Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-15, 18:47   #401
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Her på våre to skoler (barnas) var det på den ene (barne)skolen mulig å melde seg AV, mens den på den andre (ungdoms)skolen så var det snakk om at det var mulig å melde seg AV men ingen visste hvor det skjemaet var. Så mine unger skal visst.

Gammel 14-12-15, 22:56   #402
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min sønn fikk valget i dag, da det sto på ukeplanen at på fredag er det kirka, og de foreldrene som ikke vil at barna skal være med må gi beskjed innen onsdag. Mao, aktiv AVmelding, og ingen lapp å sende retur heller. Vel, hva er opplegget på skolen, lurte han? aner ikke, det står ikke, svarte jeg ærlig. Nei, det gjorde ikke så mye, å være med i krika passet fint for ham, klonkluderte han. Så da gjør han det da. Jentungen skal onsdag med bhg, der har vi enda ikke hørt noe om alternativ eller mulighet til å ikke gå, men hun går nå sammen med de andre hun. Prinsipielt mener jeg absolutt at de SKULLE presentert et alternativ, selv om jeg altså ikke har planer om å benytte meg av det.

Gammel 15-12-15, 09:29   #403
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg må inn og oppdatere, har nemlig nå sett at skolegudstjenesten er torsdag og ikke fredag, altså ikke avslutningsdagen, det er en klar forbedring, det skal de ha!

Gammel 16-12-15, 12:48   #404
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var i dag på min første skolegudstjeneste siden ca. 1982, og jeg må si at jeg ble overrasket over graden av forkynning. Jeg har hørt flere si i disse diskusjonene at det (selvsagt) ikke drives forkynning på skolegudstjenestene, men det var det virkelig her. Hoveddelen av gudstjenesten var et julespill fremført av elever på skolen, og det var en flott del av arrangementet og helt uproblematisk i mine øyne. Men ellers var det både velsignelse, Fader vår, fortelling om jesusbarnet som gjorde mirakler i krybben og helbredet en knust fløyte (!) og i grunnen det meste av det man forbinder med en vanlig gudstjeneste (tilpasset barnespråk), slik jeg kunne bedømme det. Jeg syns virkelig det var i overkant mye – og jeg har i grunnen et svært avslappet forhold til slikt, om jeg er aldri så ateist.

Nei, min stemme går nok til å avskaffe hele julegudstjenesten etter dette. Denne formen for religionsutøvelse kan jammen foreldrene ta seg av selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-15, 13:20   #405
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får jo som sagt en god beskrivelse hjem av det som skal skje både på skolen og på gudstjenesten og hos oss er det en reell gudstjeneste, med preken og forbønn og velsignelse og hele pakken.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-15, 14:01   #406
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Nå har eldstes lærer spurt min mann om det er riktig at barnet ikke skal være med til kirken, for det skulle læreren selv. Burde vi føle ansvar for at alle skal samme sted?

Nå viser det seg at min er den eneste i hennes klasse som ikke skal i kirken, og hun har ikke fått noe informasjon om hva hun kan gjøre den tiden. Skolen spurte, vi svarte, men skolen hadde regnet med at alle skulle til kirken som vanlig?

Gammel 16-12-15, 14:04   #407
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er den typen gudstjeneste her også. Utvilsomt forkynnende og enig, det bør avskaffes som tradisjon. Ved vår skole er det gudstjeneste tre ganger i året siden kirken ligger så nær at det har vært tradisjon med gudstjeneste jul, påske og sommerferie. Det kan ikke begrunnes med fagplanen hos oss når det er så hyppig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-15, 15:08   #408
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

På barnehagegudstjenesten i går fortalte de om juleevangeliet og så sang de sanger, og det var det.

Gammel 17-12-15, 17:55   #409
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Nå viser det seg at min er den eneste i hennes klasse som ikke skal i kirken, og hun har ikke fått noe informasjon om hva hun kan gjøre den tiden. Skolen spurte, vi svarte, men skolen hadde regnet med at alle skulle til kirken som vanlig?

Hun fikk beskjed om å møte til vanlig tid i dag, og fikk etterhvert vite at juleverksted var alternativet. De var i alt 11 barn fra 1. til 7. klasse på juleverksted av ca 600.

Gammel 17-12-15, 19:29   #410
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi fikk en helt nøytral påmeldingslapp fra skolen. Etterfulgt av et skriv fra rektor der hun minnet om at i disse dager er det ekstra viktig å holde på våre gode, gamle tradisjoner.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 19:30   #411
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var de 3 som ikke skulle i kirken, og opplegget var å sitte med en lærer og spille på Salaby. Neinei, jaja.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 19:31   #412
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Vi fikk en helt nøytral påmeldingslapp fra skolen. Etterfulgt av et skriv fra rektor der hun minnet om at i disse dager er det ekstra viktig å holde på våre gode, gamle tradisjoner.

Hva gjør at du tolker det skrivet som relatert til skolegudstjenesten?

Gammel 17-12-15, 19:31   #413
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa var på skolen. Der så de "På tro og Are", der han besøker familier med ulik religiøs bakgrunn. I tillegg skrev de en liten faktastil på iPad om flyktninger. Hun var fornøyd

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-15, 19:34   #414
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva gjør at du tolker det skrivet som relatert til skolegudstjenesten?

Fordi det var i et utsnitt der hun skrev om at de var forpliktet til å ha påmelding til julegudstjenesten nå.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-15, 00:02   #415
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss hadde de tegnet og spilt bowling. Skikkelig fokus på tradisjoner ja. de var en håndfull av alle 700 som ikke dro i kirka.

Gammel 18-12-15, 00:04   #416
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Fordi det var i et utsnitt der hun skrev om at de var forpliktet til å ha påmelding til julegudstjenesten nå.

Jeg har jo ikke lest det brevet, det kan være det var fullstendig på bærtur, men det _kan_ også være en ren saksopplysning for å unngå klagestorm fra de som må melde seg på. Det er ikke like populært det heller, mange som ikke skjønner poenget. Ikke alle som følger med i nyhetsbildet og diskusjonene.

Gammel 18-12-15, 00:09   #417
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det kirke i morgen, for begge to. Eldste skal visst danse (er det lov, da) med sitt trinn for det er visst vanlig tradisjon for mellomtrinnet. Jeg har fri, men har faktisk tenkt meg en tur dit med naboen siden vi har mulighet til det. Tenker det blir fint, få litt julestemning.

Gammel 18-12-15, 00:15   #418
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Her er det kirke i morgen, for begge to. Eldste skal visst danse (er det lov, da) med sitt trinn for det er visst vanlig tradisjon for mellomtrinnet. Jeg har fri, men har faktisk tenkt meg en tur dit med naboen siden vi har mulighet til det. Tenker det blir fint, få litt julestemning.

Hvorfor skulle det ikke være lov å danse..?

Gammel 18-12-15, 00:32   #419
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hvorfor skulle det ikke være lov å danse..?

Det var ment som en spøk aller mest. Før var det vel synd med dans og musikk, eller husker jeg helt feil?

Gammel 18-12-15, 00:33   #420
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det var ment som en spøk aller mest. Før var det vel synd med dans og musikk, eller husker jeg helt feil?

Det var nok før min tid.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.