Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-15, 06:53   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB profilbilder er regnbuefarget?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

En annen ting også: Hvorfor er det så vanskelig for transseksuelle å skifte kjønn juridisk? Hvorfor skal det i det hele tatt være med i det offentlige registeret, så lenge man har likestilling så bør det jo ikke være noe det offentlige har noe med sånn egentlig?

Er det noen gode argumenter mot at folk kan bare erklære seg av annet kjønn?

Slik det fungerer nå, når man må ha gjennomgått en sterilisering før man kan få bytte juridisk kjønn, må alle gjennom en grundig psykiatrisk vurdering først. Dette for å sile ut de som ikke er reelle transkjønnede, men som f.eks. har en forbigående vrangforestilling om at de er av det motsatte kjønn (ekstremt sjelden, skal sies, men de bør jo stoppes slik at de ikke "våkner opp" av psykosen med en irreversibel operasjon bak seg, liksom), samt de som av en eller annen grunn er usikre på kjønn og legning eller er påvirket av andre (blir mer og mer sjeldent også, vil jeg tro). Dette vil man jo måtte undersøke også før kjønnskorrigerende operasjon med det nye lovverket, forskjellen blir bare at den juridiske kjønnskorrigeringen kan komme før det medisinske, og man kan risikere å nekte en kvinne å å få utvikle bryster og ta hormonene hun trenger for å være kvinne, kanskje? Sånn det har vært til nå med krav om sterilisering er jo helt uholdbart. Det må da ha bunnet i en slags irrasjonell frykt for å se gravide menn på gata.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:19   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Slik det fungerer nå, når man må ha gjennomgått en sterilisering før man kan få bytte juridisk kjønn, må alle gjennom en grundig psykiatrisk vurdering først. Dette for å sile ut de som ikke er reelle transkjønnede, men som f.eks. har en forbigående vrangforestilling om at de er av det motsatte kjønn (ekstremt sjelden, skal sies, men de bør jo stoppes slik at de ikke "våkner opp" av psykosen med en irreversibel operasjon bak seg, liksom), samt de som av en eller annen grunn er usikre på kjønn og legning eller er påvirket av andre (blir mer og mer sjeldent også, vil jeg tro). Dette vil man jo måtte undersøke også før kjønnskorrigerende operasjon med det nye lovverket, forskjellen blir bare at den juridiske kjønnskorrigeringen kan komme før det medisinske, og man kan risikere å nekte en kvinne å å få utvikle bryster og ta hormonene hun trenger for å være kvinne, kanskje? Sånn det har vært til nå med krav om sterilisering er jo helt uholdbart. Det må da ha bunnet i en slags irrasjonell frykt for å se gravide menn på gata.

Ja, det er jo veldig rart?
Og hvorfor kan ikke folk bare registrere seg som et annet kjønn? Nå når man har vernepliktstjeneste for kvinner, så ser jeg ingen argumenter for at man skal ha så sterke skiller på det juridisk.

Og er det noen grunn til at man skal ha kjønn som offentlig opplysning egentlig? Det er jo tradisjonelt, men er det nødvendig?
Er det noen grunner til å dele befolkningen opp på den måten juridisk? De fleste vil jo ha en kjønnstilhørighet uansett, jeg kommer alltid til å gå på damedoen feks, og om jeg klikker på vakt og dreper en legevaktslege (som jaggu kan skje en vakker dag) så ønsker jeg å sone i et kvinnefengsel.

Gammel 29-06-15, 13:26   #3
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen fortelle meg hvorfor FB-profilbilder er regnbuefarget?

Jeg trodde at det nettopp var endret. Det er i hvert fall foreslått endret for det var en aldeles strålende diskusjon mellom Bent Høie og Espen Ottesen på Dagsnytt 18 på torsdag. Jeg tror aldri jeg har likt Bent Høie så godt som når han med en liten dirring i stemmen forsvarte alles rett til å være seg selv.

Ellers feiret vi dommen i USA med å se dramatiseringen av rettsaken om retten til homofilt ekteskap i California. Den heter 8 og ligger på youtube. Veldig mange kjente skuespillere som stilte opp for en "fundraiser", og selv om det er en ren opplesning av deler av rettsaken så er den veldig god og underholdende. Anbefales.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-15, 02:06   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg trodde at det nettopp var endret. Det er i hvert fall foreslått endret for det var en aldeles strålende diskusjon mellom Bent Høie og Espen Ottesen på Dagsnytt 18 på torsdag. Jeg tror aldri jeg har likt Bent Høie så godt som når han med en liten dirring i stemmen forsvarte alles rett til å være seg selv.

