|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-laget
Hun ble sitert i avisen slik: "Dugnadsarbeid er også en utfordring, men jeg stiller opp på så mye som jeg kan, og er også villig til å jobbe ekstra med dugnad for å kompensere for manglende loddsalg siden han synes fotball er så morsomt." |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Nei det er jo ikke det? Det er en helt annen grad av valgfrihet.
|
|
|
#143 |
|
saftig
|
I så fall;
Åh.
|
|
|
#144 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg leste denne i dag og den oppsummerer egentlig fint hva jeg mener:
|
|
|
#145 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Forskjellen er jo utelukkende hvordan man formulerer det. Effekten er den samme.
|
|
|
|
#146 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetEr man med på noe må man ta inn over seg hele pakka og sette seg inn i hva som forventes av foreldrene og så blir det egentlig "take it or leave it". Gud bedre så mange idiotdugnader vi har stilt opp på fordi det forventes, det er jo ikke som om vi andre synes det er en fest heller.
|
|
|
#147 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Minus surhet og sosial utstøting.
|
|
|
#148 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå tuller du, ikke sant? Den bloggposten var ikke annet enn ekstremt nedlatende og stygg.
|
|
|
|
#149 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetUansett grunn man har til å avstå, så forstår jeg jo at idrettslaget trenger dugnadsinnsats. Det er mye dugnad som ikke er så lett for oss å stille opp på, siden bare en av oss er i stand til å utføre en hel del ting. Mye av dugnaden i vårt idrettslag er av typen "bære stoler", "legge gulv", "montere stillas" eller hva det nå går i, og det er det bare mannen min som kan bidra med. Mens jeg igjen ikke kan gjøre det han ellers hadde gjort, som å kjøre barn på trening, osv. You get the picture.
|
|
|
|
#150 |
|
Snikende Ullteppe
Nei, vet du jeg synes det er en uting å la sin egen ekstremisme gå foran barna uavhengig om de er mormonere, jehovas vitner eller muslimer. Jeg er en ekstremt åpen og tolerant person, men jeg er enig i det hun sier: disse barna skal vokse opp som en del av et fungerende samfunn.
|
|
|
#151 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei barn som har allverdens valgmuligheter og er med på noe lider ikke. Det gjelder ikke alle barn. Jeg synes det å være litt fleksibel og inkluderende er viktig, ikke minst fordi det å skape en "village" rundt barn kan utgjøre enorm forskjell i et barns liv. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetDet ene utelukker jo ikke det andre. Realistiske forventninger på ene siden, og raushet på andre siden, innenfor rimelighetens grenser. Alle kan selvsagt strekke seg noe.
|
|
|
|
#153 |
|
Shake it out!
|
Veldig enig i det.
|
|
|
#154 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette er en ytterst relevant problemstilling på mitt lag. Der vi bor er det rett og slett ganske mange som ikke har bil, og økonomi er ofte ikke en årsak. Man trenger ikke bil til så veldig mye når man bor midt i Oslo. Unntaket er kjøring til litt mer perifere kamper.
|
|
|
|
#155 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ja, dugnad er utfordrende tidsmessig og logistikkmessig og for noen helsemessig og andre grunner. Men jeg ville ikke valgt å si det i samme åndedrag som at man ikke kan stille opp på annet pga religiøse grunner. Og som en annen nevnte her, det er lov å tenke fornuftlig selv om man er dypt religiøs, men det virker i mange tilfeller motsetningsfylt.
|
|
|
#156 |
|
Librocubicularist
|
Resultatet av å stille denne typen ultimatum er nok dessverre ikkje at strenge religiøse foreldre jekker seg, men at barna deira ikkje får vere med og blir endå meir isolert.
|
|
|
|
#157 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg tenker at dersom noen skulle ha overskudd til det i en frivillig organisasjon (og okey, det er ofte nettopp utfordringen, fordi Tordenskjolds soldater gjør alt fra før..), ville det vært veldig lurt å ha en oversikt over året over all oppgaver som skal utføres (kjøring, kiosk, draktvask, cup, lodd, kaker....) og så et arbeidskrav pr familie for de tingene som MÅ gjøres uansett (evt også et betalingskrav for inntektsbringende ting som ikke MÅ gjøres, men som genererer en inntekt man må ha). |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Glamorøs
|
Jupp. Det må da virkelig være til alles beste at om man greier å gi barna et nettverk utenfor et strengt religiøst samfunn, slik at de evt. kan ta andre valg når de blir voksne nok. Man integrerer ikke folk ved å la foreldres valg gå ut over ungene. Da skaper man bare enda et lag med avstand.
|
|
|
#159 |
|
Librocubicularist
|
Det du skriv her vitner om ein mangel på forståing av kva religion er. For den djupt religiøse handler det å gi avkall på verdslige goder om å forsøke å leve eit liv som skal kunne godkjennast på dommens dag. Det handler om veldig mykje meir enn ei politisk overbevisning. Og denne religionen forsøker mange å overføre til barna sine, fordi dei oppriktig trur at dei må det for å få eit evig liv. Ein kjem ingen veg med å kritisere og seie at religiøse ikkje tenker fornuft, for den religiøse si fornuft og logikk baserer seg på eit heilt anna verkelegheitssyn. Tankegangen er både fornuftig og logisk innafor det verdsbiletet.
|
|
|
|
#160 |
|
Snikende Ullteppe
Sv: Strider mot mors tro å selge lodd, sønn (10) kastet ut av fotball-lagetJeg mener ikke at 10-åringen ikke skal få spille fotball og jeg er mer enn gjerne med på en dugnadssdiskusjon. Jeg har stilt opp i hue og ræva både på håndball og fotball. Og nå når jeg er syk og ikke kan stille, ser jeg virkelig hvor utfordrende og hvor mye dårlig samvittighet dugnad faktisk kan generere.
|
![]() |
|
|