|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB profilbilder er regnbuefarget?
I og med at dette er en høyesterettsavgjørelse er det ute av hendene til den enkelte delstaten, så de kan ikke lenger påvirke den. Det er det som er poenget; at høyesterett avgjør at de statene som ikke har innført homofilt ekteskap må gjøre det, og de må også anerkjenne ekteskap inngått i andre delstater. Sånn som jeg skjønner det er det siste vel så viktig, fordi det handler om ektefellers rettigheter; man har jo lenge kunnet reise til en annen delstat og gifte seg, men stater uten homofilt ekteskap har likevel kunnet nekte ektefeller alle rettigheter. Det handler om tilgang til sykehus o.l., om arv, om foreldreansvar hvis den biologiske forelderen dør, mulighet til å få forsikring via ektefelles arbeidsgiver og mye, mye mer.
|
|
|
#22 |
|
Fola Blakken
|
|
|
|
|
#23 |
|
Dig for victory!
|
Alt over, bare bytt ut amerikansk med canadisk. Har 80 år gammel second cousin once removed som trenger oppdragelse.
|
|
|
|
#24 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#25 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Ja, er det ikke sånn at de kristne egentlig mener at det er Gud som skal dømme? Så hvorfor dømmer DE da? Kan de ikke bare la synderne synde i fred? De burde jo egentlig bare være glad til, så slipper de å havne samme sted som dem når de dør? Jeg fatter ikke logikken.
|
|
|
#26 |
|
Mother of Dragons
|
Hehe, men jeg er jo ateist, så jeg har ikke noen skrift jeg skal holde meg til og kan dømme ivei uten å gå på tvers av livssynet mitt.
|
|
|
#27 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Jeg pleier ikke å kaste meg over sånne trender, men jeg synes dette er så selvsagt og gledelig at jeg gjerne feirer dette. Jeg har mange venner og også familie som har giftet seg med likekjønnet, og bare tanken på at de ikke skulle fått lov, er helt absurd. Selv om det egentlig ikke er lenge siden loven kom i Norge heller.
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Jeg burde gjort det, for jeg har et helt idiotisk profilbilde hvpr jeg ser sløv ut, bare ikke endret fordi jeg ikke fordrar oppmerksomheten som dannes av at "har nytt profilbilde, alle kom og se og lik", så jeg bare beholder det sløve, så å bytte til noe med regnbue og deretter tilbake til noe bedre enn det sløve uten at det er sååå påfallende.
|
|
|
#29 |
|
Fola Blakken
|
Noen (les: Nina K Monsen) mener jo det så sterkt at de syns eget ekteskap ikke er noe verdt pga den nye ekteskapsloven.
|
|
|
|
#30 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?En gledens dag, men det var jaggu på tide, og i denne gledesrusen alle kjenner på greier jeg ikke å la være å skamme meg over at vi måtte vente helt til 2015... |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er derfor jeg også har regnbuebakgrunn på FB.
|
|
|
#32 |
|
Pauset
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Nå er det en ting igjen som jeg bare HÅPER går ganske fort igjennom. Og det er at de som vil endre kjønn kan få lov til å få et personnummer som passer til sin nye identitet, og at de helt og fullt kan anerkjennes for det de er.... Og at de ikke må igjennom en kastrasjon for å få dette. Dette har vært oppe i Amnesty, og nå ligger det et forslag til høring. Utrolig spennende og banebrytende for de menneskene som er i akkurat denne situasjonen. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?
|
|
|
#34 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Det var sikkert tjue små regnbueflagg på den amerikanske ambassaden i dag også.
|
|
|
#35 |
|
Sviiisj!!
|
Slik det fungerer nå, når man må ha gjennomgått en sterilisering før man kan få bytte juridisk kjønn, må alle gjennom en grundig psykiatrisk vurdering først. Dette for å sile ut de som ikke er reelle transkjønnede, men som f.eks. har en forbigående vrangforestilling om at de er av det motsatte kjønn (ekstremt sjelden, skal sies, men de bør jo stoppes slik at de ikke "våkner opp" av psykosen med en irreversibel operasjon bak seg, liksom), samt de som av en eller annen grunn er usikre på kjønn og legning eller er påvirket av andre (blir mer og mer sjeldent også, vil jeg tro). Dette vil man jo måtte undersøke også før kjønnskorrigerende operasjon med det nye lovverket, forskjellen blir bare at den juridiske kjønnskorrigeringen kan komme før det medisinske, og man kan risikere å nekte en kvinne å å få utvikle bryster og ta hormonene hun trenger for å være kvinne, kanskje? Sånn det har vært til nå med krav om sterilisering er jo helt uholdbart. Det må da ha bunnet i en slags irrasjonell frykt for å se gravide menn på gata.
|
|
|
#36 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det er jo veldig rart?
|
|
|
#37 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?Jeg trodde at det nettopp var endret. Det er i hvert fall foreslått endret for det var en aldeles strålende diskusjon mellom Bent Høie og Espen Ottesen på Dagsnytt 18 på torsdag. Jeg tror aldri jeg har likt Bent Høie så godt som når han med en liten dirring i stemmen forsvarte alles rett til å være seg selv. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Ikke sant? Jeg måtte virkelig himle med øynene over denne ene amerikaneren på min FB-liste. Hun greide å skrive at vi skulle bare vente og se hva som kom til å skje hvis noen av disse menneskene med regnbueprofil skrev svar på posten hennes, da kom det itl å bli månelyst! Da kom vil til å få se hatespeech da, for det var de med regnbue som virkelig var intolerante. Det var seff ingen med regnbueprofil som skrev noe som helst til henne, så da skrev hun ting hun mente folk med regnbueprofil hadde skrevet til henne på PM.
|
|
|
#39 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Statistikkmessig har det vel sin misjon.
|
|
|
#40 |
|
This is normal!
|
Dette var et veldig interessant spørsmål! Hvilke rettigheter/plikter er knyttet til kjønn, og kan de evt. defineres som rettigheter/plikter uten å knyttes til kjønn?
|
|
![]() |
|
|