Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 14:57   #81
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Skolen vår har et system der man enten velger gudstjeneste eller et alternativt ikke-religiøst opplegg. Vi velger for alle syv årene, da. Og må gi beskjed hvis barna skal være med på noe annet enn de er meldt på første året. Det går begge veier, og jeg vet om foreldre som har vært frustrert over barn som har insistert på å skulle være med på gudstjenesten, til tross for et fint opplegg på skolen. Og hvor barna selv har "meldt seg på" motsatt av de foreldrene opprinnelig har valgt for dem (det er barn på mellomtrinn, bare så det er sagt). Jeg lar barna velge selv.

Det viktigste er i mine øyne at det fremstår som reelle valg, og at det ikke-religiøse valget er et godt alternativ.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 15:48   #82
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen vår har aktiv påmelding og har hatt det alle årene jeg har hatt barn der. Vi får tilsendt et fullstendig program for både gudstjenesten og arrangementet i gymsalen (inkludert hvilke sanger som skal synges). Og så gir vi beskjed hvilken av de to barnet vårt skal delta på.

Gammel 17-11-15, 16:57   #83
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Aktiv påmelding er faktisk helt på sin plass synes jeg. Når man virkelig tenker seg om. At man skal aktivt avmelde å være med på preken henger egentlig ikke på greip i dag synes jeg. Jeg synes det har lite med tradisjon å gjøre, heller mer om aktiv tro. Gode juletradisjoner kan man ha, som ikke er religiøse egentlig, men kirken, prest og preken er jo forkynnelse uansett hvordan man vrir og vender på det. Så aktiv påmelding fremfor avmelding er jo eneste riktige - synes jeg.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 17:20   #84
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ikke veldig imponert over biskopens uttalelse i artikkelen du linker til, Tally.

Eh ... ja? Heldigvis? Fordi vi ikke lever i middelalderen lenger, liksom?

Og i følge biskopen har ikke skolen vært en aktiv livssynsaktør når man aktivt måtte velge å ikke være med på skolegudstjeneste?

Gammel 17-11-15, 17:28   #85
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Jul og julefeiring er ein del av den kristne tradisjonen. Derfor syns eg det er merkelig at masse folk som feire jul ikkje ønsker at barna skal delta i julegudstjeneste i skuleregi der det budskapet blir framført.

Men jul og julefeiring er ikke opprinnelig kristent. Kristendommen overtok en eksisterende feiring og gjorde den til sin. Og hvorvidt, hvorfor og hvordan man feirer jul må få være opp til den enkelte familie.

Vi har aktiv påmelding med valg mellom gudstjeneste og et alternativt opplegg. (Jeg husker forøvrig julegudstjenestene fra skoletiden som ulidelig kjedelige, og ville heller vært med på det alternative opplegget, men det var bare for de som hadde Livsynsfag. Og det fikk man bare hvis en av foreldrene ikke var medlem av statskirka. Godt verden går framover!)

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 17:29   #86
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å måtte velge det ene eller det andre hver gang. Er det fornærmende å bli sidestilt med "alternativ" juleavslutning, eller hva er det? Det er da ingen som helst fare for at julegudstjenesten blir borte pga dette. Kanskje den i ytterste konsekvens blir gjennomført med 10 barn til stede, akkurat som den alternative julaavslutningen hadde da jeg gikk på skolen, men borte blir den nok ikke. Det er jo opp til kirken å åpne dørene for skolebarna, om de så er 10 eller 300.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 17:33   #87
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Nuff said
På skolen til LilleVenn går de ikke på julegudstjeneste. Det setter jeg stor pris på. Jeg hadde selvsagt latt henne gå dersom det var et alternativ og hun hadde lyst. Personlig ønsker jeg et klart skille i skolen; all form for forkynnelse bør bort. Jeg kjøper heller ikke argumenter om at det er så lite forkynnelse i en skolegudstjeneste at det bør være akseptabelt for alle.

Synes også at vi må legge mer vekt på at jul historisk sett IKKE er en kristen høytid. Det har veldig lett for å falle bort i slike diskusjoner.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 17:35   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste problemet jeg ser med valg hver bidige gang er at det er endel administrasjon og at det kan bli litt misnøye hvis man av en eller annen grunn ikke fikk valgt i tide. (bortkommen lapp, lærer glemt å levere ut etc), så jeg tenker at det er greit at skolen vet hva som er default for hver enkelt elev.

