Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hadde du sagt eller gjort noe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-16, 12:52   #41
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

At voksne skjenker mindreårige er helt uakseptabelt og der ville jeg reagert.
Det hjelper ikke hvor vanlig det er.
Jeg vet at det er kultur for det mange steder, men den kulturen ser jeg ikke ett eneste godt argument for å støtte opp om.

Enig.
Jeg hadde sagt fra, og jeg hadde tatt det opp i etterkant med foreningen for å sørge for at det ikke skjedde igjen.

Og tidene har heldigvis forandret seg. Jeg spilte i voksenkorps fra jeg var 13, og fikk alltid mine glass skjenket med like mye alkohol som de voksne når vi hadde fester, julebord osv. Jeg går fortsatt i samme korpset, men nå har heldigvis holdningene endret seg enormt. Vi lager opplegg som er tilpasset om vi har med noen under 18 eller ikke, og det er tydelige regler for alkohol og oppfølging av ungdommen på fester, turer osv. Jeg tror virkelig ingen ville tenkt tanken på å skjenke noen av våre ungdom i dag.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 13:11   #42
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Selvfølgelig. Akkurat som det kan være fullstendig krise å gjøre det blant andre ungdommer.
Men at 16åringer drikker på fest med aldersblanding er mer normen enn unntaket svært mange steder. Jeg har prøvd begge deler og foretrekker helt klart at mine får debutere i en setting med aldersblanding, heller en kun med andre ungdommer.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Enhver setting hvor voksne mennesker tilbyr en full sekstenåring alkohol er helt på trynet. Uansett hvor i landet det er.

Vis du legger fra deg forutinntattheten så ser du at det står:

Tja, nå var det det du skrev i innlegget over her jeg tenkte på. Ingen forutinntatthet, altså, men kanskje litt såre tær?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 13:11   #43
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Den foreningen som hadde gitt min sønn alkohol hadde virkelig fått merke det i etterkant. At jeg drakk hver helg fra jeg var 15 år er ikke relevant. Ting var annerledes for 20 år siden. Folk er da blitt mer opplyst, smartere og mer gjennomtenkt? Forskningen er gått framover og folk med?

Jeg hadde helt klart sagt i fra i en slik setting og det med store ord. Jeg har dessverre knekte sosiale antenner og de hadde virkelig fått brukt seg i en slik situasjon.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 15:53   #44
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, nå var det det du skrev i innlegget over her jeg tenkte på. Ingen forutinntatthet, altså, men kanskje litt såre tær?

Definitivt ingen såre tær. Poenget mitt var at vi er enige.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 16:31   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Definitivt ingen såre tær. Poenget mitt var at vi er enige.

Hvis du mener at det kan være en okei setting at ungdommer blir fulle sammen med og får alkohol av voksne mennesker, er vi ikke enige, nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 18:13   #46
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Enig.
Jeg hadde sagt fra, og jeg hadde tatt det opp i etterkant med foreningen for å sørge for at det ikke skjedde igjen.

Og tidene har heldigvis forandret seg. Jeg spilte i voksenkorps fra jeg var 13, og fikk alltid mine glass skjenket med like mye alkohol som de voksne når vi hadde fester, julebord osv. Jeg går fortsatt i samme korpset, men nå har heldigvis holdningene endret seg enormt. Vi lager opplegg som er tilpasset om vi har med noen under 18 eller ikke, og det er tydelige regler for alkohol og oppfølging av ungdommen på fester, turer osv. Jeg tror virkelig ingen ville tenkt tanken på å skjenke noen av våre ungdom i dag.

Ja nettopp!
Jeg var aktiv i organisasjoner hvor vi ble skjenket av voksne. Jeg håper og tror at disse organisasjonene ikke bedriver likedan i dag. Festkultur i bygder er også i endring og har beveget seg mye de siste tiårene. Selv om det fremdeles henger igjen noen steder har det mange steder skjedd stor endring. Man kan saktens si at ungdommer fremdeles drikker, men det rapporteres om senere debutalder og mindre flatfyll også. Det er gjennomgående enklere tror jeg (basert på hva jeg hører) å være restriktiv forelder i slike bygder nå enn for tjue år siden. Det er takket være gode kampanjer og holdningsendring med tanke på det å sende med unger alkohol og å skjenke mindreårige. Holdninger til hjemmebrent er også helt annerledes heldigvis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 22:54   #47
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du mener at det kan være en okei setting at ungdommer blir fulle sammen med og får alkohol av voksne mennesker, er vi ikke enige, nei.

Nei, beste er selvfølgelig at de ikke debuterer før de er blitt gamle nok.

Gammel 17-11-16, 23:38   #48
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enhver setting hvor voksne mennesker tilbyr en full sekstenåring alkohol er helt på trynet. Uansett hvor i landet det er.

