Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-15, 14:01   #321
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men du vil beholde vennene dine og fortsatt reise på tur med dem?

Eh. Ja?
De er kjempeflotte. Vi har det utrolig gøy sammen, så jeg må bare ha mat i bakhånd å spe på med.

Gammel 30-03-15, 14:07   #322
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Eh. Ja?
De er kjempeflotte. Vi har det utrolig gøy sammen, så jeg må bare ha mat i bakhånd å spe på med.

I en slik setting (hvis jeg klarer å se det for meg riktig) ville jeg nok synes at det var rart med mindre du var åpen på at du velger å gjøre det slik.
Å være så ekstremt diskret og å spe på med egen mat uten å snakke om det ser jeg for meg kan oppleves som enda mer bekreftelse på manglende tillit.

Hvorfor ikke si "Jeg trenger å ha med egen mat fordi jeg har mine issues" høyt og tydelig? Da kan du ta det med åpenlyst og greit.

Eller misforstår jeg diskresjonsgreiene her?

Å ha tabuer og diskresjonsopplegg rundt mat virker veldig rart på meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 14:16   #323
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mulig jeg ikke klarer se helt for meg hva som er greia, men jeg kjenner jeg kunne blitt sur i en setting med mange barn etc hvor noen diskret spedde på med egen mat. Særlig i settinger med barn synes jeg det gir dårlige signaler at noen har spesielle matbehov som ikke blir forklart og uttalt direkte fordi det signaliserer for barna at de godt kan få velge egen mat hvis de vil. Mye lettere om man bare kan forklare barna direkte og åpent hav det er.
Men nå har jeg kanskje misforstått hvordan det hele går for seg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 14:59   #324
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er mulig jeg ikke klarer se helt for meg hva som er greia, men jeg kjenner jeg kunne blitt sur i en setting med mange barn etc hvor noen diskret spedde på med egen mat. Særlig i settinger med barn synes jeg det gir dårlige signaler at noen har spesielle matbehov som ikke blir forklart og uttalt direkte fordi det signaliserer for barna at de godt kan få velge egen mat hvis de vil. Mye lettere om man bare kan forklare barna direkte og åpent hav det er.
Men nå har jeg kanskje misforstått hvordan det hele går for seg.

Spiser ikke offentlig om jeg må opp noen hakk i blodsukkeret. Det er en gang hvert jubelår jeg må smugspise. Ikke så ofte jeg drar på fellesturer med felles innkjøp.
Og smugspise..da feks drar jeg opp noen kjeks fra veska og byr rundt.
Utrolig vanskelig å skrive her inne siden det er så mange som tillegger meg scenarioer som ikke vil oppstå.
Jeg er en helt normal person som har fått tilbakemelding på at jeg er eier av sosiale antenner.
Mine barn spiser kjøtt. De er fullstendig klar over at mora er veggis. De problematiserer det aldri. Spiren spiser helst bare kjøtt...
For oss har det aldri vært noe som på død og liv skal overanalyseres og noe vi må forklare hvorfor. Mamma spiser ikke kjøtt. Punktum. Fullstendig uproblematisk.

Sist redigert av Trulte : 30-03-15 kl 15:04.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:02   #325
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har endel kjøttetervenner, ser ikke for meg at NOEN av dem hadde hatt annet enn forståelse og respekt for at jeg spiste vegansk og hadde med meg endel mat hjemmefra, uansett hvor vi dro sammen. Mange av dem hadde til og med foreslått at vi laget veganske måltider til alle enkelte dager. Men sånn er min vennegjeng da, er jo forskjell på folk. Men aksept og forståelse er ting jeg krever av folk jeg omgås. Og det går selvsagt begge veier.

Gammel 30-03-15, 15:06   #326
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Spiser ikke offentlig om jeg må opp noen hakk i blodsukkeret. Det er en gang hvert jubelår jeg må smugspise. Ikke så ofte jeg drar på fellesturer med felles innkjøp.
Utrolig vanskelig å skrive her inne siden det er så mange som tillegger meg scenarioer som ikke vil oppstå.
Jeg er en helt normal person som har fått tilbakemelding på at jeg er eier av sosiale antenner.
Mine barn spiser kjøtt. De er fullstendig klar over at mora er veggis. De problematiserer det aldri. Spiren spiser helst bare kjøtt...
For oss har det aldri vært noe som på død og liv skal overanalyseres og noe vi må forklare hvorfor. Mamma spiser ikke kjøtt. Punktum. Fullstendig uproblematisk.

Se min utheving. Dette tror jeg er fordi vi her inne har ønske om å gjøre oss tanker om dette også på generell basis, ikke bare i ditt konkrete tilfelle. Og så blir det litt sammenblanding. Jeg forstår det i hvert fall ikke slik at noen prøver å tillegge deg noe annet enn det du egentlig skriver.

