå hvorfor hun da velger å ikke spise kjøtt. Og ta dere sammen, for såpass bør dere tåle.

Gammel 30-03-15, 11:37   #256
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

'
Det er jo ikke det jeg sier. Jeg sier at ett eller annet sted går grensen og jeg tenker at dersom man går for langt mot en slik grense må man også være forberedt på flere spørsmål enn om man er mer konsekvent.

Du må for eksempel gjerne drive delboikott av Nestle. Det er ok så lenge du er åpen på det. Folk må gjerne kalles veganere og handle inn store mengder kjøtt (fra dyr som lider) til kattene sine, men de må også regne med at det blir bemerket dersom man samtidig står for en steil linje på dyrevelferd som begrunnelse.

Det er faktisk helt OK å være pragmatisk slik jeg ser det.

Gammel 30-03-15, 11:40   #257
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men sånn er det jo med veldig mange retninger at man ender med å bli pragmatisk hvis noe blir enten for upraktisk eller for attraktivt selv om ideologien ligger der i bunnen. Og det er på sett og vis sunt også tenker jeg, det er menneskelig. Å greie å holde et fullstendig rigid opplegg på alle fronter er egentlig ganske skremmende, selv om det isolert sett er litt snålt å ta valg på tvers av det man tror veldig sterkt på.

Veldig enig, det tenker jeg også. En evne til å være pragmatisk og trekke litt på skuldrene når det gjelder egen ideologi og leveregler fungerer som en vaksine mot å bli nevrotisk.

Gammel 30-03-15, 11:40   #258
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tenker at så lenge ingen dør av at noen har revet kyllingen med samme hender som salaten, eller om det har forvillet seg en skinkebit i pizzaen, gidder jeg ikke bry meg. Halve kloden kommer snart til å sulte, så det å begrense kjøttforbruket er klokt og bærekraftig. Problemstillinger som i HI er bare latterlige.

.. og det er derfor jeg foretrekker å spise hjemme hos meg selv.

Folk gidder ikke være spesielt greie, det er min erfaring.

Gammel 30-03-15, 11:42   #259
Guava

Guava sin avatar

Standard

Så sint du virker Nabojenta.
Er folk personlig såret pga Trultes forhold til kjøtt altså?

Jeg synes tråden er utrolig interessant og har lært mye om ulike måter å tenke på. Trulte og Dixie gir veldig ulike begrunnelser for noe som på mange måter gir liknende praksis.

Her har diskusjonen flere sidespor som ikke nødvendigvis har med HI å gjøre, men det er heller ikke noe galt i FP-tradisjon tror jeg.

Gammel 30-03-15, 11:43   #260
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Da må jeg spørre deg. Er det mer sært at min datter ikke kan blande ris og saus? Hva med at noen ikke liker konsistensen på kjøtt? Hva med om man syns moltebær er ekkelt?

Jeg syns alle disse nevnte matpreferansene er sære. Jeg syns det er like sært å droppe kjøtt fordi "det er lik og smaker ekkelt" som å droppe grønnsaker fordi det liker man ikke.

Jeg syns ikke det er sært å droppe kjøtt fordi man syns kjøttindustrien er pil råtten. Jeg syns ikke det er sært å droppe å spise egg fordi man syns rutinene rundt produksjon av fjørkre er lite etisk. Jeg syns ikke det er sært å droppe kjøtt av økologiske hensyn.

At noe er sært ser jeg på som noe negativt. Jeg synes Trultes matvaner er spesielle, ja. Og at din datter ikke blander ris og saus kan omgå være spesielt. På hver sin måte. Noe jeg ikke henger meg opp i.

Jeg ser flere som er nysgjerrige her og som klarer å diskutere, stille spørsmål og delta utenå bli nedlatende. Det er de andre som jeg reagerer på. Og ja, da blir jeg sint, banner og ber den skjerpe seg. For jeg liker ikke slik behandling av andre mennesker.
At dere synes det er ekkelt at hun ser på kjøtt som lik, burde jo hvertfall klare å se hvor vanskelig hun da synes dette er.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:44.