Hjertens enig med sløyfe på. Jeg hadde ikke latt være å si fra om hva jeg syntes om det, det er jeg 100% sikker på. Æsj!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-16, 23:41   #49
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde kommet veldig an på settingen.
Var h*n full eller ble tydelig sjenket av de voksene ville jeg grepet inn ganske tydelig.
Om h*n bare var med på festen som alle andre hadde jeg neppe reagert.
16åringer drikker. Sånn er det bare.
En fest med mange voksene er i seg selv slett ikke et dumt sted å kjenne på grensene for eget alkoholinntak når man er 16 år.

Det er også et sted for uerfarne 16-åringer å bli utnyttet av gamle griser. Alle voksne er dessverre ikke trygge og greie, og særlig ikke de som syns det er greit å feste med sekstenåringer.

Gammel 17-11-16, 23:47   #50
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er også et sted for uerfarne 16-åringer å bli utnyttet av gamle griser. Alle voksne er dessverre ikke trygge og greie, og særlig ikke de som syns det er greit å feste med sekstenåringer.

Men fleste voksene er skikkelige folk som passer litt på.
Jeg stoppet forøverlig et slikt arrangement i egen klubb for noen år siden, nettopp fordi jeg mener barn ikke skal utsettes for den type fest.
Men å tro at alle er ute etter å utnytte en 16-åring som drikker blir i overkant krisemaksimering for meg. De aller fleste er IKKE det.

Gammel 17-11-16, 23:56   #51
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg sa heller ikke noe som helst om at det gjelder alle. Det holder med en.

Gammel 18-11-16, 07:02   #52
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Og når det gjelder det med at de fleste voksne er skikkelige folk som passer på:

Den gruppen voksne som syns det er greit å gi alkohol til sekstenåringer er for meg ikke i kategorien "skikkelige folk som passer litt på". De har allerede overskredet en grense.

Gammel 18-11-16, 08:30   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Og når det gjelder det med at de fleste voksne er skikkelige folk som passer på:

Den gruppen voksne som syns det er greit å gi alkohol til sekstenåringer er for meg ikke i kategorien "skikkelige folk som passer litt på". De har allerede overskredet en grense.

Men det er vel alle enige om? Det som diskuterer er vel hvorvidt man ville grepet inn. Og noen ville gripe inn uansett og noen ville sett det an.

Gammel 18-11-16, 08:32   #54
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, jeg tror ikke vi er helt enige. Du har en god del større tiltro til voksne folk som fester med sekstenåringer, tror jeg.

Gammel 18-11-16, 13:07   #55
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei, jeg tror ikke vi er helt enige. Du har en god del større tiltro til voksne folk som fester med sekstenåringer, tror jeg.

Kjenner du mange som gjør det?

Gammel 18-11-16, 13:25   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner en del som har festet med tenåringer og vet om noen som gjør sånt fremdeles. Jeg stoler virkelig ikke på dømmekraften til folk som gjør sånt selv om de ellers er greie folk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-16, 13:41   #57
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt uakseptabelt, og det hadde jeg gitt uttrykk for, men hadde ikke ringt politiet. Jeg hadde fulgt med situasjonen, og ringt politi eller ambulanse bare i en akutt situasjon, der jeg mente det var behov for det. Jeg ville først og fremst passet på at vedkommende dro rett hjem fra festen, enten ved å bli hentet av foreldre, eller ved å tilby meg å spleise på eller spandere taxi, og hvis det så ut til at vedkommende var på tur til å bli svært beruset hadde jeg stoppet de som forsøkte å skjenke, med et i utgangspunktet vennlig "nå tror jeg kanskje h*n har fått nok".

Jeg drakk også da jeg var 16 år, i aldersblandede situasjoner. Bygdefest "på lokalet" med 15-årsgrense, der jeg ble sjenket av godt voksne med en på lomma, også venners foreldre. Men det har liten betydning. Jeg brukte ikke hjelm verken på sykkel, i slalåmbakken eller skøyter da jeg var barn, men krever likevel at barna mine gjør det.

Sist redigert av My : 18-11-16 kl 13:48.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-16, 14:09   #58
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sluttet å la meg sjokkere. Her vi bor er det så mye rart av holdninger til ungdommen og hva de får lov til. Ser nå at dette ligger åpent så jeg sletter detaljene.

Sist redigert av GinaK : 18-11-16 kl 15:43.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-16, 14:28   #59
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde virkelig reagert om noen jeg anså som oppegående hadde sitter å sett på at mitt barn drakk seg full uten å varsle meg. En ting at en gjeng mindre oppegående mennesker anser det som festlig å drikke seg full med ungdommer, men at de fornuftige som sitter og ser på ikke varsler foreldre synes jeg er spesielt, og jeg ville reagert negativt på at jeg ikke ble varslet om at min mindreårige satt og drakk seg full med vokse folks velsignelse.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-16, 14:32   #60
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også heller ringt foreldrene enn politiet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:28.