Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Men er det noen som har sagt det? Helt ærlig -
jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig snakker om dette?
Nei det stemmer - ingen har brukt ordet fanatisk om HEFere i tråden, men det har kommet flere karakteristikker som jeg synes er rimelig ufine, som lyser av undersforstått "se så fanatiske de er" og som jeg slett ikke kjenner meg igjen i:
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Selvsagt er det derfor. Her har nok HEF hatt en finger med i spillet, vil jeg tro.
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
HEF'erne er mer religiøse enn paven i sin religionsmotstand. Jeg er ikke mottagelig for forkynnelse, så jeg kan fritt bevege mellom gudshus og gudsdyrkelse, aldeles upåvirket. Det er jo bare de som antar seg selv som sårbare overfor en plutselig omvendelse som kan være så redd for å nærme seg en kirke?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre. 
Jeg er selv medlem av HEF, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Ingen andre HEFere jeg kjenner tenker sånn heller, og på infomøte for konfirmanter i regi av HEF på mandag var de klare på at hovedfokuset i kursopplegget ligger på toleranse for alle typer livssyn. 
Selv lar jeg ungene velge selv om de vil delta på gudstjenestene ila. skoleåret (og det er ikke bare en, nei ...). Ofte har de valgt å delta - ikke egentlig fordi de har lyst, men fordi det alternative opplegget er så traurig at de helst vil slippe det. Jeg håper aktiv påmelding kan tvinge fram et bedre alternativt opplegg.