Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-16, 17:34   #101
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av privat mobil på jobb - hvem har ansvar?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

jeg også elsker jobben min. Jeg synes likevel at de skal betale meg for å gjøre den.

Det er jo klart, jeg synes jo det jeg og. Brukte mer penger før enn jeg gjør nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 17:53   #102
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hvis dere har fått pålegg om bake, er det jo helt selvsagt at dere skal få det dekket.

Jeg har aldri fått pålegg om å bake, jeg bare gjøre det.

Og det kan godt hende jeg kunne fått penger tilbake, men på de fleste skoler er det såpass stort byråkrati for å få tilbakebetalt 50 kroner, at jeg tror mange dropper det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 18:20   #103
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og det kan godt hende jeg kunne fått penger tilbake, men på de fleste skoler er det såpass stort byråkrati for å få tilbakebetalt 50 kroner, at jeg tror mange dropper det.

Noen ganger lurer jeg på om de spekulerer i det. Jeg har kolleger som har latt være å skrive kjørebok i flere år (vi har flere filialer og de som kjører mellom skal godtgjøres) fordi de må sitte og legge inn hver enkelt kjøring i regnskapssystemet. Det blir mange trykk hvis man kjører to-tre ganger i uka et helt skoleår. Skoleeier har spart mye penger opp gjennom årene på alle de som ikke orker.

Gammel 31-10-16, 18:29   #104
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting hadde vært om det var opplest og vedtatt at man kunne kjøpe inn småpremier og bake en kake til klassen, men det er så mye styr før man evt. kan føre inn disse beløpene også. Avdelingsleder, rektor, tilbake til avdelingsleder, diskusjon om hvor mye det er rimelig at man kan bruke på slike ting, avslag/godkjennelse, og så får skolen dårligere økonomi/ny avdelingsleder/rektor neste år, og man må gå hele runden igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 18:59   #105
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Fordi det motiverer en veldig vanskelig klasse slik at det blir bedre arbeidsro. Men det burde jo være dekt av skolen i prinsippet.

Jeg baker så og si aldri til elevene mine. Om jeg gjør det, (tror det har hendt fire ganger på sju år), kan vi handle det vi trenger på Mat&Helse-kontoen. Så lenge vi ikke sprenger budsjettet med kakebaking.

Nå jobber jeg med ungdomsskole-/vgs-elever, og synes ikke kake er nødvendig for verken motivasjon eller læringsmiljø. Det de virkelig liker som belønning, er skravletimer de vi snakker om livet generelt. Eller en spilltime med brett-og kortspill.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:10   #106
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvis jeg må bruke mobiltelefon for å få utført jobben min hadde jeg sett på det som en selvfølge at jobben skaffet meg en mobil slik de skaffer annet datautstyr jeg trenger. (Til nød dekker kostnader ved bruk/skade i stedet.) Ikke snakk om at jeg hadde brukt min private telefon slik det skisseres i HI, i hvert fall ikke uten kompensasjon.

Jeg synes det er merkelig at fagforeningen(e) bare har godtatt dette uten videre.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:22   #107
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Hvis jeg må bruke mobiltelefon for å få utført jobben min hadde jeg sett på det som en selvfølge at jobben skaffet meg en mobil slik de skaffer annet datautstyr jeg trenger. (Til nød dekker kostnader ved bruk/skade i stedet.) Ikke snakk om at jeg hadde brukt min private telefon slik det skisseres i HI, i hvert fall ikke uten kompensasjon.

Jeg synes det er merkelig at fagforeningen(e) bare har godtatt dette uten videre.

Jepp, særlig fordi hverken utdanningsforbundet eller lektorlaget er kjent for å stå med hatten i hånden og si ja og ha, heller.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:24   #108
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville sjekket formuleringene i avtalen, hva eksakt er det fagforeningene har godtatt?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 19:47   #109
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg baker så og si aldri til elevene mine. Om jeg gjør det, (tror det har hendt fire ganger på sju år), kan vi handle det vi trenger på Mat&Helse-kontoen. Så lenge vi ikke sprenger budsjettet med kakebaking.

Nå jobber jeg med ungdomsskole-/vgs-elever, og synes ikke kake er nødvendig for verken motivasjon eller læringsmiljø. Det de virkelig liker som belønning, er skravletimer de vi snakker om livet generelt. Eller en spilltime med brett-og kortspill.

Spilletimer er gull, men bedre i syvende enn i fjerde. De jeg har nå blir ikke tilstrekkelig motivert av det dessverre.

Men herlighet, vi har fått en klasse som har strevet i tre år omtrent på beina i løpet av høsten, så jeg er fornøyd med spes.ped.teamets opplegg jeg altså. Bare synes det er litt spesielt at det forutsettes at vi lærere dekker belønningene personlig. Tok over klassen i høst og hadde gjennomført hva som helst for å få kontroll tror jeg.

Gammel 31-10-16, 19:52   #110
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde aldri bakt og dekket alt selv om jeg ble pålagt det. No way! Baker jeg, er det på eget initiativ.

