Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 22:34   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Selv fatter og begriper jeg ikke at folk kan omtale svarte mennesker som negere i år 2007.
INorge er det faktisk fortsatt slik at mange hevder at dette er greie begreper å omtale mennesker med. Når Afrikanske ungdommer tar opp debatten og prøver å forklare hva disse ordene egentlig betyr, møter de ofte lange forsvarstaler («vi har alltid brukt det ordet» og «jeg mener ikke noe vondt med det») eller beskyldninger («dere er så hårsåre, det er jo bare et ord»).

Ja, jeg leser slike forklaringer overalt, egentlig, ikke bare i denne tråden. Det er vel slik at begrepet aldri ble brukt om den frie afrikaner, men at det ble tatt i bruk av europeere under slavetiden.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 22:44   #62
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok at man ikke skal bruke ordet neger, men jeg har reagert litt på at det som er "in" nå å si er: Svart. Jeg leste det i Klassekampen så da det jo stemme.

Gammel 19-06-07, 22:59   #63
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg som same kjent litt på selv, derfor prøver jeg så godt jeg kan å finne de rette ordene for å beskrive en person.
Jeg kan forstå at noen mørkhudete tar seg nær av å bli kalt neger og svarting - for om jeg blir kalt "fjellfinn" føles det ikke spesielt godt.
En "fjellfinn" er strengt tatt ikke annet enn en same, gjerne med reindrift, som er vokst opp på vidda - men oppigjennom årene har dette ordet blitt særdeles negativt ladet her oppe.

Gammel 19-06-07, 23:02   #64
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Greit nok at man ikke skal bruke ordet neger, men jeg har reagert litt på at det som er "in" nå å si er: Svart. Jeg leste det i Klassekampen så da det jo stemme.

Er det "in" å si svart? Herregud noe så idiotisk å si. Så fordi folk sluttet å si "mongo" og "evneveik" så var det kanskje trendy å si handicappet eller funksjonshemmet? Prøv å si negro om svarte mennesker i USA eller UK og de tror du kommer fra en annen planet. Det er ikke "in" å si svart, det er det svarte mennesker har blitt omtalt som i andre land siden tidlig på 70 tallet.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 23:10   #65
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Marianne Gullestad har forøvrig skrevet om bruken av ordet "neger" i Norge for de som orker lese
http://www.samfunnsforskning.no/page...4047-8255.html

Som vanlig har THE mange bra poenger også
http://folk.uio.no/geirthe/Hottentots.html

Gammel 19-06-07, 23:10   #66
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det "in" å si svart? Herregud noe så idiotisk å si. Så fordi folk sluttet å si "mongo" og "evneveik" så var det kanskje trendy å si handicappet eller funksjonshemmet? Prøv å si negro om svarte mennesker i USA eller UK og de tror du kommer fra en annen planet. Det er ikke "in" å si svart, det er det svarte mennesker har blitt omtalt som i andre land siden tidlig på 70 tallet.

Er det merkelig at det er moter i ord også? Jeg synes det blir litt frem og tilbake ettersom "svart" på norsk minner meg om "svarting" som jeg absolutt ikke synes er noe penere ord enn neger. Så etter min mening blir det som å bytte ut ordet "mongo" med "evneveik". I tillegg har jeg tidligere fått høre det fordi jeg dristet meg til å bruke ordet svart om noen, den gang jeg sa det skulle man bruke ordet: "farget". Så ja, jeg synes det blir litt frem og tilbake.

Gammel 19-06-07, 23:15   #67
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er det merkelig at det er moter i ord også? Jeg synes det blir litt frem og tilbake ettersom "svart" på norsk minner meg om "svarting" som jeg absolutt ikke synes er noe penere ord enn neger. Så etter min mening blir det som å bytte ut ordet "mongo" med "evneveik". I tillegg har jeg tidligere fått høre det fordi jeg dristet meg til å bruke ordet svart om noen, den gang jeg sa det skulle man bruke ordet: "farget". Så ja, jeg synes det blir litt frem og tilbake.

Ordet svart har heldigvis ikke noe med "mote" å gjøre. Vi lever ikke i en tidsalder der man kaller andre mennesker for "negere" heldgivis. Det har med historie å gjøre, ikke mote. Vi oppdaterer språket vårt ettersom tidene forandrer seg. Noen kaller det sikkert politisk korrekthet av vi ikke lenger sier niggere, negere, kjerringer, mongoer, evneveik osv. Heldigvis forandrer språket vårt seg ettersom tidene forandrer seg.

