|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
flisespikker
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimDet kan jo godt hende nytten/verdien for jentene er stor nok til at den oppveier min halvveise innvending. Det at en ordning som hjelper jentene, ikke hjelper de mer forsagte guttene, betyr jo ikke at den er dårlig - det betyr bare at den ikke hjelper alle. Og det er jo få enkelttiltak som hjelper alle.
|
|
|
#122 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg har en gutt som ikke ville trives med å bli plassert i gutteklubb og har to som hadde reagert med whatever. Jeg er veldig glad for at det ikke skjer her. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Leser
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Hører til samme skolekrets som Teo, og ett av argumentene de (SFO) har hatt for jente- og gutte-klubb er å la barna være mer "seg selv" i den forstand at hvis jentene er de "snille" i en gruppe så kan guttene være "mer snille" i en ren guttegruppe. Ble veldig klønete forklart, men et annet eksempel er kanskje bedre: Hvis en ren guttegruppe er på tur og en faller og slår seg, må det nesten komme en annen gutt å trøste/hjelpe. Han som har slått seg blir ikke "overfalt" av en hel jentegjeng. Guttene får bake/perle (det får de selvfølgelig uansett), men også lov å definere hvordan man skal bake/perle (noe som også kan være utfordrende i en blandet gruppe hvor jentene sitter på "definisjonsmakten").
|
|
|
#125 |
|
Leser
|
Dette er ut fra min hukommelse, så du får ta det med noe salt. Jeg vil jo heller tro at de mener at kjønn ikke spiller noen rolle, men at kultur gjør det.
|
|
|
#126 |
|
|
I så fall må det jo være greit med en dag annenhver uke der vi deler inn barna etter religion. Alle muslimer for seg, alle kristne for seg, alle jøder for seg etc.
|
|
|
|
#127 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg må innrømme at jeg ikke synes det er helt krise å ha gutte- og jenteklubb en gang hver 14. dag, som det er valgfritt å delta i, hvis aktivitetene er greie. Og jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være fint for noen. Selv om jeg selv på det jevne liker meg best i settinger med begge kjønn til stede så synes jeg faktisk det er litt befriende en sjelden gang å samles med kun noen damer, uten mannfolk. Ikke fordi man nødvendigvis gjør typiske kvinneting, det kan like gjerne være å drikke øl og se fotball, men praten og stemningen blir en litt annen. Og slik er det vel for menn også, når de har en kveld med "gutta".
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-09-16 kl 09:44. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Leser
|
Hvis det er en stor kulturforskjell mellom disse gruppene så må det også være greit. Må dog si at jeg ikke opplever så mye forskjell på kristene og ateister i alle fall. De kristne jeg kjenner er veldig lik meg kulturelt sett, ikke noe spesielle forskjeller som jeg har merket. Det er jo nettopp det at man kan få lov å definere seg selv religiøst som gjør at det ikke er obligatorisk med julegudstjeneste.
|
|
|
#129 |
|
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimSkal det deles inn i kultur blant ungene så tenker jeg at skillelinjer går annet sted enn ved kjønn. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg synes man bør løfte problemstillingen mange hakk opp, og adressere det faktum at de fleste SFO'er har et totalt fravær av pedagogisk opplegg. Jeg synes det er direkte dårlig gjort ovenfor barna, som ofte kommer fra gode, trygge barnehager, der man bruker mye tid på å planlegge og leverer et opplegg som tar dem på alvor. Så starter man spent i 1. klasse, med noen få timer skole om dagen, og mange timer SFO både før og etter, dette er ofte et opplegg som bærer preg av selvkost og få muligheter i de fleste kommuner. Gjerne med bemanning som ikke har noe som helst utdanning. Ja, det finnes unntak, men dette er hverdagen for veldig mange. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimHar virkelig ikke andre SFOer en pedagogisk leder? Både 'min' og barnas skole styres av pedagogisk personale som lager planene for innhold. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
På vår skole var det lederbytte for to år siden, fordi det måtte være en leder med pedagogisk utdanning. Trist for oss fordi det var en veldig bra person som gikk til annet administrativt arbeid i kommunen.
|
|
|
|
#133 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg vet ikke om dette skyldes dårlig kommuneøkonomi, men et av problemene på SFO her er at elever med spesielle behov ikke utløser noe som helst av ressurser. Det første som da ryker er mindre grupper med forming, baking og andre prosjekter, og i lange perioder har tilbudet vært preget av å skysse alle ut etter at de har spist. Utelek med tilsyn, rett og slett. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Men først, kaffe!
Det har i alle fall vært tilfelle i min tid som mamma til SFO barn. Jeg tror det er ganske vidt spenn i kvaliteten fra sted til sted, og føringene på opplegget er for vagt. Dermed blir det alt for stor variasjon på kvaliteten. Hos oss var det, og er det ren oppbevaring. Begge mine sluttet mot slutten av andre klasse. Men jeg vet at noen har opplegg som er så bra at barna gråter sine modige tårer når det er slutt i fjerde. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Jeg syntes problemet her var det motsatte. Personalet printet ut ubegrenset antall fargeleggingsark med disneyprinsesser og superhelter m.m. fra internett, og ungene satt inne og fargela disse, eller perlet, nedi kjelleren som er SFOs lokaler, mens sola skinte ute. Lurer på hvor mange fargeleggingsark og perlebilder jeg fikk hjem fra denne perioden ...
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 02-09-16 kl 10:48. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimSFO rundt omkring varierer veldig mtp ressurser, men har det noe med denne saken å gjøre? |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Men først, kaffe!
Tja, jeg synes at opplegg noen ganger kan bære preg av bakgrunnen til de som har laget det. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at pedagoger har satt seg ned å kommet frem til denne planen, men det kan jo være jeg tar helt feil. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg er enig. Rektors uttalelser viser jo ikke at det pedagogiske personalet akkurat har tatt dette innover seg i særlig grad.
|
|
|
#139 |
|
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg skjønner enten ikke hva dere etterlyser, eller så er jeg kjerringa mot strømmen her. For jeg synes det er helt fint at SFO ikke nødvendigvis er preget av pedagogstyrte opplegg.
|
|
|
|
#140 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimDet er vel ikke så mange som ønsker en direkte forlengelse av skoledagen på SFO. Men jeg synes det skal være en viss grad av å kunne velge hva en vil leke med der. Mine har aldri vært av typen som sitter for mye på rumpa, hadde de vært motorisk svake eller stillesittende hadde jeg kanskje syntes det var gull at de måtte ut rett etter maten. I 1. klasse var de mye ute, spesielt på slutten av dagen, og her er det kaldt om vinteren. Jeg synes det er synd at de fine lekekrokene inne til tider kan bli noe ungene går og kikker på, men sjelden får prøve. |
|
|
|
![]() |
|
|