Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Hører til samme skolekrets som Teo, og ett av argumentene de (SFO) har hatt for jente- og gutte-klubb er å la barna være mer "seg selv" i den forstand at hvis jentene er de "snille" i en gruppe så kan guttene være "mer snille" i en ren guttegruppe. Ble veldig klønete forklart, men et annet eksempel er kanskje bedre: Hvis en ren guttegruppe er på tur og en faller og slår seg, må det nesten komme en annen gutt å trøste/hjelpe. Han som har slått seg blir ikke "overfalt" av en hel jentegjeng. Guttene får bake/perle (det får de selvfølgelig uansett), men også lov å definere hvordan man skal bake/perle (noe som også kan være utfordrende i en blandet gruppe hvor jentene sitter på "definisjonsmakten").
Og dette er jo argumentene for jentene også (men da på å være tøffest, klatre høyest, snekre etc)
.
I alle dager. FOR noen argumenter. Jentene er de snille, og guttene må fjernes fra jentene for å prøve å presse fram litt snillhet hos guttene også, selv om det ikke faller naturlig for dem. Jeg tror jeg dåner.
Hvor forsvinner liksom denne empatien hos guttene? Den er ikke borte i barnehagen ihvertfall. Der opplever jeg stadig jenter som slår og klorer, og gutter som kommer med kosedyret og stryker forsiktig på kinnet når andre barn slår seg.
|