Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Urealistiske forventninger til julekalender

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-16, 09:43   #21
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Urealistiske forventninger til julekalender

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er fortsatt tid nå til at du kan ta Tordentale (TM) om at INGEN GIDDER Å GI TING TIL FOLK SOM ER UTAKKNEMLIGE!! HVIS JEG SKAL SITTE OG PAKKE INN 24 FORDØMTE PAKKER SÅ SKAL DET VÆRE TIL NOEN SOM TAKKER OG BUKKER UANSETT, ELLERS DROPPER JEG FAKTISK HELE GREIA! POENGET ER JO AT DERE SKAL BLI GLADE FOR DET. HVIS DERE IKKE BLIR GLADE FOR DET, SÅ KAN VI BARE DROPPE DET!!

Funket her.

Dette.

Skal huske på det om det blir noe tull her. Bortsett fra at en av to fortsatt tror det er nissen som lager kalender. Får si at nissen har ringt og tordentalt da i så fall.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 09:44   #22
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sure unger = særdeles lite velvilje hjemme hos oss. Ingen trenger pakkekalender, og om mine ikke setter pris på småtteriet de får så blir det ikke noe neste år. Dette vet de godt, og enn så lenge har de vært riktig fornøyde med det de har fått. Om de nærmest kom med ønskelister hadde kalenderen utspilt sin rolle.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 09:47   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tordentale er foretatt for lenge siden.

Det er derfor jeg forsøker å komme frem til en løsning som vi alle synes er grei. Vi fikk en grei prat under frokosten i dag, og han var helt med på å få en sjokoladebit 6 dager i uka og heller en litt større presang en dag i uka (samt å få ta del i alle aktivitetene). Da blir det innenfor en prisramme jeg synes er grei, vi fyller ikke rommet hans med ræl og han er hæppi.

Han er ikke fullstendig urimelig, men vi trengte litt hjelp til å komme opp med en fornuftig løsning som funker for alle parter. Vi tror vi er i mål nå, så takk for hjelpen.

Gammel 11-10-16, 09:55   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra! De er jo ofte ganske rimelige når man gir dem litt tid til å reflektere skikkelig.

Tror jeg skal prøve en lignende tilnærming. Det er jo tid nok til at vi kan komme på noe greit sammen.

Gammel 11-10-16, 09:58   #25
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

God løsning. Og jeg kjenner til det med at det er lettere med småtterier som uansett trengs til jenter. Da frøkna var mindre trengtes det alltid en oppfylling av strikker og spenner av og til, og hun ble oppriktig glad for å få det i kalenderen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 10:07   #26
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men trenger ikke gutter truser, sokker, viskelær, blyant og fargeblyanter og den slags? Små tannpastatuber, tannbørste, dusjsåpe til gymbagen, fotballkort osv. osv.

Blir de ikke glad for det? Er det det?

:har ikke gutter:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 10:13   #27
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra at dere har kommet til en løsning!

Storebror er også utrolig vanskelig å kjøpe ting til, og de siste årene har kalenderen vært litt kjip med at lillesøster har vært supergira for alt hun har fått, mens storebror har vært mer tilmålt i reaksjonen. Og det er vanskelig å kombinere to så ulike unger, uten at det koster skjorta.

I år har det faktisk vært enklere, for han har fått en mer spisset smak, innenfor japansk anime blant annet, og der var det haugevis av kule ting å finne på ebay til en billig penge, så i år tror jeg at jeg har løst problemet uten å blakke meg helt. Jeg kjøpte også noen skikkelig fine pokemonkort på ebay, som var i en helt annen priskategori enn de man kjøper hjemme, og de var utrolig kule også (fikk dem i løpet av en uke). Så om du vil fylle på med mer enn bare sjokolade så kan jeg anbefale runde på ebay.

Gammel 11-10-16, 10:15   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, Pokemonkort! Lurt! Lenke?

Gammel 11-10-16, 10:18   #29
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt evige refreng hvert år (som de nå er fullt klar over, men jeg sier det likevel) er at atventskalenderen skal ikke være Presanger med store overraskelser hver dag, for det får man på julaften. Det skal være en måte å telle ned til julaften på, og det er ikke så viktig hva det er, det skal bare være noe småtteri som ikke koster all verden. Av og til er det en aktivitet, av og til en liten sjokolade e.l., og av og til en liten ting av noe slag. Noen ganger nyttig, noen ganger bare en morsom liten greie, uten noen som helst nytteverdi. Hvis de forventer seg fine gaver hver dag, ting de har ønsket seg og blir kjempeglad for, har de misforstått hva en adventskalender egentlig er.

I fjor fikk de en oppdelt legopakke på deling. De åpnet hver sin dag, fikk en bit av instruksjonen med de tilhørende klossene, bygget på litt etter litt, uten at de fikk vite hva det skulle bli. Alle mennene, damene, og smågreiene som var tilbehør utenom selve byggverket (våpen etc, byggverket var en Star Wars-farkost) kom i en felles pakke på julaften. Usikker på hva jeg gjør i år. Det blir trolig pakkekalender, men da gjør jeg det slik at første desember får de en felles pakke (som alltid er et adventslys med datostreker og en fyrstikkeske med julemotiv, dette lyset tennes hver kveld ved kveldsmaten/middagen), deretter får de bytte på å åpne pakke hver sin dag på ukedagene, hvor de får diverse småtteri, så får de hver sin pakke med noe godt på lørdagene og en felles aktivitet på søndagene.