Gammel 20-06-07, 08:55   #68
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns mange ser rasisme over alt, og oftest helt uten grunn. Ordet neger er og har vært en del av norsk dagligtale sannsynligvis i minst 60 år. Når den som bruker ordet ikke legger noe negativt i det - så kan det da ikke kalles rasisme? For all del, hvis den ordet brukes om oppfatter det som negativt så bør man jo unngå ordet, men rasisme er det jo ikke.

Så at en i tråden brukte begrepet "våre nye landsmenn". I forvirringen om ord som er "lov" å bruke, og når vi ikke kan bruke verken neger, svarting, mørkhudet eller innvandrer - så tyr mange til begrepet "våre nye landsmenn". Og hva skjer? Jo, VELDIG mange bruker dette begrepet på en negativ måte. De kunne like gjerne sagt "jævla svarting" - for det er det de mener. Men de sier "våre nye landsmenn" - med et tonefall, kroppsspråk og ansiktsuttrykk som ikke levner noen som helst tvil om hva de syns om "våre nye landsmenn".

Det er jo ikke ordet, eller begrepene i seg selv som avgjør om det er rasisme bak. Det er holdningene og meningene. Og dem får man ikke umiddelbart tak i.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 08:57   #69
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ordet svart har heldigvis ikke noe med "mote" å gjøre. Vi lever ikke i en tidsalder der man kaller andre mennesker for "negere" heldgivis. Det har med historie å gjøre, ikke mote. Vi oppdaterer språket vårt ettersom tidene forandrer seg. Noen kaller det sikkert politisk korrekthet av vi ikke lenger sier niggere, negere, kjerringer, mongoer, evneveik osv. Heldigvis forandrer språket vårt seg ettersom tidene forandrer seg.

Kjerringer? Når ble det et fy-ord?

Gammel 20-06-07, 09:09   #70
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.

Jeg kjente jeg digget farmor da vi forklarte henne hvorfor det ikke var greit å si neger lenger. Hun nikket ettertenksomt og sa "Ja, dette forstår jeg. Verden forandres hele tiden og vi vet mer nå enn før" eller noe sånt. Kule farmor. Mormor derimot. "Alle disse negerne som driver rundt nede på bingo'n. Huff a meg!"

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 09:35   #71
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Kjerringer? Når ble det et fy-ord?

Jeg kaller ikke kvinner for kjerringer og det er det heldigvis ingen i min omgangskrets som gjør heller. Du er kanskje av typen som lærer barna dine at kvinner helst skal omtales som "kjerringer"? Du snakker sikker om renholdsarbeidere som "vaskekjerringer" også. Det gjør nok min oldemor også.

Gammel 20-06-07, 09:47   #72
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.

Jeg kjente jeg digget farmor da vi forklarte henne hvorfor det ikke var greit å si neger lenger. Hun nikket ettertenksomt og sa "Ja, dette forstår jeg. Verden forandres hele tiden og vi vet mer nå enn før" eller noe sånt. Kule farmor. Mormor derimot. "Alle disse negerne som driver rundt nede på bingo'n. Huff a meg!"

Jeg er enig i at åpningsreplikken "Ja, ikke at jeg er rasist, altså..." oftest uttrykker nettopp at vedkommende HAR rasistiske holdninger, men prøver å dekke over dem. Riktignok er min erfaring at de som starter med denne åpningsreplikken sjelden bruker ordet neger - de snakker oftere om "våre nye landsmenn".

Jeg blir ikke fortrolig med begrepet hverdagsrasisme fordi man tillegger andre meninger som de kanskje ikke har. Sier jeg neger - da er jeg en hverdagsrasist, men sier jeg våre nye landsmenn - da er jeg tolerant og grei. Når jeg bruker begrepet hverdagsrasisme så tenker jeg mer på småting i hverdagen - men hvor det er bevisste handlinger. Som for eksempel når din mormor snakker om "disse negrene som driver rundt på bingoen".

