|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Ja, det tenkte jeg på også. Jeg er ikke forundret over at noen kom med ideen, men at ingen andre har reagert?
|
|
|
#102 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør du ikke? Jeg har ingen vansker med å skjønne at en gjeng med SFO-ansatte synes dette er en god idé. I beste fall har de en toåring yrkesfagutdannelse, i verste fall ingen utdannelse. Ikke at man trenger å være domm av den grunn, men min erfaring er at refleksjoner rundt likestilling og kjønnsroller sikkert ikke er det de snakker mest om rundt lunsjbordet, og tydeligvis heller ikke på planleggingsmøtene. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
... i tillegg til at de ikke har vært med nok runder til å forutse hvilke reaksjoner det vil få.
|
|
|
#104 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimDa jeg leste saken, savnet jeg et øyeblikk NM. Da hadde det vært en mye mer, eh, variert diskusjon om dette temaet. :rosastøvler:
|
|
|
#105 |
|
Panzerekstremfeminist
|
La nå jenter være jenter
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#108 |
|
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimVel, for min del blir jeg blidere av raljeringer over det idiotiske i å presse unger inn i åletrange kjønnsroller, enn "la nå gutter være gutter og jenter være jenter og det ER forskjell på kjønn og min jente har ALLTID foretrukket rosa helt uten påvirkning fra andre"-argumentasjon, men hver sin smak, så klart. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
geskjeftig
|
Jeg følte meg litt truffet nå, og vil presisere at jeg ikke mener at folk er Domme fordi de er ufaglærte og jobber på SFO, men at jeg mener at det er hårreisende på systemnivå at det stilles få krav til hva innholdet i SFO skal være.
|
|
|
#110 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimDet spm trengs er en grundig evaluering av SFO, med tanke alt fra kvalitet, personaltetthet, kompetansenivået til de ansatte til areal, timepris (antall timer per år delt på årskost) og sikkert mye mer også. Dette burde føre til noen lovbestemte retningslinjer for kvaliteten på SFO-tilbudet. Rett og slett.
|
|
|
#111 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg har barn på en Trondheimsskole med jenteklubb og gutteklubb, og jeg er i hovedsak positiv til opplegget. Nå skal det sies at jente- og gutteopplegget på vår SFO ikke er riktig så kleint som det som vises i HI. Det er mer type: uke 1, jentene spiller bowling mens guttene baker. Uke 3, guttene spiller bowling mens jentene baker. Det er dog ikke helt likt program for jentene og guttene: i starten av hvert semester får elevene være med å bestemme hva jentegruppa og guttegruppa skal gjøre, og det påvirker til en viss grad programmet noe, men ikke så ekstremt som i HI. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimTeofelia: Hva gjør de med de jentene som er født i guttekropp, eller guttene som er født i jentekropp? Eller de som ikke helt har funnet ut av identiteten sin ennå?
|
|
|
#113 |
|
Bedreviter
|
Tja. Min egen jente er jo en sånn, i stor grad, men hun liker nå å være sammen med jenter likevel. Det er altså snakk om to timer, hver andre uke, og det er helt frivillig om man vil være med på klubb eller gjøre noe annet. Min yngste har stått over flere ganger, når det har vært aktiviteter som ikke har appellert til henne, og da finnes det alternative aktiviteter de kan gjøre. |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimEller mente du bokstavlig? Hva gjør de med åtte- og niåringene av translegning? Det har jeg ingen aning om, men hvis det finnes noen slike på skolen, så har jeg grunn til å tro at de blir godt ivaretatt. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Travelt opptatt
|
Mente det bokstavlig, ja. Ser ikke helt hvordan de har tenkt å løse det hvis ungen selv er i grublefase, og foreldrene nekter ungen å være den han/hun er. da må et slikt opplegg være helvete.
|
|
|
#116 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimEr det et helvete å delta på et frivillig opplegg, to timer annenhver uke, med medelever av "feil kjønn"? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
flisespikker
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimSånn på personnivå kan jeg forstå at mange jenter kan synes det er behagelig/nyttig å ha egne arenaer der ikke høylytte gutter tar styringen. Men jeg tenker uvegerlig på de guttene som synes det er slitsomt eller ubehagelig med de høylytte guttene som tar styringen. Det er en hel del gutter som ikke trives så godt med sånt, og som mest sannsynlig vil trives enda mindre i en ren guttegruppe. I alle fall dersom det definerte poenget med å ha en ren guttegruppe er at de høyrøstede guttene skal få mer lov til å "være gutter", altså bråke og dominere enda mer enn de gjør til vanlig.
|
|
|
#118 |
|
flisespikker
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimOg jeg skjønner at det du beskriver er en liten del av tilbudet, Teo. Det var en refleksjon som gikk ut over ditt eksempel, med utgangspunkt i poenget om at jenter kan føle seg tryggere på en arena uten gutter.
|
|
|
#119 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det synes jeg kanskje blir en litt vel søkt problemstilling, som jeg tenker de finner en løsning på om det en gang skulle bli aktuelt. Det er vel ikke det største problemet her, i mitt hode.
|
|
|
#120 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kjønnsdelt SFO i TrondheimJeg ser at det kan være en utfordring for en del av guttene. Jeg har vel, sant og si, bare sett problemstillingen fra et jenteperspektiv, og der ser jeg i grunnen flere fordeler enn ulemper. I alle fall så lenge de klarer å holde seg unna en deling i "jenteaktiviteter" og "gutteaktiviteter", slik det er illustrert i HI. |
|
|
|
![]() |
|
|