Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-16, 15:56   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er synd hvis det er min måte å uttrykke meg på som skaper den reaksjonen, så jeg prøver igjen. Det er ingen som mener eller har argumentert med at "gutter er tøffere enn jenter" eller at "jenter er snillere enn gutter" - hvis det leses på den måten må det være jeg som ikke greier å formulere det presist.

Det som var argumentet (den gangen, det er jo flere år siden) var at det er lettere for både gutter og jenter å agere på en måte som ikke er kjønnspesifikt i grupper hvor det ikke er begge kjønn. Dette fordrer jo at man tror at det eksisterer sterke kjønnsstereotyper og at alle - voksne, barn, gutter, jenter, kvinner og menn - formes av det. Og at man derfor godt kan ha miljøer hvor man må bryte ut av stereotypene.

Det var litt samme argumentet som ble brukt da vi på videregående ble oppdelt i gutter og jenter da vi fikk komme og se på, og ta farvel med en gutt i klassa som døde i en ulykke. Det ble lettere (særlig for guttene) å reagere og få utløp for følelsene på en lite "mandig" måte, og trøste sine kamerater, hvis man slapp å forholde seg til det motsatte kjønn.

Det kan selvsagt diskuteres og analyseres i alle retninger, og det er stor forskjell på 9-åringer og 18-åringer på den måten, som tross alt er på hver sin side av puberteten, og ikke minst situasjonen, som ikke kan sammenlignes overhodet. Men argumentet for oppdelingen var den samme, at det skulle være lettere å reagere på tvers av det man forventer ut fra kjønn.

Men jeg avskriver ikke teorien som tullete uten videre, selv om jeg synes det er et noe søkt argument å bruke akkurat i SFO-diskusjonen. Det kan i grunnen være argument godt nok at enkelte jenter kan synes det er befriende å være på en arena uten gutter, og guttene synes det er deilig å være kvitt jentene en liten stund. De er tross alt i verste "guttelus" og "jentelus"-alder, der teorien sier at kjønnene fjerner seg fra hverandre i en periode, for så å begynne å tiltrekkes av hverandre på en ny måte når de kommer i puberteten (snakker selvsagt generelle trekk, ikke på individnivå der det varierer). De er tross alt sammen stort sett hele tiden ellers, og kan også velge å ikke delta i disse gruppene om de ikke har behov for det, så jeg klarer ikke å føle så sterkt rundt akkurat det.

Men at aktivitetene så til de grader skal gjenspeile tradisjonelt kjønnsrollemønster, det synes jeg er helt på trynet. Ønsker man å gi jentene tilbud om en guttefri arena, og guttene en jentefri arena en time i uka (enten det nå er for å kunne agere på tvers av kjønnsrollemønster, eller bare få slippe å bli dratt i flettene en stakket stund), så burde de klare å få det til på en litt mer gjennomtenkt måte enn som så.

Sist redigert av My : 04-09-16 kl 16:39.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.