Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-16, 00:18   #121
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Det kan jo godt hende nytten/verdien for jentene er stor nok til at den oppveier min halvveise innvending. Det at en ordning som hjelper jentene, ikke hjelper de mer forsagte guttene, betyr jo ikke at den er dårlig - det betyr bare at den ikke hjelper alle. Og det er jo få enkelttiltak som hjelper alle.

Men jeg synes det er et viktig perspektiv å ha i bakhodet når man snakker om kjønnsdeling. Og det er også viktig å være bevisst at det ofte er enklere (av kulturelle og helt klart problematiske grunner) å innkorporere "guttete jenter" i definerte gutteaktiviter enn det er å innlemme "jentete gutter" i en definert jentegruppe eller jenteaktivitet. Det forsterker utfordringene som "jentete gutter" ofte allerede har.

Gammel 02-09-16, 00:24   #122
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gutt som ikke ville trives med å bli plassert i gutteklubb og har to som hadde reagert med whatever. Jeg er veldig glad for at det ikke skjer her.
Det kan være tøft nok for unger å oppleve å bli pushet inn i uskrevne kjønnsbåser om ikke man skal puttes i skrevne sånne i leik også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 01:36   #123
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sånn på personnivå kan jeg forstå at mange jenter kan synes det er behagelig/nyttig å ha egne arenaer der ikke høylytte gutter tar styringen. Men jeg tenker uvegerlig på de guttene som synes det er slitsomt eller ubehagelig med de høylytte guttene som tar styringen. Det er en hel del gutter som ikke trives så godt med sånt, og som mest sannsynlig vil trives enda mindre i en ren guttegruppe. I alle fall dersom det definerte poenget med å ha en ren guttegruppe er at de høyrøstede guttene skal få mer lov til å "være gutter", altså bråke og dominere enda mer enn de gjør til vanlig.

Hører til samme skolekrets som Teo, og ett av argumentene de (SFO) har hatt for jente- og gutte-klubb er å la barna være mer "seg selv" i den forstand at hvis jentene er de "snille" i en gruppe så kan guttene være "mer snille" i en ren guttegruppe. Ble veldig klønete forklart, men et annet eksempel er kanskje bedre: Hvis en ren guttegruppe er på tur og en faller og slår seg, må det nesten komme en annen gutt å trøste/hjelpe. Han som har slått seg blir ikke "overfalt" av en hel jentegjeng. Guttene får bake/perle (det får de selvfølgelig uansett), men også lov å definere hvordan man skal bake/perle (noe som også kan være utfordrende i en blandet gruppe hvor jentene sitter på "definisjonsmakten").

Og dette er jo argumentene for jentene også (men da på å være tøffest, klatre høyest, snekre etc)

Jeg var forresten på ung husflid og endte opp med spikkebordet, mest jenter der. Jeg var på det nærmeste døden nær av skrekk (men likestilt skrekk - like redd avkappet tommel hos begge kjønn), men det gikk bra.

Gammel 02-09-16, 01:39   #124
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den forklaringen virker helt søkt Him.
Mener de virkelig det?

Da sies det jo rett ut at kjønn spiller en rolle med tanke på sånt.

Gammel 02-09-16, 01:44   #125
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Den forklaringen virker helt søkt Him. Mener de virkelig det?

Da sies det jo rett ut at kjønn spiller en rolle med tanke på sånt.

Dette er ut fra min hukommelse, så du får ta det med noe salt. Jeg vil jo heller tro at de mener at kjønn ikke spiller noen rolle, men at kultur gjør det. Og det å ha rene jente- og guttegrupper gjør at man blir mindre kulturbundet.

(Hyggelig å se flere med lakenskrekk!)

Gammel 02-09-16, 02:17   #126
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Dette er ut fra min hukommelse, så du får ta det med noe salt. Jeg vil jo heller tro at de mener at kjønn ikke spiller noen rolle, men at kultur gjør det. Og det å ha rene jente- og guttegrupper gjør at man blir mindre kulturbundet.

(Hyggelig å se flere med lakenskrekk!)

I så fall må det jo være greit med en dag annenhver uke der vi deler inn barna etter religion. Alle muslimer for seg, alle kristne for seg, alle jøder for seg etc.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 07:51   #127
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er helt krise å ha gutte- og jenteklubb en gang hver 14. dag, som det er valgfritt å delta i, hvis aktivitetene er greie. Og jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være fint for noen. Selv om jeg selv på det jevne liker meg best i settinger med begge kjønn til stede så synes jeg faktisk det er litt befriende en sjelden gang å samles med kun noen damer, uten mannfolk. Ikke fordi man nødvendigvis gjør typiske kvinneting, det kan like gjerne være å drikke øl og se fotball, men praten og stemningen blir en litt annen. Og slik er det vel for menn også, når de har en kveld med "gutta".

