Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Gode dialektord

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-07, 07:51   #41
Left
Passiv

Standard

Sv: Gode dialektord

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Ekje grett fær sa karrainj å gjærræ flær ting på æn gong.

Næj, de nøtta ikkje de væt du. Æn ting i gånjen.

Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 08:09   #42
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Her jeg kommer fra er det mange rare ord ja - det er så andre ikke forstår.
Jeg snakker riktignok østlandsdialekt, men kan om jeg vil. Faren min som kommer herfra.
Illtj - vondt
kjøle (kj-lyd som i kjøttkake) - forferdelig, veldig, voldsomt
åklakul'n - ankelkulen
æppeschin - appelsin
Farrang - omgangssyke
osv....
Det var de jeg kom på i farta

Mange ord som ligner på trøndersk her. Er faren din Nordmøring? Sjefen min er nordmøring og hadde så "kjøle illtj i tææin" - så hun måtte til tannlege gitt

Gammel 04-06-07, 08:33   #43
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg fødte på Gjøvik for noen år siden, sa jeg nei takk til lystgassen. Jeg sa den var så krekslig. Jordmor holdt på å le seg i hjel, for det ordet hadde hun aldri hørt før. Da lurer jeg på: Er det er sørlandsk ord? Trodde det var et vanlig ord som alle visste hva betydde, jeg ...

Gammel 04-06-07, 10:13   #44
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Da jeg fødte på Gjøvik for noen år siden, sa jeg nei takk til lystgassen. Jeg sa den var så krekslig. Jordmor holdt på å le seg i hjel, for det ordet hadde hun aldri hørt før. Da lurer jeg på: Er det er sørlandsk ord? Trodde det var et vanlig ord som alle visste hva betydde, jeg ...

Når de ler på Gjøvik, er det neppe et vanlig ord. Der sier de så mangt sjøl. Jeg har aldri hørt ordet krekslig, men det høres ut som noe man brekker seg av (jf. det svenske kräks).

Gammel 04-06-07, 10:17   #45
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg husker at fettern min fra Skedsmokorset hadde en dialekt med mange like ord som totning. Kønn i stedet for korn, itte i stedet for ikke osv.

I tillegg sier jeg rat. Som i "jeg skulle rat ha tatt andre veien".

Enda lenger utpå landet, nærmere bestemt Aurskog-Høland, snakker de sånn!
Dialekten der ute er snarlik totning ja!

Gammel 04-06-07, 10:23   #46
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

"kjesken" (hvordan i alle dager staver man det?) - er å være sulten på noe godt - i Lillesand, der vi har hytte. "Godtesyk", som vi sa det der jeg kom fra.

Vi kalte sendeplate for skjenebrett.
Ellers : Katta reker når den røyter. (trykk på første e)
Og vi tælla når vi rusla rundt. (Østfold, dette)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 10:23   #47
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Selv "elter" jeg ting her og der.
Enten med viten og vilje, eller av ren forglemmelse.

Jeg skulle på et nachspiel i Oslo en gang, og vi hadde med oss en utflyttet Hammerfestværing på sykkel.
Selv snakket jeg østlandsk på det tidspunktet, så han ble en anelse satt ut da han hadde spurt om vi trodde det var trygt å elte sykkelen i gangen, og jeg sa:
"Jada, porten er jo låst, så det tror jeg du kan gjøre."
Han ble helt lykkelig over at jeg skjønte hva han mente, og jeg måtte fortelle ham at jeg kom herfra - ikke så langt fra Hammerfest.

Da jeg, nyinflyttet finnmarking på østlandet, spurte min venninne om hun ble med ned i gymgarderoben fordi jeg hadde eltet ringene mine der, bråstoppet hun, stirret på meg og sa:
"Hva var det du sa du hadde gjort med ringa dine sa du!?"

Noen som har skjønt hva dette strålende ordet skal bety?

Gammel 04-06-07, 10:35   #48
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Sette? Glemme? Legge?

Groucho Marx
Gammel 04-06-07, 10:41   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mormor brukte "elte" på den måten, Enhjørning, så jeg skjønner hva det betyr.

Andre gode ord: Noen ganger når det er så mye snø at man må nøyes å grynne, kan det hende at man ikke hæres å gå ut, og da skal man ikke vør å gjøre det. Og da kan det hende man erklærer at "æ ser det ikkje likt å gå ut i dag!".

Et annet ord som jeg ikke er sikker på om det finnes en bokmålsversjon av, er "sla[n]gna". Jeg tror jeg fant opprinnelsen i Falk&Torp en gang, men nå husker jeg ikke hva det var. Det brukes i alle fall om mat som egentlig/opprinnelig skal være sprø, men som har blitt slapp/myk - gulrøtter eller småkaker, for eksempel. "Krumkaken har logge så lenge at dæm har blitt slagna."