Gammel 30-03-15, 15:08   #327
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager selvsagt alltid vegansk/vegetariansk til gjester som spiser det. Og mange ganger ellers også, fordi jeg liker vegetarisk mat (som regel finner jeg oppskriftene på din blogg, Dixie.) Det jeg stusset på var at det tidligere i diskusjonen ble hevdet at det var så mye verre for vegetarianere/veganere å tilpasse andre veien. Selvsagt et tenkt tilfelle, jeg sier ikke at det er en tilpasning som nødvendigvis bør gjøres, men jeg ser fremdeles heller ikke den veldig store forskjellen. Man mister meg også på veien når det å bli servert kjøtt er et overgrep. Da er det på tide å tenke seg om.

Gammel 30-03-15, 15:11   #328
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg har endel kjøttetervenner, ser ikke for meg at NOEN av dem hadde hatt annet enn forståelse og respekt for at jeg spiste vegansk og hadde med meg endel mat hjemmefra, uansett hvor vi dro sammen. Mange av dem hadde til og med foreslått at vi laget veganske måltider til alle enkelte dager. Men sånn er min vennegjeng da, er jo forskjell på folk. Men aksept og forståelse er ting jeg krever av folk jeg omgås. Og det går selvsagt begge veier.

Sånn er det jo de fleste ønsker å ha det tenker jeg. Man blir enige om en meny som gjør at alle kan få noe de liker og respekterer hverandres særheter. Og man kan respektere uten å forstå.

Gammel 30-03-15, 15:12   #329
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Se min utheving. Dette tror jeg er fordi vi her inne har ønske om å gjøre oss tanker om dette også på generell basis, ikke bare i ditt konkrete tilfelle. Og så blir det litt sammenblanding. Jeg forstår det i hvert fall ikke slik at noen prøver å tillegge deg noe annet enn det du egentlig skriver.

De drar akkurat ut det jeg skriver og setter det inn i en setting med en formulering som er overdrivende skeptisk?
Det er jo vanskelig å ikke tolke det dithen.

Nei. Raushet for det som bør være helt greit.
Jeg kjøper karbonade eller krabbeklør til hun som ikke tåler reker. Unngår å putte paprika i gryta siden ei anna ikke kan fordra og blir kvalm av paprika. Fullstendig løsbart.
I bursdager tenker jeg på muslimer og allergier.

Om jeg ikke har mistanke om noe så serverer jeg hva enn. Men om noen fikser seg selv i bursdag fordi man ikke ønsket å bry verten med sine preferanser. Ja da kunne det ikke falle meg inn å bli fornærmet? For meg er drt helt uforståelig at noen kan bli det. Så lenge det er en grunn.

Sist redigert av Trulte : 30-03-15 kl 15:18.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:13   #330
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg lager selvsagt alltid vegansk/vegetariansk til gjester som spiser det. Og mange ganger ellers også, fordi jeg liker vegetarisk mat (som regel finner jeg oppskriftene på din blogg, Dixie.) Det jeg stusset på var at det tidligere i diskusjonen ble hevdet at det var så mye verre for vegetarianere/veganere å tilpasse andre veien. Selvsagt et tenkt tilfelle, jeg sier ikke at det er en tilpasning som nødvendigvis bør gjøres, men jeg ser fremdeles heller ikke den veldig store forskjellen. Man mister meg også på veien når det å bli servert kjøtt er et overgrep. Da er det på tide å tenke seg om.

Vil du jeg skal unnskylde den uttalelsen ENDA en gang, kanskje? For meg føles det nesten sånn, men det er ikke noe jeg pleier å si høyt. Dessuten snakket jeg om det å måtte servere kjøtt selv, ikke FÅ det servert.
Og jeg skjønner virkleig ikke at det er vanskelig å forstå at det er verre for en veganer å tilberede kjøtt til andre (når vedkommende har sterke etiske motforestillinger mot dette) enn for en kjøtteter å lage vegansk mat? Virkelig? Jeg har aldri hørt om en kjøtteter som har sterke etiske motforestillinger mot tomatsuppe og grønn salat. Men for all del, kanskje de finnes der ute.

Gammel 30-03-15, 15:16   #331
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo være at vennene dine er bekymret for deg? Jeg tror jeg hadde vært litt bekymret om en god venninne hadde en så sterk fobi for noe, som du har for kjøtt? Det er i mine øyne forskjell på å unngå kjøtt fordi man er veganer/vegetarianer, og fordi man ikke klarer tanken på at kjøttet kommer fra dyrelik.

Gammel 30-03-15, 15:17   #332
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vil du jeg skal unnskylde den uttalelsen ENDA en gang, kanskje? For meg føles det nesten sånn, men det er ikke noe jeg pleier å si høyt. Dessuten snakket jeg om det å måtte servere kjøtt selv, ikke FÅ det servert.
Og jeg skjønner virkleig ikke at det er vanskelig å forstå at det er verre for en veganer å tilberede kjøtt til andre (når vedkommende har sterke etiske motforestillinger mot dette) enn for en kjøtteter å lage vegansk mat? Virkelig? Jeg har aldri hørt om en kjøtteter som har sterke etiske motforestillinger mot tomatsuppe og grønn salat. Men for all del, kanskje de finnes der ute.

Beklager, jeg har ikke fått med meg at du har unnskyldt den uttalelsen. Jeg har sikkert hoppet over innlegg.

