|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Rasisme
Ja, jeg leser slike forklaringer overalt, egentlig, ikke bare i denne tråden. Det er vel slik at begrepet aldri ble brukt om den frie afrikaner, men at det ble tatt i bruk av europeere under slavetiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Leser
|
![]() Sv: RasismeGreit nok at man ikke skal bruke ordet neger, men jeg har reagert litt på at det som er "in" nå å si er: Svart. Jeg leste det i Klassekampen så da må det jo stemme.
![]() |
#63 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: RasismeDette har jeg som same kjent litt på selv, derfor prøver jeg så godt jeg kan å finne de rette ordene for å beskrive en person.
![]() |
![]() |
#64 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Er det "in" å si svart? Herregud noe så idiotisk å si. Så fordi folk sluttet å si "mongo" og "evneveik" så var det kanskje trendy å si handicappet eller funksjonshemmet? Prøv å si negro om svarte mennesker i USA eller UK og de tror du kommer fra en annen planet. Det er ikke "in" å si svart, det er det svarte mennesker har blitt omtalt som i andre land siden tidlig på 70 tallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
anglofil
![]() Sv: RasismeMarianne Gullestad har forøvrig skrevet om bruken av ordet "neger" i Norge for de som orker lese |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Leser
|
Er det merkelig at det er moter i ord også?
![]() |
#67 |
anglofil
Ordet svart har heldigvis ikke noe med "mote" å gjøre. Vi lever ikke i en tidsalder der man kaller andre mennesker for "negere" heldgivis. Det har med historie å gjøre, ikke mote. Vi oppdaterer språket vårt ettersom tidene forandrer seg. Noen kaller det sikkert politisk korrekthet av vi ikke lenger sier niggere, negere, kjerringer, mongoer, evneveik osv. Heldigvis forandrer språket vårt seg ettersom tidene forandrer seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Ustabil
|
![]() Sv: RasismeJeg syns mange ser rasisme over alt, og oftest helt uten grunn. Ordet neger er og har vært en del av norsk dagligtale sannsynligvis i minst 60 år. Når den som bruker ordet ikke legger noe negativt i det - så kan det da ikke kalles rasisme? For all del, hvis den ordet brukes om oppfatter det som negativt så bør man jo unngå ordet, men rasisme er det jo ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Ustabil
|
Kjerringer? Når ble det et fy-ord? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Borte
|
![]() Sv: RasismeJeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.
![]() |
#71 |
anglofil
Jeg kaller ikke kvinner for kjerringer og det er det heldigvis ingen i min omgangskrets som gjør heller. Du er kanskje av typen som lærer barna dine at kvinner helst skal omtales som "kjerringer"? Du snakker sikker om renholdsarbeidere som "vaskekjerringer" også. Det gjør nok min oldemor også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Ustabil
|
Jeg er enig i at åpningsreplikken "Ja, ikke at jeg er rasist, altså..." oftest uttrykker nettopp at vedkommende HAR rasistiske holdninger, men prøver å dekke over dem. Riktignok er min erfaring at de som starter med denne åpningsreplikken sjelden bruker ordet neger - de snakker oftere om "våre nye landsmenn". |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Ustabil
|
Du trenger da ikke legge ord i munnen på meg, Lisa, jeg greier godt å uttrykke meg selv. Helt sant altså! |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
anglofil
Jeg gir blaffen i om folk ikke mener noe galt med det. Kjerring er en nedsettende måte å snakke om kvinner på samme hvordan du ser på det. Jævla kjerring eller min kjære kjerring, et fett for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Ustabil
|
Stakkars barnet ditt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Ringskrømt
|
Ja, det kan være et poeng det, bina, men neger er ikke et norsk ord og språket er ikke statisk, så hvis man blir fortalt at "hey, hadde du giddet å slutte å bruke det ordet da det for grådig mange oppleves sårt og nedsettende?" så bør man evne å ta til seg ordene og lete etter nye ord å erstatte neger med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ustabil
|
Selvsagt prøver man å tilpasse seg - men det spiller ingen rolle om ordet neger ikke egentlig er et norsk ord. Det har på ett tidspunkt (lenge før min tid, så jeg vet ikke når) gått inn i det norske språket, og har inntil for ikke så mange år siden også vært brukt i lærebøker for skolebarn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Live and let live
|
Hva er dette for noe tull da? Personangrep er uakseptabelt. Hold dere til tema!
![]() |
|
|