Feilen oppstår først når aktivitetene blir så kjønnsrollepreget som i tilfellet i HI, at man bygger opp under gammeldagse og usunne kjønnsrollemønster. Jentenes aktiviteter dreier seg om å pynte seg og ta seg ut, mens for guttene handler det om fysisk aktivitet og teknologi.

Sist redigert av My : 02-09-16 kl 09:44.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 08:51   #128
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I så fall må det jo være greit med en dag annenhver uke der vi deler inn barna etter religion. Alle muslimer for seg, alle kristne for seg, alle jøder for seg etc.

Hvis det er en stor kulturforskjell mellom disse gruppene så må det også være greit. Må dog si at jeg ikke opplever så mye forskjell på kristene og ateister i alle fall. De kristne jeg kjenner er veldig lik meg kulturelt sett, ikke noe spesielle forskjeller som jeg har merket. Det er jo nettopp det at man kan få lov å definere seg selv religiøst som gjør at det ikke er obligatorisk med julegudstjeneste.

Gammel 02-09-16, 09:00   #129
Guava

Guava sin avatar

Standard

Skal det deles inn i kultur blant ungene så tenker jeg at skillelinjer går annet sted enn ved kjønn.
Kultur er jo også noe som i høyeste grad skapes, ikke noe som bare er. Så kan man ha mange meninger om forhold kjønn og kultur, men hver gang kjønn brukes som bås der hvor det ikke er helt opplagt så stadfestes sammenhengen.

Gammel 02-09-16, 10:11   #130
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes man bør løfte problemstillingen mange hakk opp, og adressere det faktum at de fleste SFO'er har et totalt fravær av pedagogisk opplegg. Jeg synes det er direkte dårlig gjort ovenfor barna, som ofte kommer fra gode, trygge barnehager, der man bruker mye tid på å planlegge og leverer et opplegg som tar dem på alvor. Så starter man spent i 1. klasse, med noen få timer skole om dagen, og mange timer SFO både før og etter, dette er ofte et opplegg som bærer preg av selvkost og få muligheter i de fleste kommuner. Gjerne med bemanning som ikke har noe som helst utdanning. Ja, det finnes unntak, men dette er hverdagen for veldig mange.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:27   #131
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Har virkelig ikke andre SFOer en pedagogisk leder? Både 'min' og barnas skole styres av pedagogisk personale som lager planene for innhold.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:31   #132
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Har virkelig ikke andre SFOer en pedagogisk leder? Både 'min' og barnas skole styres av pedagogisk personale som lager planene for innhold.

På vår skole var det lederbytte for to år siden, fordi det måtte være en leder med pedagogisk utdanning. Trist for oss fordi det var en veldig bra person som gikk til annet administrativt arbeid i kommunen.

Gammel 02-09-16, 10:38   #133
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke om dette skyldes dårlig kommuneøkonomi, men et av problemene på SFO her er at elever med spesielle behov ikke utløser noe som helst av ressurser. Det første som da ryker er mindre grupper med forming, baking og andre prosjekter, og i lange perioder har tilbudet vært preget av å skysse alle ut etter at de har spist. Utelek med tilsyn, rett og slett.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:41   #134
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det har i alle fall vært tilfelle i min tid som mamma til SFO barn. Jeg tror det er ganske vidt spenn i kvaliteten fra sted til sted, og føringene på opplegget er for vagt. Dermed blir det alt for stor variasjon på kvaliteten. Hos oss var det, og er det ren oppbevaring. Begge mine sluttet mot slutten av andre klasse. Men jeg vet at noen har opplegg som er så bra at barna gråter sine modige tårer når det er slutt i fjerde.

På vår skole er det kun barn med helt spesielle behov som går på SFO i fjerde klasse.

Gammel 02-09-16, 10:41   #135
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg vet ikke om dette skyldes dårlig kommuneøkonomi, men et av problemene på SFO her er at elever med spesielle behov ikke utløser noe som helst av ressurser. Det første som da ryker er mindre grupper med forming, baking og andre prosjekter, og i lange perioder har tilbudet vært preget av å skysse alle ut etter at de har spist. Utelek med tilsyn, rett og slett.

Jeg syntes problemet her var det motsatte. Personalet printet ut ubegrenset antall fargeleggingsark med disneyprinsesser og superhelter m.m. fra internett, og ungene satt inne og fargela disse, eller perlet, nedi kjelleren som er SFOs lokaler, mens sola skinte ute. Lurer på hvor mange fargeleggingsark og perlebilder jeg fikk hjem fra denne perioden ...

I et annet rom fikk ungene sette på musikkvideoer fra Youtube på egenhånd, bare med sporadisk tilsyn, noe som resulterte at de fikk se skremmende ting som de ikke burde ha sett, fordi enkelte av de eldste barna syntes videoer med zombier, blodsprut etc var kult.

