|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Glamorøs
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteEn av de mest profilerte HEFerne jeg vet om er fast spaltist i den kristne avisa Vårt Land, og er slett ingen ekstremist, religiøs i sitt antireligiøse syn eller noe sånt. Akkurat nå tror jeg til og med han er på en turné sammen med en prest han har skrevet bok med. Jeg har alltid følt at det har vært mye fordommer mot HEF på dette forumet, sikkert på samme måte som både muslimer og kristne kan føle på det.
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Javisst, jeg er enig i det. Jeg synes det er sagt mange både teite og ufine ting i tråden.
|
|
|
#123 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, jeg føler ikke så mye religionstoleranse for tiden, rett skal være rett. Samtidig er ikke ordet "fanatisk" så veldig sterkt for meg heller.
|
|
|
#124 |
|
Audacious
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkolen har ingen kristen formålsparagraf, den er forlengst fjernet. Det skal ikke foregå forkynnelse i KRLE-faget. Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å forstå hvorfor en gudstjeneste (for det er det det er snakk om, julesanger kan man synge i et klasserom, aula eller gymsal uten en prest tilstede, musikk kan også spilles andre steder enn på vigslet grunn) skal foregå i skolens regi.
|
|
|
#125 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
kamerat
|
Her ligger den absolutte kjernen av saken for meg. Vår skole (som har omtrent samme miks) har for øvrig et godt og likeverdig alternativt opplegg. Det skulle virkelig bare mangle.
|
|
|
#127 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, dette. Veldig enig med alt det du skriver her, Acsa!
|
|
|
#128 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor meg er gudstjeneste i skolens regi omtrent som monarkiet. Jeg skjønner at noen kan synes det er koschelig og en fin tradisjon og sånn, men jeg blir så overrasket over at ikke alle er enig i at det er prinsippielt og grunnleggende FEIL!
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteRine: nettopp du blander rollene dine. Og du kan ikke, som lærer, drite i at det foregår noe som ikke er lov (selv om jeg forstod det ikke var det på din skole). Og ja, det foregår gudstjenester både sommer og vinter i mitt gamle distrikt, og jaggu er det/har det vært tilbud ved påske også. Det skal ikke foregå, og derfor bør det fjernes, enkelt og greit. Om den enkelte familie ønsker å dra kirken så kan de gjøre det i fritiden sin. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg forholder meg til skolens regler og rutiner, har jeg sagt noe annet? Min erfaring er at skolene som regel forholder seg til gjeldende forskrifter og retningslinjer slik at jeg sjelden behøver å blande meg i rektors avgjørelser. Unntak kan jo f.eks være gratisprinsippet. Hvis jeg hadde jobbet på enkelte skoler i Bergen, ville jeg blitt rasende om skolen krevde 50 kroner av elevene til en tur, på andre skoler ville det kanskje ha "gått meg hus forbi". Jeg ser det litt på samme måte med julegudstjenesten. Fram til nå har skolene "sluppet unna" med å lage et alternativt opplegg til elever som ikke deltar, det kan jeg leve godt med. Nå noterer jeg meg at de har begynt med aktiv påmelding, og det synes jeg er synd, men det er jo ikke slik at jeg står på barrikadene for å gjeninnføre obligatorisk skolegudstjeneste akkurat. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkolen vår har for mange elever til at alle kan være samlet på et sted uansett. Det er ikke helt heldig at de skal deles på bakgrunn av religion, men så lenge de arrangementene som settes opp er helt likeverdige (og det er de), så har jeg ikke de store motforestillingene.
|
|
|
|
#133 |
|
By the Sea
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDet er helt i orden og jeg kan ikke se at noen kan ha noen fornuftige argumenter mot - religionsfrihet er selvfølgelig av stor viktighet (det har vi jo i aller høyeste grad, men dog).
|
|
|
#134 |
|
Glamorøs
|
Se det, HEF vil faktisk ikke skolegudstjenestene til livs, engang. Kun aktiv påmelding og et likeverdig alternativ.
|
|
|
#135 |
|
Epikur
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFor ordens skyld, ingen HEF'ere her inne har noen gang slått meg som mer religiøse enn paven, men i partiet jeg tidligere var medlem av, møtte jeg en god del av dem. Når jeg møter folk som er så svarthvitt, blir jeg ganske lei og går i totalt "spiller det noen rolle, da, hæ?"-modus.
|
|
|
#136 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteEg har lest to artiklar i dag, ein om norskfaget som danningsfag i Aftenposten, og ein leiar i vårt land som vurderer om det er riktig å fortsetje med skolegudstjenester, at det nokon stader bør avviklast pga støyen rundt det.
|
|
|
|
#137 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteFlott! På er rent prinsipielt grunnlag. Om noen synes det er så koselig med kirken, så er det bare å ta seg en tur, men det har ingenting med hvorvidt skolen skal drive forkynnelse eller ikke å gjøre. Da får vi heller diskutere det.
|
|
|
#138 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#139 |
|
Getting in tune
Dette var det jeg skulle sagt. Leste ikke hele tråden.
|
|
|
#140 |
|
Getting in tune
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg står i samme åndedrag fram som aktiv HEF'er og stiller meg lageleg til for hugg.
|
![]() |
|
|