|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
villende
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkolen vår har et system der man enten velger gudstjeneste eller et alternativt ikke-religiøst opplegg. Vi velger for alle syv årene, da. Og må gi beskjed hvis barna skal være med på noe annet enn de er meldt på første året. Det går begge veier, og jeg vet om foreldre som har vært frustrert over barn som har insistert på å skulle være med på gudstjenesten, til tross for et fint opplegg på skolen. Og hvor barna selv har "meldt seg på" motsatt av de foreldrene opprinnelig har valgt for dem (det er barn på mellomtrinn, bare så det er sagt). Jeg lar barna velge selv. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkolen vår har aktiv påmelding og har hatt det alle årene jeg har hatt barn der. Vi får tilsendt et fullstendig program for både gudstjenesten og arrangementet i gymsalen (inkludert hvilke sanger som skal synges). Og så gir vi beskjed hvilken av de to barnet vårt skal delta på.
|
|
|
|
#83 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteAktiv påmelding er faktisk helt på sin plass synes jeg. Når man virkelig tenker seg om. At man skal aktivt avmelde å være med på preken henger egentlig ikke på greip i dag synes jeg. Jeg synes det har lite med tradisjon å gjøre, heller mer om aktiv tro. Gode juletradisjoner kan man ha, som ikke er religiøse egentlig, men kirken, prest og preken er jo forkynnelse uansett hvordan man vrir og vender på det. Så aktiv påmelding fremfor avmelding er jo eneste riktige - synes jeg. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
rakkarpus
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Og i følge biskopen har ikke skolen vært en aktiv livssynsaktør når man aktivt måtte velge å ikke være med på skolegudstjeneste?
|
|
|
#85 |
|
Dragedytteren
|
Men jul og julefeiring er ikke opprinnelig kristent. Kristendommen overtok en eksisterende feiring og gjorde den til sin. Og hvorvidt, hvorfor og hvordan man feirer jul må få være opp til den enkelte familie.
|
|
|
#86 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg skjønner virkelig ikke problemet med å måtte velge det ene eller det andre hver gang. Er det fornærmende å bli sidestilt med "alternativ" juleavslutning, eller hva er det? Det er da ingen som helst fare for at julegudstjenesten blir borte pga dette. Kanskje den i ytterste konsekvens blir gjennomført med 10 barn til stede, akkurat som den alternative julaavslutningen hadde da jeg gikk på skolen, men borte blir den nok ikke. Det er jo opp til kirken å åpne dørene for skolebarna, om de så er 10 eller 300.
|
|
|
#87 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Nuff said |
|
|
|
|
|
#88 |
|
maler
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDet eneste problemet jeg ser med valg hver bidige gang er at det er endel administrasjon og at det kan bli litt misnøye hvis man av en eller annen grunn ikke fikk valgt i tide. (bortkommen lapp, lærer glemt å levere ut etc), så jeg tenker at det er greit at skolen vet hva som er default for hver enkelt elev.
|
|
|
#89 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg driter virkelig i hvem som fant på julefeiringa for å rettferdiggjøre den. Jeg anerkjenner selvsagt at kristendommen er en viktig del av det for mange, og har bidratt til å forme kulturen jeg er en del av. Men jeg er ikke avhengig av å legitimere min sekukære julefeiring gjennom jól fra hedensk tid, det er jo akkurat like fjernt for meg som den kristne jula. Hva enn jula har vært, er den nå først og fremst en familiesamling for å markere slutten av året og leve ut en kulturell fellesfantasi. Hvis man skal se helt kristent på det, hadde det holdt å gå i kirken, ikke bake sju slag kaker og et tonn med julegaver, for å sette det på spissen. Min jul er ikke noe mindre verd enn de kristnes jul. Men jeg er med på at jula er to ting: en kristen høytid, og en kollektiv hyggestund. Noen gjør begge disse tingene, andre gjør bare det ene.
|
|
|
#90 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHer er det aktiv påmelding til alle sånne ting. Inntil dette skoleåret kom påmeldingsskjemaet på papir, men denne gangen fikk vi en lenke i den ukentlige eposten fra kontaktlærer. Det var bare å klikke inn på lenken og velge. Fire valg tror jeg det var. Være med på skolegudstjeneste? Ja/Nei. Delta i øving på sangene elevene skal fremføre i kirken? Ja/Nei. |
|
|
|
|
|
#91 |
|
Absolute Beginner
|
Dette oppsummerer veldig bra hva jeg tenker. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Sviiisj!!
|
Men hvis det er aktiv påmelding for begge deler, så betyr jo ikke det at man blir sendt ett av stedene by default? Det betyr bare at man purrer på foreldrene om å avgi svar, før man sender dem til kirken eller forsamlingssalen. Det er overhode ikke noe konspiratorisk over det. Det handler bare om respekt for begge feiringene.
|
|
|
#94 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor et dustete innlegg, Rine. Jeg er HEFer og har aldri holdt sønnen min borte, faktisk har jeg aktivt oppfordret han til å bli med i kirka. Så vidt jeg kan se av denne og den andre tråden er det i hovedsak barna til de ureligiøse som i størst grad får velge selv. At noen skulle bli så opprørt og muggen over at man faktisk må velge hadde ikke slått meg før jeg leste dine innlegg.
|
|
|
#95 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men er det ikke akkurat den samme "onde"planen de kristne har brukt i alle år? Sløvingene gidder ikke returnere lappen og dermed blir det flest barn i kirka |
|
|
|
|
|
#96 |
|
saftig
|
Er det et poeng å få kastet flest mulig inn i kirken, da? Holder det ikke med dem som faktisk ønsker å være der?
Men da kan du jo bare krysse av i boksen for "kirkebesøk" når du får svarslippen hjem.
Jeg ser det er nevnt før, men jeg føler for å gjenta for å tydeliggjøre:
Jeg syns det er merkelig å ha så sterke meninger om hva andre burde ønske?? I alle fall når du er på bærtur argumentmessig.
|
|
|
#97 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDet må jeg si rine. Jeg er imponert. Jeg trodde ikke at du kunne hverken sjokkere eller såre meg lengre. Men det klarer du faktisk. Begge deler. |
|
|
|
|
|
#98 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenestePå skolen jeg jobbet på før har de hatt aktiv påmelding i mange år. Alternativet til gudstjenesten var først "juleverksted", og utviklet seg etter hvert til å bli en kjempefin samling i skolens aula der det ble tent lys, lest dikt og sunget sanger (eksempelvis "Vi tenner våre lykter"). Dette syns jeg er en super måte å gjøre det på. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2012
![]() ![]() |
Hehe, samme taktikk har vel i så fall vært brukt i alle år for å sende barna til "alle sløvingene" der ute i kirken. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jøss her var det mye feil. Jeg får nøye meg med å påpeke en ting: en gudstjeneste er en forkynnelse og dermed noe som fremføres med et ønske/mål om omvendelse. Det burde være selvsagt at å utsettes for slikt er et aktivt valg og ikke noe man blir per default. |
|
|
|
![]() |
|
|