Jeg skal innrømme at da den 25 år gamle kvinnen i Oslo ble drept nå nettopp, og ektemannen var mistenkt - og politiet ikke ville ut med nasjonaliteten - da stakk hverdagsrasismen i meg. Jeg var 110 prosent sikker på at det var noen av "våre nye landsmenn". (Og det var det jo.) Men DET er hverdagsrasisme. Det å anta at alle gale ting som skjer skyldes mennesker av en annen opprinnelse og etnisitet. Det er også hverdagsrasisme å klemme hardere rundt lommeboka når man møter "våre nye landsmenn" på gata.

Men om man bruker "feil" ord - jeg er ikke med på at DET er hverdagsrasisme. Jeg innrømmer at det finnes tilfeller hvor jeg selv er skyld i hverdagsrasisme - men jeg bruker aldri ordet neger. Det er faktisk mulig å være veltalende - OG rasist samtidig. Noen av de største rasistene er vel i grunnen blant de mest veltalende også.

Gammel 20-06-07, 09:52   #73
bina
Ustabil

Standard

Jeg kaller ikke kvinner for kjerringer og det er det heldigvis ingen i min omgangskrets som gjør heller. Du er kanskje av typen som lærer barna dine at kvinner helst skal omtales som "kjerringer"? Du snakker sikker om renholdsarbeidere som "vaskekjerringer" også. Det gjør nok min oldemor også.

Du trenger da ikke legge ord i munnen på meg, Lisa, jeg greier godt å uttrykke meg selv. Helt sant altså!

Min oldemor er forresten død, og bestemor også.

I mange geografiske områder i landet er bruken av ordet kjerring helt allminnelig, og slett ikke ment nedsettende. Mange menn omtaler kona som "kjerringa" - rett og slett fordi "kona" er et unaturlig ord for dem.

Når det gjelder de som vasker - så sier jeg rett og slett de som vasker. For også "arbeider" har vist seg å være et belastet ord, og siden jeg ikke greier å holde begrepene i orden så beskriver jeg heller hva de gjør enn å definere hva de er.

Og så har du jo begreper som "å reise kjerringa", som brukes i positiv betydning, gjøre noe bedre enn før, ta i et krafttak, osv. Det er jo absolutt ikke noe negativt.

Så nei, Lisa, selv om ordet kjerring i dine ører er "stygt" så er ikke dette et generelt sett fy-ord.

Gammel 20-06-07, 10:00   #74
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Du trenger da ikke legge ord i munnen på meg, Lisa, jeg greier godt å uttrykke meg selv. Helt sant altså!

Min oldemor er forresten død, og bestemor også.

I mange geografiske områder i landet er bruken av ordet kjerring helt allminnelig, og slett ikke ment nedsettende. Mange menn omtaler kona som "kjerringa" - rett og slett fordi "kona" er et unaturlig ord for dem.

Når det gjelder de som vasker - så sier jeg rett og slett de som vasker. For også "arbeider" har vist seg å være et belastet ord, og siden jeg ikke greier å holde begrepene i orden så beskriver jeg heller hva de gjør enn å definere hva de er.

Og så har du jo begreper som "å reise kjerringa", som brukes i positiv betydning, gjøre noe bedre enn før, ta i et krafttak, osv. Det er jo absolutt ikke noe negativt.

Så nei, Lisa, selv om ordet kjerring i dine ører er "stygt" så er ikke dette et generelt sett fy-ord.

Jeg gir blaffen i om folk ikke mener noe galt med det. Kjerring er en nedsettende måte å snakke om kvinner på samme hvordan du ser på det. Jævla kjerring eller min kjære kjerring, et fett for meg.
Tro meg jeg kommer fra et sted der det er helt vanlig å omtale kvinner som kjerringer og folk ber deg sende "negersvetten" når de skal ha cola flasken fra bordet. Når 3 åring spør hva en "kjerring" er så sier jeg hun ikke skal bry seg noe om det eller snakke om damer på den måten.

Gammel 20-06-07, 10:04   #75
bina
Ustabil

Standard

Jeg gir blaffen i om folk ikke mener noe galt med det. Kjerring er en nedsettende måte å snakke om kvinner på samme hvordan du ser på det. Jævla kjerring eller min kjære kjerring, et fett for meg.
Tro meg jeg kommer fra et sted der det er helt vanlig å omtale kvinner som kjerringer og folk ber deg sende "negersvetten" når de skal ha cola flasken fra bordet. Når 3 åring spør hva en "kjerring" er så sier jeg hun ikke skal bry seg noe om det eller snakke om damer på den måten.