Takke meg til utelek med tilsyn.

Sist redigert av My : 02-09-16 kl 10:48.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 10:56   #136
Guava

Guava sin avatar

Standard

SFO rundt omkring varierer veldig mtp ressurser, men har det noe med denne saken å gjøre?
Jeg kjenner ikke kompetansenivået til de ansatte ved denne SFO-en eller opplegg, men her har jo skoleledelsen vært klar over det.

Gammel 02-09-16, 10:58   #137
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

SFO rundt omkring varierer veldig mtp ressurser, men har det noe med denne saken å gjøre?
Jeg kjenner ikke kompetansenivået til de ansatte ved denne SFO-en eller opplegg, men her har jo skoleledelsen vært klar over det.

Tja, jeg synes at opplegg noen ganger kan bære preg av bakgrunnen til de som har laget det. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at pedagoger har satt seg ned å kommet frem til denne planen, men det kan jo være jeg tar helt feil.

Gammel 02-09-16, 11:02   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er enig. Rektors uttalelser viser jo ikke at det pedagogiske personalet akkurat har tatt dette innover seg i særlig grad.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:10   #139
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner enten ikke hva dere etterlyser, eller så er jeg kjerringa mot strømmen her. For jeg synes det er helt fint at SFO ikke nødvendigvis er preget av pedagogstyrte opplegg.

Jeg har erfaring som lærer i sommerskolen Oslo, som er et alternativ til AKS (SFO) fordi det er heldagsskole (8.45 - 16), og de elevene jeg har der (som er fra 1. - 4. klasse, altså målgruppa for AKS/SFO) har et helt tydelig behov for at en god porsjon av dagen er frilek. I barnehage er det jo heller ikke sånn (heldigvis) at hver time av dagen består av pedagogstyrte opplegg. Når mitt barn (nå 1. klasse) kommer til AKS, er klokka 14 (og da brukes det en halvtime på spising) og han har vært på skolen siden 8.45. AKS stenger 16.30, og at de da to siste timene av dagen hans kan brukes på noe som oppleves som fritid synes jeg er det beste han kan få. Skysset ut for å leke etter spising? Flott, det er nøyaktig det jeg ønsker at han skal gjøre på AKS. Etter å ha sittet stille hele dagen, er ingenting bedre enn at han får være ute og leke, bruke kroppen sin i klatrestativene, løpe, spille fotball, eller bare sitte på en benk og stirre ut i lufta, som mitt barn ofte velger.

AKS har et veldig godt tilbud av kurs som elevene kan melde seg på, men det anbefales fra AKS at 1.trinnselevene og ofte også 2.trinnselevene ikke melder seg på disse, fordi de har et behov for fritid. For mange av ungene er det jo hjem til middag, lekser og så legge seg etter SFO/AKS.

Og behovet for "oppbevaring" er jo nettopp hele poenget med SFO. Det er til for at de minste barna skal slippe å være alene hjemme mens foreldrene jobber. De har hatt en forholdsvis lang skoledag (jeg ble faktisk overrasket over hvor tøff en skoledag fra 8.45 til 14 er for 6-åringer da jeg begynte å jobbe som lærer) og de trenger mest av alt å få fritid. Jeg skjønner ikke helt ønsket om så veldig mye pedagogisk opplegg, for å være ærlig.

(I ferier er det selvsagt annerledes, da bør SFO/AKS ha et opplegg som ikke innebærer at elevene henger i skolegården hele dagen.)

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-16, 11:25   #140
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel ikke så mange som ønsker en direkte forlengelse av skoledagen på SFO. Men jeg synes det skal være en viss grad av å kunne velge hva en vil leke med der. Mine har aldri vært av typen som sitter for mye på rumpa, hadde de vært motorisk svake eller stillesittende hadde jeg kanskje syntes det var gull at de måtte ut rett etter maten. I 1. klasse var de mye ute, spesielt på slutten av dagen, og her er det kaldt om vinteren. Jeg synes det er synd at de fine lekekrokene inne til tider kan bli noe ungene går og kikker på, men sjelden får prøve.

Nå har våre kost seg med litt alenetid hjemme, og har sluttet relativt tidlig på SFO, så det var jo ikke noe voldsomt problem. Men hadde det vært varierte aktiviteter i løpet av uka, og gode opplegg i feriene hadde vi sikkert beholdt plassene lenger.

(En liten spinnoff, men jeg synes faktisk det å gå hjem, finne seg litt mat selv, ev begynne med lekser, eller bare slappe av har en verdi også. Jeg elsket alenetid som barn, og det gjør også mine. Av og til blir det fremstilt som nitrist og nesten skjødesløst å gi barna den tilliten, og det er jeg helt uenig i. Om noe synes jeg det er mange særdeles lite selvgående barn langt opp i barneskolen.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.