Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Gode dialektord

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-07, 18:51   #21
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode dialektord

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel bare norsk?

Det kommer an på hvem du spør.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 18:51   #22
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan godt hende han var inspirert av slektninger fra Odalen, selv om jeg har hørt flere bruke ord som høres mer beslektet ut med oppland- og hedmarksdialekter i området enn oslodialekt.

Hm, det kjenner jeg meg ikke igjen i. Både Skedsmokorset og mitt hjemsted er typiske innflytterstrøk, da, og det kan nok være lokale variasjoner innenfor små områder. Det snek seg nok inn ord fra flere foreldredialekter, men alt i alt vil jeg si at språket var standard østnorsk, mest i retning Oslo øst.

Gammel 03-06-07, 18:53   #23
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er det?

Siden jeg er Oslojente er det få spesielle dialektutrykk, hvertfall som er ukjente for andre regner jeg med. Men jeg har adoptert "gossin" fra totning, det betyr søt, nusselig, kosbar. Og "plaskut" fra Valdres, det betyr klissvått. Dvs. jeg tror ikke det brukes om klær, men om vinduet har sått oppe i regnvær og det er en dam i vinduskarmen, da er den plaskut. Kanskje det finnes valdresinger som har bedre greie på dette enn meg.

Å hanke seg betyr å ordne på klærne sine.

Gammel 03-06-07, 18:55   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fara, her.

Å hanke seg betyr å ordne på klærne sine.

Aha! Hvor er det fra?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 19:01   #25
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

"Gossin" ble brukt i min oppvekst i Lillestrøm-området også (ikke av undertegnede, riktignok).

Blir også brukt mye i Solør-Odal-distriktet og i Østfold.

Gammel 03-06-07, 19:03   #26
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker at fettern min fra Skedsmokorset hadde en dialekt med mange like ord som totning. Kønn i stedet for korn, itte i stedet for ikke osv.

I tillegg sier jeg rat. Som i "jeg skulle rat ha tatt andre veien".

Det har han nok tatt fra en annen dialekt for det er i alle fall ikke brukt i områdene deromkring. Kønn og itte brukes mye i Odal'n .

Gammel 03-06-07, 19:03   #27
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Aha! Hvor er det fra?

Jeg bor i Bodø, men kommer opprinnelig litt lengre sør fra. Så langs Helgelandskysten i allefall blir det sagt.

Gammel 03-06-07, 19:22   #28
Left
Passiv

Standard

Her jeg kommer fra er det mange rare ord ja - det er så andre ikke forstår.
Jeg snakker riktignok østlandsdialekt, men kan om jeg vil. Faren min som kommer herfra.
Illtj - vondt
kjøle (kj-lyd som i kjøttkake) - forferdelig, veldig, voldsomt
åklakul'n - ankelkulen
æppeschin - appelsin
Farrang - omgangssyke
osv....
Det var de jeg kom på i farta

Bodde 7 år på Skarnes i Sør-Odal også for en tid tilbake - og der bytter de ut y med i (itakisme) og det kan høres rimelig merkelig ut om det snakkes riktig bredt.
Je skær på sikkeltur, je skær ta en reik, je skær plokke tipper i ei bitte (tyttebær)
hoho - festlig

Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 19:38   #29
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm

kjøle (kj-lyd som i kjøttkake) - forferdelig, veldig, voldsomt

Ta va nå kjøle fole gale

"Sikkel te bin med tisko fær å kjøp tittber" er en remse som kjennetegner dialekta til en liten del av øya jeg opprinnelig kommer fra.

Gammel 03-06-07, 21:49   #30
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er forøvrig veldig glad i det svenske "fika" og savner helt klart et norsk ord.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 21:54   #31
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er innflytter i Trøndelag og så nok ut som et spørsmålstegn ofte det første året

Jeg lurte veldig på hva "disel`n på bussn ha speika" betydde! Og "lugga" på fotan visste jeg heller ikke hva var.

Har en venninne som bruker uttrykket "Devli rota" også.

Gammel 03-06-07, 21:54   #32
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Klassiske fra min dialekt er bekkalokk og løvvang.

Sist redigert av Karamell : 04-06-07 kl 19:27.
Gammel 03-06-07, 23:29   #33
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Klassiske fra min dialkekt er bekkalokk og løvvang.

At det var sa du?

Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 23:31   #34
Left
Passiv

Standard

Sa karrainj fekk illtj i hævve tå aill sa ora, og vart bærre sittainj å kleij se på pønglå.

Juhuu lekkert

Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 23:33   #35
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Ta va nå kjøle fole gale

"Sikkel te bin med tisko fær å kjøp tittber" er en remse som kjennetegner dialekta til en liten del av øya jeg opprinnelig kommer fra.

Kjæm du frå smøln ell tusnalainnje?

Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 23:36   #36
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sa karrainj fekk illtj i hævve tå aill sa ora, og vart bærre sittainj å kleij se på pønglå.

Ekje grett fær sa karrainj å gjærræ flær ting på æn gong.

Gammel 03-06-07, 23:37   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

At det var sa du?

Bekkalokk er kumlokk og løvang er gulvvaskekost, sånn med type nal på og sånn metalldings man spenner kluten fast med.

Gammel 03-06-07, 23:37   #38
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Standard

Kjæm du frå smøln ell tusnalainnje?

E nok ingen tå delinj, e e p'kaill e.

Gammel 04-06-07, 00:12   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker at fettern min fra Skedsmokorset hadde en dialekt med mange like ord som totning. Kønn i stedet for korn, itte i stedet for ikke osv.

I tillegg sier jeg rat. Som i "jeg skulle rat ha tatt andre veien".

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det må nesten skrive seg fra andre steder enn Skedsmo, tror jeg - jeg har i alle fall aldri hørt noen snakke sånn i det området (bortsett fra min venninnes bror, som adopterte farens opplandsdialekt). Skedsmo er jo nabokommune til Oslo.

Kan godt hende han var inspirert av slektninger fra Odalen, selv om jeg har hørt flere bruke ord som høres mer beslektet ut med oppland- og hedmarksdialekter i området enn oslodialekt.

Det er nok veldig inspirert av Odalen gitt.
Jeg bor ikke langt ved Skedsmokorset og de ordene brukes ikke her.
Noen i den eldre garde sier kanskje kønn, men kan ikke si jeg har hørt det.
Jeg har nærmest vokst opp her og har selv odaluttrykk sier noen, men det er ikke typisk. Nå kan jeg høres litt mere ut som odøling siden jeg prater veldig breit med massevis av tjukke l'er.

Mamma er fra Halsa på Møre og har beholdt lite av dialekte, men noen merkelige ord har hun da beholdt. Ikke at jeg kommer på et eneste en akkurat nå.

Gammel 04-06-07, 00:20   #40
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Månebedotten = overgitt, himmelfallen
(bergensk uttrykk)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:52.