Stakkars barnet ditt.

Gammel 20-06-07, 10:05   #76
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Stakkars barnet ditt.

Stakkars barnet ditt som vokser opp med de holdningene du tydligivs har.

Gammel 20-06-07, 10:16   #77
bina
Ustabil

Standard

Barna mine vokser opp med toleranse - også overfor folk som bruker ordet kjerring.

Gammel 20-06-07, 10:17   #78
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns mange ser rasisme over alt, og oftest helt uten grunn. Ordet neger er og har vært en del av norsk dagligtale sannsynligvis i minst 60 år. Når den som bruker ordet ikke legger noe negativt i det - så kan det da ikke kalles rasisme? For all del, hvis den ordet brukes om oppfatter det som negativt så bør man jo unngå ordet, men rasisme er det jo ikke.

Så at en i tråden brukte begrepet "våre nye landsmenn". I forvirringen om ord som er "lov" å bruke, og når vi ikke kan bruke verken neger, svarting, mørkhudet eller innvandrer - så tyr mange til begrepet "våre nye landsmenn". Og hva skjer? Jo, VELDIG mange bruker dette begrepet på en negativ måte. De kunne like gjerne sagt "jævla svarting" - for det er det de mener. Men de sier "våre nye landsmenn" - med et tonefall, kroppsspråk og ansiktsuttrykk som ikke levner noen som helst tvil om hva de syns om "våre nye landsmenn".

Det er jo ikke ordet, eller begrepene i seg selv som avgjør om det er rasisme bak. Det er holdningene og meningene. Og dem får man ikke umiddelbart tak i.

Ja, det kan være et poeng det, bina, men neger er ikke et norsk ord og språket er ikke statisk, så hvis man blir fortalt at "hey, hadde du giddet å slutte å bruke det ordet da det for grådig mange oppleves sårt og nedsettende?" så bør man evne å ta til seg ordene og lete etter nye ord å erstatte neger med.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal snakke om mennesker med hudfarge, jeg. Hva gjør man så med sine hvite venner? "Du, han ariske vennen din vet du, han lyshuda ..." Alle har da et navn, og ser ut som seg selv, og kler seg på en viss måte, er en viss høyde, bor et visst sted, det finnes virkelig annet å beskrive ved en person. Det er ikke noe stress, man skal ikke liste seg på tå for ikke å fornærme noen, det er tvert om ganske lett å respektere andre nok til å ikke sette de i bås eller dele de inn i grupper som består av "dem" og "oss".

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:21   #79
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det kan være et poeng det, bina, men neger er ikke et norsk ord og språket er ikke statisk, så hvis man blir fortalt at "hey, hadde du giddet å slutte å bruke det ordet da det for grådig mange oppleves sårt og nedsettende?" så bør man evne å ta til seg ordene og lete etter nye ord å erstatte neger med.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal snakke om mennesker med hudfarge, jeg. Hva gjør man så med sine hvite venner? "Du, han ariske vennen din vet du, han lyshuda ..." Alle har da et navn, og ser ut som seg selv, og kler seg på en viss måte, er en viss høyde, bor et visst sted, det finnes virkelig annet å beskrive ved en person. Det er ikke noe stress, man skal ikke liste seg på tå for ikke å fornærme noen, det er tvert om ganske lett å respektere andre nok til å ikke sette de i bås eller dele de inn i grupper som består av "dem" og "oss".

Selvsagt prøver man å tilpasse seg - men det spiller ingen rolle om ordet neger ikke egentlig er et norsk ord. Det har på ett tidspunkt (lenge før min tid, så jeg vet ikke når) gått inn i det norske språket, og har inntil for ikke så mange år siden også vært brukt i lærebøker for skolebarn.

Jeg ser ikke noe nedsettende i å beskrive folks utseende, når man skal forklare for en tredjeperson hvem Johan er. Om jeg beskriver han som "han lille koreaneren" eller "han hissige trønderen" - det er ett fett. Det er jo bare for å forklare hvem jeg mener, sånn at den andre skjønner hvem Johan er. Og hudfarge er nå en ganske synlig del av et menneske, da.

Gammel 20-06-07, 10:24   #80
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakkars barnet ditt.

Hva er dette for noe tull da? Personangrep er uakseptabelt. Hold dere til tema!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.