Gammel 30-03-15, 15:23   #333
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel rett og slett fordi i alle fall jeg ikke ser det helt for meg. Ikke akkurat vegetarianer-greia, det har du jo forklart i den grad jeg ikke kjente til det fra før, men fordi jeg fremdeles ikke helt ser for meg hvordan disse hytteturene forløper. Jeg tillegger deg ikke noe som helst, men jeg forstår ikke hva du mener med at du må smugspise for eksempel. Men om du hadde dratt opp noen kjeks og bydd rundt midt under et vanlig måltid fordi du ikke kunne spiste pålegget på bordet, hadde jeg blitt sur. Da skulle jeg mye heller ønske du kunne tatt opp ditt eget pålegg. Når det er sagt, klarer jeg ikke forstå at de dere tar på hyttetur med har så store problemer med å få kjøpt inn pålegg du kan spise.

Gammel 30-03-15, 15:24   #334
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om noen fikser seg selv i bursdag fordi man ikke ønsket å bry verten med sine preferanser. Ja da kunne det ikke falle meg inn å bli fornærmet? For meg er drt helt uforståelig at noen kan bli det. Så lenge det er en grunn.

Det er der jeg tenker at du kan stoppe opp litt og se dette i lys av diskresjonsstrategien din.

Å tilby å ta med selv er ikke frekt, men å dra med egen mat i bursdager uten å være åpen på hvorfor vil nok veldig ofte bli oppfattet som brudd på sosiale koder. Om en allergiker sier på forhånd at han vil ha med egen mat i min bursdag og er åpen og ærlig om problemene sine er det ok. Det er ikke like ok om jeg inviterer til bursdag og så kommer gjestene den ene etter den andre med niste som de vil ha stor diskresjon rundt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-15, 15:25   #335
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det kan jo være at vennene dine er bekymret for deg? Jeg tror jeg hadde vært litt bekymret om en god venninne hadde en så sterk fobi for noe, som du har for kjøtt? Det er i mine øyne forskjell på å unngå kjøtt fordi man er veganer/vegetarianer, og fordi man ikke klarer tanken på at kjøttet kommer fra dyrelik.

Herreli. De VET ikke dette.
Jeg blir litt matt.
For nte gang: Det de vet er at jeg er vegeterianer og derfor vil holde kjøtt helt seperat fra min mat. Fordi jeg er vegeterianer. Punktum.
Jeg er ikke et psykiatrisk tilfelle.

Gammel 30-03-15, 15:26   #336
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Men om noen fikser seg selv i bursdag fordi man ikke ønsket å bry verten med sine preferanser. Ja da kunne det ikke falle meg inn å bli fornærmet? For meg er drt helt uforståelig at noen kan bli det. Så lenge det er en grunn.

Det hadde jeg helt ærlig syntes var veldig merkelig, med mindre det medfulgte et par ord om hvorfor det ble gjort slik.

EDIT: ser nå at du sikkert mente at du ville forklart det? I så fall ville det for meg vært helt uproblematisk og utenkelig å ikke respektere det.

Gammel 30-03-15, 15:27   #337
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er der jeg tenker at du kan stoppe opp litt og se dette i lys av diskresjonsstrategien din.

Å tilby å ta med selv er ikke frekt, men å dra med egen mat i bursdager uten å være åpen på hvorfor vil nok veldig ofte bli oppfattet som brudd på sosiale koder. Om en allergiker sier på forhånd at han vil ha med egen mat i min bursdag og er åpen og ærlig om problemene sine er det ok. Det er ikke like ok om jeg inviterer til bursdag og så kommer gjestene den ene etter den andre med niste som de vil ha stor diskresjon rundt.

Hva er diskre for deg??
For meg er det ikke hemmeligholdelse, men ikke lage noe tema ut av det! Jeg sier fra. Hva jeg gjør for å løse drt og st de ikke trenger å tilrettelegge. Det er diskret.

Gammel 30-03-15, 15:28   #338
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Og der....så jeg at du redigerte. .

Gammel 30-03-15, 15:29   #339
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg synes det er greit å ta med egen mat i bursdag om man forklarer og sier fra på forhånd, men ikke ellers.

Gammel 30-03-15, 15:29   #340
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg ikke har mistanke om noe så serverer jeg hva enn. Men om noen fikser seg selv i bursdag fordi man ikke ønsket å bry verten med sine preferanser. Ja da kunne det ikke falle meg inn å bli fornærmet? For meg er drt helt uforståelig at noen kan bli det. Så lenge det er en grunn.

Å stille med medbragt mat i selskap, uten en medfølgende (god) forklaring, er et så stort brudd på alle aksepterte regler for god skikk og bruk, at man i alle fall må anta at folk kan finne på å bli fornærmet.

Hadde noen stilt med medbragt mat i et middagsselskap hos oss, hadde jeg blitt dødelig fornærmet, og jeg ville syns jeg hadde god grunn for det også. Hadde noen stilt med medbragt mat og sagt at de var allergisk, hadde jeg blitt lei meg over å ikke ha fått beskjed på forhånd (men ikke fornærmet).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.