Gammel 04-06-07, 10:44   #50
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Det må vel bety "legge/sette igjen" - "glemme" kan det ikke være: "Kan jeg glemme sykkelen i gangen, tro? Ja, da gjør jeg det!"

Gammel 04-06-07, 10:48   #51
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Andre gode ord: Noen ganger når det er så mye snø at man må nøyes å grynne, kan det hende at man ikke hæres å gå ut, og da skal man ikke vør å gjøre det. Og da kan det hende man erklærer at "æ ser det ikkje likt å gå ut i dag!".

"hæres" - blir det omtrent som å hæle?
Jeg hæler ikke gå ut. Jeg oppfatter det mest som å ikke gidde/orke

Et annet ord som er utrolig morsomt er "effent", som bare brukes dobbelt nektende.
"Det var ikke ueffent"

Groucho Marx
Gammel 04-06-07, 10:49   #52
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hvordan er det med "kraftuttrykk" da?

Gammel 04-06-07, 10:50   #53
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom

Et annet ord som er utrolig morsomt er "effent", som bare brukes dobbelt nektende.
"Det var ikke ueffent"

Men det er vel ikke dialektspesifikt?

Gammel 04-06-07, 10:53   #54
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

"hæres" - blir det omtrent som å hæle?
Jeg hæler ikke gå ut. Jeg oppfatter det mest som å ikke gidde/orke

Det er beslektet, gjetter jeg, men å ikke "hæres" betyr at man synes noe enten er for kaldt ("æ hæres ikkje å bade i dag!") eller for ekkelt ("æ hæres ikkje å ta i våt tang"), ikke at man ikke gidder. Mamma bruker "hærig" omtrent som "hardfør" (og "uhærig" om det motsatte, altså om å være en frossenpinn), og jeg tror kanskje det er samme opphav som "herde".

Gammel 04-06-07, 10:54   #55
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men det er vel ikke dialektspesifikt?

Nei, det er kanskje ikke det? Tenker kanskje på det som det siden jeg første gang hørte det fra en med temmelig utpreget dialekt.

Groucho Marx
Gammel 04-06-07, 10:55   #56
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

hvordan er det med "kraftuttrykk" da?

"Hælle måne" - som milde måne, kanskje?

(vel, kraftuttrykk og kraftuttrykk...)

Groucho Marx
Gammel 04-06-07, 10:55   #57
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er beslektet, gjetter jeg, men å ikke "hæres" betyr at man synes noe enten er for kaldt ("æ hæres ikkje å bade i dag!") eller for ekkelt ("æ hæres ikkje å ta i våt tang"), ikke at man ikke gidder.

For meg høres det ganske likt ut som "å hæle". Hvis jeg ikke hæler (tjukk l) å bade eller å ta på et insekt, er det ikke fordi jeg ikke gidder, men fordi det er kaldt (badinga) eller ekkelt (insektet). Jeg hæler ikke å gjøre ting som jeg grøsser av. (Har vi ikke diskutert dette før, forresten?)

Sist redigert av Bluen : 04-06-07 kl 11:06.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-07, 10:58   #58
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

"jeken hårrå" - som "dævven" (finner ikke gode ord gitt)

Pjækki ta! "No får du pjækki ta kom dæ hit" som i "sannelig, med litt sinnastemme"
Dællern doinnern hain deise..uttrykker overraskelse av dimensjoner altså.

Jakkeltask
Klægryt
Snipsild
Knæhøn - Lite positive ord på menn/kvinner (de to første for menn, de neste for kvinner)

Gammel 04-06-07, 10:58   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For meg høres det ganske likt ut som "å hæle". Hvis jeg ikke hæler å bade eller å ta på et insekt, er det ikke fordi jeg ikke gidder, men fordi det er kaldt (badinga) eller ekkelt (insektet). Jeg hæler ikke å gjøre ting som jeg grøsser av. (Har vi ikke diskutert dette før, forresten?)

Jo, vi har snakket om det før. Og jeg er enig i at de to ordene er veldig like, og sikkert opprinnelig er de samme, men ut fra de eksemplene jeg har sett (også i den tidligere diskusjonen), så brukes de ikke helt likt. Uten at jeg kommer på noen eksempler her og nå, selvsagt.

Gammel 04-06-07, 11:03   #60
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Månebedotten = overgitt, himmelfallen
(bergensk uttrykk)

Det skulle jeg skrive også. Det er helt nydelig!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.