Gammel 17-11-15, 17:41   #89
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg driter virkelig i hvem som fant på julefeiringa for å rettferdiggjøre den. Jeg anerkjenner selvsagt at kristendommen er en viktig del av det for mange, og har bidratt til å forme kulturen jeg er en del av. Men jeg er ikke avhengig av å legitimere min sekukære julefeiring gjennom jól fra hedensk tid, det er jo akkurat like fjernt for meg som den kristne jula. Hva enn jula har vært, er den nå først og fremst en familiesamling for å markere slutten av året og leve ut en kulturell fellesfantasi. Hvis man skal se helt kristent på det, hadde det holdt å gå i kirken, ikke bake sju slag kaker og et tonn med julegaver, for å sette det på spissen. Min jul er ikke noe mindre verd enn de kristnes jul. Men jeg er med på at jula er to ting: en kristen høytid, og en kollektiv hyggestund. Noen gjør begge disse tingene, andre gjør bare det ene.

Gammel 17-11-15, 18:48   #90
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Her er det aktiv påmelding til alle sånne ting. Inntil dette skoleåret kom påmeldingsskjemaet på papir, men denne gangen fikk vi en lenke i den ukentlige eposten fra kontaktlærer. Det var bare å klikke inn på lenken og velge. Fire valg tror jeg det var. Være med på skolegudstjeneste? Ja/Nei. Delta i øving på sangene elevene skal fremføre i kirken? Ja/Nei.

Jeg er for aktiv påmelding og synes at det er mer fair enn avmelding. Hos oss har det vært sånn at de to eldste aldri har kommet på at de ikke har lyst til å gå i kirken (selv om toeren valgte å ikke konfirmere seg fordi hun ikke er religiøs), mens minstemann har valgt skolegudstjenesten bort. Bortsett fra i år, for han er veldig glad i å synge og vil være med når de opptrer.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 18:52   #91
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg skjønner virkelig ikke problemet med å måtte velge det ene eller det andre hver gang. Er det fornærmende å bli sidestilt med "alternativ" juleavslutning, eller hva er det? Det er da ingen som helst fare for at julegudstjenesten blir borte pga dette. Kanskje den i ytterste konsekvens blir gjennomført med 10 barn til stede, akkurat som den alternative julaavslutningen hadde da jeg gikk på skolen, men borte blir den nok ikke. Det er jo opp til kirken å åpne dørene for skolebarna, om de så er 10 eller 300.

Dette oppsummerer veldig bra hva jeg tenker.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 18:59   #92
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

HEF'erne er mer religiøse enn paven i sin religionsmotstand. Jeg er ikke mottagelig for forkynnelse, så jeg kan fritt bevege mellom gudshus og gudsdyrkelse, aldeles upåvirket. Det er jo bare de som antar seg selv som sårbare overfor en plutselig omvendelse som kan være så redd for å nærme seg en kirke?

HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:28   #93
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre.

Men hvis det er aktiv påmelding for begge deler, så betyr jo ikke det at man blir sendt ett av stedene by default? Det betyr bare at man purrer på foreldrene om å avgi svar, før man sender dem til kirken eller forsamlingssalen. Det er overhode ikke noe konspiratorisk over det. Det handler bare om respekt for begge feiringene.

Gammel 17-11-15, 19:32   #94
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et dustete innlegg, Rine. Jeg er HEFer og har aldri holdt sønnen min borte, faktisk har jeg aktivt oppfordret han til å bli med i kirka. Så vidt jeg kan se av denne og den andre tråden er det i hovedsak barna til de ureligiøse som i størst grad får velge selv. At noen skulle bli så opprørt og muggen over at man faktisk må velge hadde ikke slått meg før jeg leste dine innlegg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:37   #95
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall.

Men er det ikke akkurat den samme "onde"planen de kristne har brukt i alle år? Sløvingene gidder ikke returnere lappen og dermed blir det flest barn i kirka (Til tross for at det fakstisk er et meget lite mindretall i dette landet som er aktive kirkegjengere.)