Men jeg bruker privat mobil, da. Vi kan visst føre det opp på en eller annen post på timelist og få dekket opp til 50 kr pr. mnd, men det er så mye styr. Og jeg har gratis SMS i abonnementet mitt.
Vi blir ikke pålagt å bruke mobil. Mulig jeg hadde blitt gretten om vi hadde blitt det. Nei, vent, den kampen hadde nok mine gretne "alt var bedre før Clemet"-kollegaer tatt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 20:19   #111
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er tiltak spes.ped-teamet i kommunen har kommet med og skal gjennomføres av alle som er på trinnet. Nettopp derfor synes jeg det er litt drøyt at kostnaden dekkes av oss som enkeltlærere.

Arbeidsgiver, via spes.ped-teamet, pålegger alle lærere å gjennomføre et spesielt tiltak og så må dere dekke kostnader selv?! Hva slags arbeidsgiver er du har egentlig?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 20:32   #112
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

En helt vanlig kommune representert ved en rektor. Ikke alle lærere, bare lærerne på dette spesielt krevende trinnet.

Gammel 31-10-16, 20:47   #113
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En helt vanlig kommune representert ved en rektor. Ikke alle lærere, bare lærerne på dette spesielt krevende trinnet.

Så lenge det er pålagt må det også følge penger med. I hvertfall et tilbud om det. Det er noe helt annet enn å bake en kake på eget initiativ fordi man vil glede barna.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 20:59   #114
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Noen ganger lurer jeg på om de spekulerer i det. Jeg har kolleger som har latt være å skrive kjørebok i flere år (vi har flere filialer og de som kjører mellom skal godtgjøres) fordi de må sitte og legge inn hver enkelt kjøring i regnskapssystemet. Det blir mange trykk hvis man kjører to-tre ganger i uka et helt skoleår. Skoleeier har spart mye penger opp gjennom årene på alle de som ikke orker.

Jeg er en av de som ikke orker å styre med det. Det er ikke så ofte det skjer, og det er selvsagt jeg som er sløv. Men det er så styrete.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 21:15   #115
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har da jobbet steder, privat sektor, der kakebaking var forventet. Det gikk på omgang etter liste eller forespørsel til feiring av bursdag, jubileum, folk som slutter, måloppnåelse etc. Kanskje 1-2 ganger pr år pr person. Det kunne egentlig ikke falle meg (oss) å be om dekning for de utgiftene.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-16, 21:20   #116
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har da jobbet steder, privat sektor, der kakebaking var forventet. Det gikk på omgang etter liste eller forespørsel til feiring av bursdag, jubileum, folk som slutter, måloppnåelse etc. Kanskje 1-2 ganger pr år pr person. Det kunne egentlig ikke falle meg (oss) å be om dekning for de utgiftene.

Men da snakker du vel om feiring av kollegene dine? Det er da noe helt annet. Jeg vet ikke hva du jobber med, men når det forventes at en lærer baker til elevene for egen regning, er det jo som om det forventes at en sykepleier/lege tar med kake til pasientene sine eller en selger baker kake til kundene sine for egen regning.

Gammel 31-10-16, 21:21   #117
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Selvsagt! Å bake kaker til kollegaer er noe annet enn å finansiere
belønningssystemer til elever av egen lomme. For meg i hvert fall. Vi skal jo også kjøpe inn popcorn, servere kakao, osv som neste belønninger, så det er jo ikke bare en eller to ganger i året heller.

Gammel 31-10-16, 21:24   #118
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jo, jeg ser det blir noe annet altså.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-16, 13:24   #119
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Arbeidsgiver har rett til å styre arbeidet og definere hva som skal gjøres, men de har ikke rett til å kreve at man skal bruke sin private telefon eller bake til brukerne for egne midler. Det blir veldig, veldig rart for meg.

De hos oss som må ha mobiltelefon får den dekket inntil et årlig beløp (tror det er satsen for skattefrihet). Men arbeidsgiver har en så god telefoniavtale at man skal bruke den veldig mye før man klarer å overskride den grensen. De som ikke ønsker å blande privat og off. har en jobbmobil som må legges igjen på jobb når de går, og sin private på fritiden. Det går jo også på at man skal klare å skille jobb- og privattelefoner kveld/ helg, under sykefravær osv., som for enkelte personer/ arbeidsgrupper er en høyst reell problemstilling.

Om ikke arbeidsgiver kan/ vil forsikre arbeidstakers privattelefon, hindrer ikke det at de påtar seg erstatningsansvar for tap påført som et resultat av tjenesten, eventuelt som selvassurandør. Dette ville jeg forvente at forbundene tar tak i og løser, alternativt kan man kontakte Arbeidstilsynet for å få en uttalelse.

Ellers må jeg si at mat som belønning neppe er i tråd med skolens folkehelseoppdrag.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-16, 13:46   #120
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Alt som blir pålagt av arbeidsgiver burde bli dekket, både av kakebaking og mobil.

Det man velger helt selv får man selv ta kostnaden for. En mulighet kan være å spørre klassekassen, hvis det finnes slikt. Mine barn har for øvrig fått veldig lite kake av lærer, jeg tenker at rent prinsippielt burde skolen dele ut annen type belønning enn søtsaker.

Selv er jeg veldig rigid på slikt, og betaler feks. ikke for egen lokaltogbillett når jeg skal på kurs i byen. Og jeg bruker arbeidsgivers tid til å føre den himla elendig vrange omstenelige kjøreregningen etterpå.

Fagforeningen burde være en naturlig kanal, evt sende et spørsmål til de politikerne i kommunen som jobber med slikt. Vår kommune har fin oversikt over de ulike utvalg som finnes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.