Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Sånn på personnivå kan jeg forstå at mange jenter kan synes det er behagelig/nyttig å ha egne arenaer der ikke høylytte gutter tar styringen. Men jeg tenker uvegerlig på de guttene som synes det er slitsomt eller ubehagelig med de høylytte guttene som tar styringen. Det er en hel del gutter som ikke trives så godt med sånt, og som mest sannsynlig vil trives enda mindre i en ren guttegruppe. I alle fall dersom det definerte poenget med å ha en ren guttegruppe er at de høyrøstede guttene skal få mer lov til å "være gutter", altså bråke og dominere enda mer enn de gjør til vanlig.
Hører til samme skolekrets som Teo, og ett av argumentene de (SFO) har hatt for jente- og gutte-klubb er å la barna være mer "seg selv" i den forstand at hvis jentene er de "snille" i en gruppe så kan guttene være "mer snille" i en ren guttegruppe. Ble veldig klønete forklart, men et annet eksempel er kanskje bedre: Hvis en ren guttegruppe er på tur og en faller og slår seg, må det nesten komme en annen gutt å trøste/hjelpe. Han som har slått seg blir ikke "overfalt" av en hel jentegjeng. Guttene får bake/perle (det får de selvfølgelig uansett), men også lov å definere hvordan man skal bake/perle (noe som også kan være utfordrende i en blandet gruppe hvor jentene sitter på "definisjonsmakten").
Og dette er jo argumentene for jentene også (men da på å være tøffest, klatre høyest, snekre etc)
Jeg var forresten på ung husflid og endte opp med spikkebordet, mest jenter der. Jeg var på det nærmeste døden nær av skrekk (men likestilt skrekk - like redd avkappet tommel hos begge kjønn), men det gikk bra.