|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg er ikke enig med deg Floksa. "Sånn er det bare" er full resignasjon ovenfor noe som er ulovlig og potensielt farlig. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?
Enig. Vet nok av småunger som har kommet i risikosituasjoner av de selvsamme voksne, det er altfor ofte at "voksne" forsyner seg av skjenka ungdommer. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
can-jur
|
Selvfølgelig. Akkurat som det kan være fullstendig krise å gjøre det blant andre ungdommer.
|
|
|
|
#24 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Hva menes egentlig med skjenket?
|
|
|
#25 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg syntes forøvrig det hele var veldig ugreit, og om jeg skulle komme i en sånn situasjon igjen kommer jeg definitivt til å si/gjøre noe.
|
|
|
#26 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Når jeg bruker uttrykket "å skjenke" noen, betyr det å gi dem alkohol. Det trenger ikke ligge press i det. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
can-jur
|
Vis du legger fra deg forutinntattheten så ser du at det står:
|
|
|
|
#29 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Var dette i Norge eller i Englan, Frukt? Om det var i England, så kommer det jo an på skjenkebestemmelsene der, tenker jeg.
|
|
|
#30 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Hjemme sammen med bare oss fikk de to eldste smake alkohol det året de fyllte 17. Jeg ville ikke gjort det igjen og Yngste fikk da heller ikke det. Om jeg ville sagt fra? Jeg tror det. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?At voksne skjenker mindreårige er helt uakseptabelt og der ville jeg reagert. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?At voksne skjenker mindreårige er helt uakseptabelt og der ville jeg reagert. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg er helt sjokkert over at det finnes voksne, smarte folk som synes det er ok å gi mindreårig ungdom alkohol.
|
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Der jeg vokste opp var dette en helt vanlig setting, nærmest hver eneste helg. Alle fester var for folk fra 14 til 85. Jeg var skrekkelig prippen og var totalavholds mens jeg gikk på ungdomsskolen. Det høres ikke så crazy ut, akkurat, men det var et veldig tydelig standpunkt å ta der jeg kommer fra.
|
|
|
#35 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg hadde helt sikkert sagt fra, siden jeg generelt liker at andre mennesker vet hva jeg mener om det aller meste.
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg var selv aktiv i en organisasjon som ungdom der det var blandet alderssammensetning og der det ble drukket alkohol. Jeg hadde aldri skjenket alkohol til en som var under 18 selv nå, men hadde heller ikke steilet om det var noen på en slik fest som var under 18 som drakk alkohol. Ikke en sånn grad at jeg hadde varslet noen, men hadde nok sørget for å hjelpe vedkommende hjem om det var behov for det. Tidene forandrer seg heldigvis og slike fester er ikke lik vanlig lenger heller. Ikke en gang her på bygda. Nå kryper ungdommene inn i kjeller og loftsstuer så det er ikke lik synlig. Det beste hadde jo vært om ingen under 18 drakk alkohol, men jeg tror at mine foreldre opplevde det som trygt å sende meg på tilstelninger/turer selv om de visste at voksne drakk alkohol sammen med oss under 18. Fikk heller det enn hytteturer bare med jevnaldrende. Den første festen jeg var på var et jul-lag for folk mellom 15/16 og 90. Jeg fikk en gammel mann på over 80 til bords og jeg fikk øl med han husker jeg. Prestefrua ga han en formaning om å oppføre seg da |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Helt klart, jeg er bare ikke enig i at å skjenke mindreårige i orgainsasjonssammenheng er like lite alvorlig som å kjøre i 105 i 80-sona. Det er mer som å kjøre i 75 i 50-sona, som jeg mener er helt horribelt.
|
|
|
|
#39 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hadde du sagt eller gjort noe?Jeg mener det kommer an på situasjon og mengde, egentlig. Det er forskjell på å by på ett glass og å gi full tilgang til alkohol som om personen var voksen. Det er også verre hvis det er på et organisert arrangement og dette kommer fra en tillitsperson enn hvis det er mer privat.
|
|
|
#40 |
|
can-jur
|
Det er nok mye vanligere enn du tror. Men av en eller annen grunn føler jeg for å presisere at jeg _ikke_ er en av dem.
|
|
![]() |
|
|