Ellers feiret vi dommen i USA med å se dramatiseringen av rettsaken om retten til homofilt ekteskap i California. Den heter 8 og ligger på youtube. Veldig mange kjente skuespillere som stilte opp for en "fundraiser", og selv om det er en ren opplesning av deler av rettsaken så er den veldig god og underholdende. Anbefales.

Ja, her har vel regjeringen nettopp gjort ganske betydelige fremskritt, nylig?

Gammel 30-06-15, 08:49   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge Norge ikke har et samfunnet hvor man mener kjønn er uvesentlig, feks at vi ikke har underrapportering for voldtekt av menn, for få kvinnelige ledere, skjevfordeling i saker om foreldrerett, diagnoseforskjeller ingen psykiatri etc bør kjønn være en faktor. Om den skal være en del av personnummeret er jo bare en (av flere) pragmstiske løsninger på hvordan man skal ha med kjønn som en atributt på personer.

Sist redigert av him : 30-06-15 kl 08:52. Årsak: Ett -> et
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:41   #6
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er jo veldig rart?
Og hvorfor kan ikke folk bare registrere seg som et annet kjønn? Nå når man har vernepliktstjeneste for kvinner, så ser jeg ingen argumenter for at man skal ha så sterke skiller på det juridisk.

Og er det noen grunn til at man skal ha kjønn som offentlig opplysning egentlig? Det er jo tradisjonelt, men er det nødvendig?
Er det noen grunner til å dele befolkningen opp på den måten juridisk? De fleste vil jo ha en kjønnstilhørighet uansett, jeg kommer alltid til å gå på damedoen feks, og om jeg klikker på vakt og dreper en legevaktslege (som jaggu kan skje en vakker dag) så ønsker jeg å sone i et kvinnefengsel.

Statistikkmessig har det vel sin misjon.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 14:39   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Statistikkmessig har det vel sin misjon.

Sport er en annen ting. Det handler jo om å beskytte et antatt svakere kjønn.
Det hadde ikke vært noen kvinnelige tennisspillere inne på topp 500 hvis de måtte konkurrere mot menn. Serena Williams har åpenbare maskuline trekk, dvs en kraftig kropp og store muskler og det ser ikke ut til å være noe hinder i hennes karriere for å si det slik. Ei heller i langrenn.

(Hvorfor vi trenger kvinnelige toppspillere i tennis er et annet spørsmål, all den stund de bare stønner og bærer seg ... : )

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-15, 13:43   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen grunner til å dele befolkningen opp på den måten juridisk?

Dette var et veldig interessant spørsmål! Hvilke rettigheter/plikter er knyttet til kjønn, og kan de evt. defineres som rettigheter/plikter uten å knyttes til kjønn?

Gammel 29-06-15, 13:45   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Dette var et veldig interessant spørsmål! Hvilke rettigheter/plikter er knyttet til kjønn, og kan de evt. defineres som rettigheter/plikter uten å knyttes til kjønn?

Ok, ikke ett med tre interessante spørsmål var det visst. Rett skal være rett.

Gammel 29-06-15, 13:55   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Det er jo statistikk, som Lykken sier, og kanskje kjønnskvoteringsformål.

Men om det nå er viktig å kategorisere folk i kjønn, hvorfor kan ikke folk få velge selv hva de vil være? Bare melde overflytting liksom? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer vanskelig enn navnebytte.

Gammel 29-06-15, 17:39   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo statistikk, som Lykken sier, og kanskje kjønnskvoteringsformål.

Men om det nå er viktig å kategorisere folk i kjønn, hvorfor kan ikke folk få velge selv hva de vil være? Bare melde overflytting liksom? Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være mer vanskelig enn navnebytte.

Skal de da også få velge hvilken garderobe de går inn i? (jfr 8-år-gamle-gutter-i-damegarderoben-diskusjonene).

Jeg er litt delt på det punktet der. Jeg synes det er veldig dumt at kjønn skal bety så mye at det er en stor sak å være plassert i feil kategori, men samtidig skal jeg innrømme det unektelig er praktisk at det midtre sifferet forteller meg noe om hva slags organer jeg kan finne på en person.

Gammel 29-06-15, 17:58   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Skal de da også få velge hvilken garderobe de går inn i? (jfr 8-år-gamle-gutter-i-damegarderoben-diskusjonene).

Jeg er litt delt på det punktet der. Jeg synes det er veldig dumt at kjønn skal bety så mye at det er en stor sak å være plassert i feil kategori, men samtidig skal jeg innrømme det unektelig er praktisk at det midtre sifferet forteller meg noe om hva slags organer jeg kan finne på en person.

Angående garderober og slikt så blir det jo ingen forskjell fra nå, folk har jo en kjønnstilhørighet uansett.

Uansett så synes jeg at folk bør kunne skifte juridisk sett nokså enkelt.

Gammel 29-06-15, 22:33   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.