Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-15, 00:43   #141
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har, stort sett, uttalt meg som mor i denne tråden, og synes jeg må få lov til å ha private meninger. Regner med at du blander inn yrket mitt fordi jeg skrev at jeg som lærer ser det problematiske i at kirkebesøket er lagt til siste dag før jul og at klassen er splittet akkurat da. Jeg ville protestert mot dette om det var praksis på skolen jeg jobber på (her går vi ikke i kirken, men om vi gjorde det) rett og slett fordi det ville vært uheldig for klasse/skolemiljøet. Dersom det var veldig få elever som var igjen på skolen, ville jeg også stilt spørsmålstegn ved nødvendigheten av kirkebesøk i skoletiden. Jeg har hele tiden argumentert ut fra hvordan dette fungerer på de skolene jeg kjenner til, både som lærer og som mor, og der er det a) godt alternativt opplegg på skolen, b) mange som er igjen på skolen, på alle trinn og c) gudstjenesten er ikke lagt til siste skoledag. Jeg kjenner heller ikke til at det er gudstjeneste ved avslutninger til påske og sommer, det tviler jeg på er særlig vanlig. Jeg driter for så vidt i prinsippet om "ingen forkynning i skolen" siden jeg mener det kan diskuteres hvor mye forkynning det er snakk om og siden det dreier seg en veldig avgrenset periode av en skoledag i året. Det jeg derimot ikke driter i, er hvorvidt eleven har det bra eller ikke, men jeg mener altså at på de skolene jeg kjenner til er det foreldrene som sliter, ikke elevene. Og foreldrene kan få ha så såre følelser rundt dette som de vil for meg.

Og så ville jeg tro at Menneskerettighetsdomstolen burde hatt viktigere ting å beskjeftige seg med i verden, men hva vet vel jeg.

Nå kan du jo som ansatt i skolen ikke drite i om noe er lov eller ikke.

Gudstjeneste er forkynnelse. Punktum.

Det gamle KRL- faget HAR beskjeftiget Menneskerettighetsdomstolen. Dette var en veldig viktig årsak til at det ble endret til RLE.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 09:19   #142
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Gudstjeneste er forkynnelse. Punktum.

Det gamle KRL- faget HAR beskjeftiget Menneskerettighetsdomstolen. Dette var en veldig viktig årsak til at det ble endret til RLE.

Før jeg sier dette, så vil jeg presisere at mine unger får velge selv om de vil delta i religiøse aktiviteter, og at skolen vår praktiserer aktiv påmelding, noe jeg synes er bra. Når det er sagt, så er ikke all "gudstjeneste" forkynnelse, det er grov forenkling å sette likhetstegn her. Jeg har vært med på skolegudstjenesten der vi bor flere ganger, og kan overhodet ikke se forkynnelse. Ja, de synger kristne sanger, men ber f.eks. ingen bønner. Presten snakker på denne måten: "I jula tror de kristne at..." Jeg forstår at dette sikkert er forskjellig fra kirke til kirke, men skolegudstjenesten vår er overhodet ikke forkynnende, det er mer en religionstime i et religiøst hus. I en nabobydel har presten og imamen skolearrangementer sammen. Lite kontroversielt det også.

Sånne diskusjoner havner fort på ytterpunktene, mens virkeligheten sjelden er akkurat der.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 09:21   #143
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Si hva man vil, men:

Gammel 19-11-15, 09:22   #144
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Før jeg sier dette, så vil jeg presisere at mine unger får velge selv om de vil delta i religiøse aktiviteter, og at skolen vår praktiserer aktiv påmelding, noe jeg synes er bra. Når det er sagt, så er ikke all "gudstjeneste" forkynnelse, det er grov forenkling å sette likhetstegn her. Jeg har vært med på skolegudstjenesten der vi bor flere ganger, og kan overhodet ikke se forkynnelse. Ja, de synger kristne sanger, men ber f.eks. ingen bønner. Presten snakker på denne måten: "I jula tror de kristne at..." Jeg forstår at dette sikkert er forskjellig fra kirke til kirke, men skolegudstjenesten vår er overhodet ikke forkynnende, det er mer en religionstime i et religiøst hus. I en nabobydel har presten og imamen skolearrangementer sammen. Lite kontroversielt det også.

Sånne diskusjoner havner fort på ytterpunktene, mens virkeligheten sjelden er akkurat der.

Klart. Men jeg synes likevel at det er prinsipielt helt galt at det skal være opp til den enkelte presten. Og det er det nå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 09:24   #145
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Klart. Men jeg synes likevel at det er prinsipielt helt galt at det skal være opp til den enkelte presten. Og det er det nå.

Der er vi helt enige!

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 09:48   #146
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Si hva man vil, men:

Dette! Man kan ikke synseføleønske seg bort fra denne definisjonen!

Gammel 19-11-15, 10:03   #147
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant? Dette er mitt viktigste ankepunkt mot Steinerskoler også. Alt for mye er opp til den enkelte lærer, så man har null kontroll på hva man egentlig får.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 10:08   #148
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Hvem har gjort det? (Bortsett fra Strå, som påstod at gudstjenesten handlet om å overbevise folk om å tro)

Gammel 19-11-15, 10:19   #149
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Javisst, jeg er enig i det. Jeg synes det er sagt mange både teite og ufine ting i tråden.