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:37   #96
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo flere hvis folk ikke må ta et aktivt valg? Jeg synes man skal beholde ordningen slik den er i dag.

Er det et poeng å få kastet flest mulig inn i kirken, da? Holder det ikke med dem som faktisk ønsker å være der?

Ja, jeg synes det er en utrolig fin og koselig tradisjon.

Men da kan du jo bare krysse av i boksen for "kirkebesøk" når du får svarslippen hjem.

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Nå går jeg mot strømmen.

Hvor ofte er det slike skolegudstjenester? En gang i året i forbindelse enn julen? Hvis det ikke er oftere enn en gang i året, så synes jeg ikke det burde være nødvendig med aktiv påmelding. Jeg synes ikke folk skal bli påtvunget tro, men kristendom er en del av norsk historie og kulturarv. Jeg tenker at å besøke en kirke maks en gang i året burde betraktes som en KRLE- eller historietime. En av de mange tingene barna skal oppleve gjennom skoleårene for å lære om verdenen, og gjerne danne seg en mening om. Gjerne negativ, men på informert grunnlag.

Hvis det så er at skolen tar barna i kirken ofte, stiller saken seg annerledes.

Jeg ser det er nevnt før, men jeg føler for å gjenta for å tydeliggjøre:
En gudstjeneste er ikke et "kirkebesøk". Det er forkynning. Ugreit med mindre man ønsker det selv.

Jul og julefeiring er ein del av den kristne tradisjonen. Derfor syns eg det er merkelig at masse folk som feire jul ikkje ønsker at barna skal delta i julegudstjeneste i skuleregi der det budskapet blir framført.

Jeg syns det er merkelig å ha så sterke meninger om hva andre burde ønske?? I alle fall når du er på bærtur argumentmessig.

Gammel 17-11-15, 19:43   #97
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må jeg si rine. Jeg er imponert. Jeg trodde ikke at du kunne hverken sjokkere eller såre meg lengre. Men det klarer du faktisk. Begge deler.

Men da har jeg i hvert fall lært hvor dine grenser for en inkluderende og empatisk skole går. De går ved barn som ikke går i kirken. De skal faktisk ha det litt dumt de.

Dette dreier seg om at vi lever i 2015 og ikke i 1912 (som om jeg husker det riktig var det året man ikke lenger måtte være konfirmert i kirken for å kunne få jobb). Vi lever i et samfunn som skal være åpent og inkluderende og ikke sette skiller mellom mennesker ut fra tro. Og jeg mener at skolen har bedre ting å gjøre enn å sende barn til religøs forkynning.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:47   #98
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

På skolen jeg jobbet på før har de hatt aktiv påmelding i mange år. Alternativet til gudstjenesten var først "juleverksted", og utviklet seg etter hvert til å bli en kjempefin samling i skolens aula der det ble tent lys, lest dikt og sunget sanger (eksempelvis "Vi tenner våre lykter"). Dette syns jeg er en super måte å gjøre det på.

Der jeg jobber nå(u.skole) ) har vi ikke noe tilbud om gudstjeneste. Alle elevene samles til felles avslutning i kulturhuset med noen elevinnslag, sanger og god jul fra rektor.

Det er ikke lov å drive forkynning i norsk skole. Gudstjeneste er en religiøs handling og dermed forkynnelse. Dette kan man ikke tvinge elevene til å være med på.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:51   #99
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Hehe, samme taktikk har vel i så fall vært brukt i alle år for å sende barna til "alle sløvingene" der ute i kirken.

Og å tro at dette er en "ond plan" fra UDIR med god hjelp av HEF er vel å dra det noe langt...

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 19:59   #100
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Eg er jo ikkje uenig i dette, og i vår julefeiring er det heller ingenting religiøst. Men likevel er jo det derfor vi i utgangspunktet feire jul og då ser eg ikkje at det er så feil med den gudstjenesta med mindre ein tilhøyre eit anna trussamfunn eller er ateist.

Jøss her var det mye feil. Jeg får nøye meg med å påpeke en ting: en gudstjeneste er en forkynnelse og dermed noe som fremføres med et ønske/mål om omvendelse. Det burde være selvsagt at å utsettes for slikt er et aktivt valg og ikke noe man blir per default.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.