Sist redigert av My : 11-10-16 kl 10:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 10:23   #30
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, Pokemonkort! Lurt! Lenke?

Jeg kjøpte disse: http://www.ebay.com/itm/311680424646...%3AMEBIDX%3AIT

Det finnes haugevis av forskjellige typer. Tenkte å dele opp i mindre pakker.

Til lillesøster har jeg gått amok i smykker, blingete hårklemmer, ringer og masse emojistæsj.

Gammel 11-10-16, 10:28   #31
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Høres ut som om dere har kommet frem til en akseptabel løsning. Lillebror her i huset setter pris på truser med minions og har ikke lov til å kny når han får ullsokker han også.

Vi har kjøpt pokemonkort til 1,- stykket på Outland. De er sikkert brukt. Når man har lett lenge nok har man til og med funnet selveste Pickaachu.

Gammel 11-10-16, 10:30   #32
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Men trenger ikke gutter truser, sokker, viskelær, blyant og fargeblyanter og den slags? Små tannpastatuber, tannbørste, dusjsåpe til gymbagen, fotballkort osv. osv.

Jo, de trenger, og de jeg kan uttale meg på vegne av blir glade for slikt også.

Når det er sagt, lurer jeg på om vi skal gå for matpakkekalender i år. Jeg kan lage matpakkene deres i hele desember. Kan finne på å slå an det, nå etter at de har vent seg til å måtte lage selv.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 10:30   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jo, de trenger det.

Min sønn klarer ikke å bli glad for dette, og jeg gidder ikke å lage en kalender som han ikke setter pris på. (Datteren blir derimot storfornøyd for nøyaktig de samme gavene.)

Gammel 11-10-16, 10:32   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Når det er sagt, lurer jeg på om vi skal gå for matpakkekalender i år. Jeg kan lage matpakkene deres i hele desember. Kan finne på å slå an det, nå etter at de har vent seg til å måtte lage selv.

Du kan kjøpe en fin julete matboks til og med. Det har vi for desember, jeg er litt usikker når det går fra stas til flaut med nisse på matboksen.

Gammel 11-10-16, 10:33   #35
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Pokemonkort til 1,- kr stykke vil også fungere brillefint. Takk for tips.

Gammel 11-10-16, 10:57   #36
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ble behørig advart mot pakkekalender av en som fremdeles pakker 48 gaver++ til unger som har flyttet ut, og begynner å bli bra lei, så det har vi ligget helt unna

Det er delvis fordi jeg er litt hoderystende over hvor store verdier som forventes å ligge i en sånn kalender, hvor man kjøper nips for hundrevis av kroner (greit at man har bruk for truser og hårstrikker, men for meg er det såpass at det hører i kategori "gave" som de kunne fått på julaften). Utfordringen for meg er at julekalenderen blir en driver ifht forventninger til julaften. Det er ikke en gang pengene eller at vi ikke har "råd", mer det at dette huset er så proppfullt av saker, at hallo. kan vi stoppe, snart.

Så de har fått en enkel kalender hver, vi har også to evighetskalendre, en med en mini-muse-bok for hver dag (tar ett minutt å lese dagens tekst ) og et lite minijuletre hvor de henger på en minipynt hver dag (strengt tatt ikke en julekalender, men vi bruker den til det. Har sett noe lignende på Tiger, bl.a.)

I fjor var jeg så drittlei av mas at vi gjorde en deal. De fikk hver en liten 50-kroners Flaxkalender, og så får de 300 kr på julaften. Alle var happy.

Ellers er jeg helt enig - julekalender har man bare for at mottakeren skal bli glad, hvis ikke du liker den, kan du få slippe.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 11:06   #37
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fortsatt tid nå til at du kan ta Tordentale (TM) om at INGEN GIDDER Å GI TING TIL FOLK SOM ER UTAKKNEMLIGE!! HVIS JEG SKAL SITTE OG PAKKE INN 24 FORDØMTE PAKKER SÅ SKAL DET VÆRE TIL NOEN SOM TAKKER OG BUKKER UANSETT, ELLERS DROPPER JEG FAKTISK HELE GREIA! POENGET ER JO AT DERE SKAL BLI GLADE FOR DET. HVIS DERE IKKE BLIR GLADE FOR DET, SÅ KAN VI BARE DROPPE DET!!

Funket her.

Funket så godt at Flaxkalender ble resultatet(Far vant annenhver dag første gangen vi hadde det - voksne hadde Flax, ungene hadde pakkekalender).
Mormor kjøper Haribokalender, så de får dekket søtbehovet også.

Gammel 11-10-16, 11:12   #38
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg får lakriskalenderen av mannen min hvert år. Og ungene lager kalender til faren sin. Så alle hos oss har hver sin kalender. Det er ikke et alternativ å la det være.

Gammel 11-10-16, 13:29   #39
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knotten har pleid å få miniflasker med dusjsåper og den slags, jeg har hamstret i utlandet hvert år. I år skal vi dra første helgen i desember, så da må jeg begynne med noe annet, men det skal jeg få til.
Jeg tror de skal få dele kalender i år, altså få annehver dag og så kanskje noe fellesgreier i helgene.

For første gang på mange år har jeg ikke noe eksamen og innlevering til jul, så jeg gleder meg til å faktisk få til noe julestemning hjemme.

Gammel 11-10-16, 13:48   #40
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Mine får en større ting i kalenderen julaften. De andre dagene er det snakk om en liten sjokoladenisse eller lignende.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.