|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg fikk lapp hjem med fire av ungene i dag. Håper de utformer et system hvor vi kan melde dem på gudstjenestene for all framtid.
|
|
|
#222 |
|
villende
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi har fått lapp til begge, og de fikk velge selv. Eldste valgte til slutt lysfest på skolen, yngste valgte gudstjeneste, det overrasket meg litt siden begge egentlig ga uttrykk for at de ønsket å velge motsatt. Sannsynligvis fordi jeg ba dem tenke seg grundig om og snakke med de andre i klassen før vi leverte lappene, begge to har en tendens til å ville følge vennene når de har mulighet til å velge. Jeg syns skolegudstjenesten er en fin kilde til informasjon om den kristne julen, men jeg syns også det er viktig at de som ikke ønsker det har et fullgodt alternativt tildbud. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteSkole har alltid hatt aktiv påmelding til gudstjeneste. I alle fall så lenge jeg kan huske, har hatt barn der i 8 år. Jeg mener også man må krysse av om barnet kan opptre eller delta aktivt i gudstjenesten også.
|
|
|
#224 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste
Fikk svar fra lærer om at de ikke hadde det helt klart
|
|
|
#225 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteVi fikk lapp i dag, samme som i fjor. Enten julegudstjeneste i kirka, eller "Juletradisjoner og jul i gamle dager" i et koselig gammelt hus i nærheten. Det står også at det ene trinnet skal ta del i programmet på aktiviteten de velger.
|
|
|
#226 |
|
nju nja njo
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteJeg har fått vite at også læreren skal til kirken. Jeg føler at vi ikke har noe reelt valg ettersom trygghet er så viktig for seksåringen. Flere som har følt på det?
|
|
|
#227 |
|
One of These Days
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteHer har det vært påmelding til gudstjeneste og alternativet var annet opplegg på skolen. Der jeg jobber er det også påmelding til gudstjeneste, og alternativet er lysfest på skolen, det innebærer KRLE-undervisning, men på en annen måte enn vanlig. Kontaktlærere blir med til kirken, faglærere blir igjen og tar lysfesten. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hos oss har hver førsteklasse en kontaktlærer og en fast assistent. Om disse deler seg i forbindelse med arrangementene har jeg faktisk aldri tenkt over, men antar at det er logisk. For våre unger så har hva vennene gjør vært viktigst av alt.
|
|
|
|
#229 |
|
Glad
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteI år som i fjor er det avmelding til gudstjeneste som gjelder. Eldste kunne fortelle at hun gledet seg til det alternative opplegget, for det bestod i å spille et grisespill på pc.
|
|
|
#230 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteNå har eldstes lærer spurt min mann om det er riktig at barnet ikke skal være med til kirken, for det skulle læreren selv. Burde vi føle ansvar for at alle skal samme sted?
|
|
|
|
#231 |
|
|
Nei. Er det valgmuligheter så er det det. De har vel et alternativt opplegg der noen andre lærere er tilstede?
|
|
|
|
#232 |
|
Passe aktiv
Ja, det skal det være, men vi vet ikke hva. Eldste selv har jo valgt og er bestemt, da blir det feil av oss å overstyre det nå. Hun har vært i kirken før jul både med barnehage og skole tidligere. Så hun vet hva det er.
|
|
|
|
#233 |
|
|
Ja, jeg ville ikke overstyrt hennes ønske fordi læreren synes det er litt upraktisk.
|
|
|
|
#234 |
|
Off the map.
|
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteDette praktiseres så vidt jeg vet på vår skole.
|
|
|
#235 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Glad
|
|
|
|
#237 |
|
Passe aktiv
Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjenesteTakk, jeg er enig med dere, men liker ikke følelsen av å ha valgt motsatt av alle andre. Vi prøver et år uten juleavslutningen i kirken.
|
|
|
|
#238 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg synes det er viktig lærdom i å stå for et valg som er annerledes. Det er voksent. Enten det er kirken eller gymsalen som er "annerledes", så må det være rom for å ta egne valg og stå i dem.
|
|
|
#239 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Nei, dere burde vel heller spurt læreren hva hun mente med det. Jeg hadde blitt mektig provosert av en slik kommentar. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Absolutt. Og kanskje enda mer viktig når det er snakk om noe så personlig som tro. Man skal ikke føle at man må fordi alle andre gjør det. Da velger man på feil grunnlag. |
|
|
|
![]() |
|
|