Men det har jo kommet motbør til disse utsagnene, og det jeg først og fremst hengte meg opp i, var at Snippa sa både at alle HEF-ere karakteriseres som fanatikere, og at dette tydeligvis var akseptabelt, siden det var sjelden noen protesterte på karakteristikken. Og da lurte jeg på hvor hun leste dette, for det hadde jeg ikke sett noe til.

Var ikke meningen å ikke svare på spørsmålet -har ikke vært innom forumet siden i går. Men Stompa svarte det jeg ville svart Ordet fanatisk ble vel ikke brukt, men jeg leste det sånn. Når man kaller HEFere mer religiøse enn paven, oppfattes det som om man mener de er fanatiske. Og jo: jeg synes ofte det slenges ut merkverdige påstander her om hvor ekstreme HEFere er i sitt syn, uten at det pleier å kommenteres. Antageligvis fordi vi er såpass lite fanatiske at det ikke betyr nok for oss til at vi gidder å ta debatten

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 10:22   #150
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Og jo: jeg synes ofte det slenges ut merkverdige påstander her om hvor ekstreme HEFere er i sitt syn, uten at det pleier å kommenteres. Antageligvis fordi vi er såpass lite fanatiske at det ikke betyr nok for oss til at vi gidder å ta debatten

Greit nok. Men om ikke annet, så synes jeg i alle fall de utsagnene som Stompa siterte - og mange andre tendensiøse eller direkte teite utsagn - har blitt kommentert og tilbakevist i akkurat denne tråden. Ikke minst kommenterte du det jo selv.

Gammel 19-11-15, 10:29   #151
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

.

Joda, jeg både kan gjøre det, og jeg gjør det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 10:42   #152
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i prinsippet veldig for aktiv påmelding, altså. Den eneste innvendingen jeg har er at det er ENDA en i og for seg god ide som påfører skolene enda mer mikk, og med ganske marginal faktisk effekt. Som innstrammingen i fri fra skolen i Osloskolen, som har endt opp med omtrent samme praksis som før, bare en helvetes mengde med papirmølle, stor belastning på skoleledelsen og pedagogene, en helt bråte med skolebyråkrater som har fått hendene fulle med å føre tilsyn med papirmøllen og i det hele taket. Det må koste millioner på millioner i arbeidstid. Og effekten? Njæ. Jeg er derfor glad for at dette er utformet som et råd og ikke et påbud.

Gammel 19-11-15, 10:42   #153
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Jo, i den forstand at den stemmer dårlig om det vi kaller "skolegudstjeneste". Sånn sett burde de kuttet ut ordet "gudstjeneste" om det som skjer for skolene i kirka før jul, for det ikke så mye med gudstjeneste å gjøre.

Gammel 19-11-15, 10:44   #154
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Joa, Niobe, men helt innholdsløs er den jo ikke. Det er ikke BARE julesanger og fin musikk og tenning av lys. Det er felles bønn, det er liturgi, det er, som Candy sier, en presentasjon av juleevangeliet som om det skulle vært sant.

Gammel 19-11-15, 10:47   #155
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er i prinsippet veldig for aktiv påmelding, altså. Den eneste innvendingen jeg har er at det er ENDA en i og for seg god ide som påfører skolene enda mer mikk, og med ganske marginal faktisk effekt. Som innstrammingen i fri fra skolen i Osloskolen, som har endt opp med omtrent samme praksis som før, bare en helvetes mengde med papirmølle, stor belastning på skoleledelsen og pedagogene, en helt bråte med skolebyråkrater som har fått hendene fulle med å føre tilsyn med papirmøllen og i det hele taket. Det må koste millioner på millioner i arbeidstid. Og effekten? Njæ. Jeg er derfor glad for at dette er utformet som et råd og ikke et påbud.

Sånn sett er jo det enkleste å gjøre det logiske steget etter at formålsparagrafen forsvant: ta bort julegudstjenesten fra skolen.

Gammel 19-11-15, 10:50   #156
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, prinsippielt så ville det greieste være å overlate dette til et samarbeid mellom for eksempel kirke og FAU, som, dersom de var interesserte, kunne arrangert dette etter skoletid.

Det som hadde blitt borte da, er et likeverdig tilbud. Noen steder helt sikkert helt greit. Men for dem som har "avslutning med Prøysenlesing og kakao og boller i biblioteket" som en markering og "koselig tur til kirka sammen" som den andre, så kan det oppleves kjipt og urettferdig å miste sin koselige markering i biblioteket når kirkemarkeringen flyttes ut av skoletiden.

Gammel 19-11-15, 10:51   #157
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at grunnen til at denne diskusjonen alltid blir så dårlig er at noen vil diskutere på prinsipielt grunnlag, mens andre diskuterer på et følelsesmessig grunnlag.

Det er mye lettere å diskutere julegudstjeneste (og monarki som Candy nevnte og som ofte har likheter i type argumentasjon) med noen som er for på et prinsipielt grunnlag enn de som kun kommer med følelsesargument: det er koselig, det er tradisjon, det er ikke skadelig, det er mye jobb å endre.

Gammel 19-11-15, 10:51   #158
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser da ingen grunn til at man måtte slutte med kakao og boller?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-15, 10:52   #159
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Er "det er mye jobb å endre" et følelsesargument? For meg er det et veldig praktisk argument.

Gammel 19-11-15, 10:53   #160
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg ser da ingen grunn til at man måtte slutte med kakao og boller?

At FAU arrangerer begge deler, tenker du, utenom skoletiden, men på skolen?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.