|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg har et moralsk dilemma.
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg hadde avskrevet kunsten. Når han velger å vær så tydelig, ville jeg tenkt at kunstner/person henger så tett sammen at plakaten min ville minnet meg om dette hele tiden.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter
Nettopp sånn.
![]() |
![]() |
#5 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterKlarer du å "nyte" kunsten uten av det blir slitsomt og du føler for å bortforklare? Det er jo ikke selve bandet som har laget plakaten, men en eller annen kunstner, og om den kan dateres før frontpersonen ble helt fullstendig gal, så kan kan kanskje klare å ha den på veggen?
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
Det er her vi er, ja. Plakaten hang oppe littegrann etter at vi flyttet, men jeg ble uggen hver gang jeg så på den. Så malte vi og ingenting har blitt hengt opp igjen. Nå som vi skal planlegge kunsten som skal opp så våknet jeg til denne nyheten i dag, og tenkte at "Nei, nå holder det virkelig. Nå har det klikka helt. Dette kan ikke jeg støtte, om enn veldig indirekte.".
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Nei, jeg greier ikke helt nyte kunsten. I og med at det er en turnéplakat, så er den helt og holdent knyttet til bandet, og jeg vil alltid måtte føle å rettferdiggjøre en evt. opphenging av den igjen. Jeg syns det var vanskelig etter forrige rant, men om han hadde tatt tydelig avstand fra det, så kunne den kommet opp igjen. Men nå viser han jo at han på ingen måte har kommet på bedre tanker.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterVeldig vanskelig å definere den grensen, egentlig, men jeg tror jeg hadde hatt problemer med å forklare for ungene hvorfor det er viktig å ta avstand fra hate speech, og samtidig utsmykke veggene med hate speech'ere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Jupp, det er akkurat det.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterTja, hvor går grensa ... jeg hadde nok heller ikke hengt opp plakaten, men jeg har jo ikke problemer med å ha Hamsun godt synlig i bokhylla. Samtidig kan jeg ikke høre sangene til Rotmo lenger, uten å grøsse ... Er det forskjell på levende og døde kunstnere kanskje ... ?
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Jeg lurer på om det er lettere å avskrive/ta avstand fra popkultur enn "høykultur"? Ellers er levende/død sikkert også en faktor.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg klarer å nyte Hamsuns litteratur, selv om en del av hans holdninger under krigen var ganske tvilsomme. Er det sammenlignbart?
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg for min del ville ikke klart å ha den hengende der. Og for meg ligger forskjellen (fra Hamsun) i at jeg godt kan verdsette litteratur, musikk eller annen kunst selv om kunstneren er en drittsekk, men det er noe annet å selv være utstiller, slik jeg ville vært om noe hang på veggen min. For noen er jo bokhylla en slags utstilling, men sånn er det ikke hos oss.
![]() |
![]() |
#15 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterDet er vanskelig for meg å svare på hovedspørsmålet.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Men da setter du grensen ved kunstform da? Siden man aldri vil kunne stille ut bøker. Og bøker vil for alltid være unntatt?
![]() |
#17 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg tenker at kunst fra utøvere som bedriver pågående hatprat, særlig hvis de også er aktive/synlige i samfunnsdebatten, vil oppleves mer som et statement enn fra mer historiske idioter.
![]() |
#18 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, det er et godt poeng. Hamsun og andre historiske kunstnere (har litt problemer med å karakterisere Hamsun som idiot) vil ikke komme med nye uttalelser som har påvirkning på mennesker i dagens samfunn. De sa det de sa, og mente det de mente, men de kommer ikke med noe nytt som påvirker de som ser opp til dem. Det er vel få som i dag lar seg påvirke av Hamsuns tysklandsvennlige avisinnlegg fra 30-tallet, eller at han ga vekk nobelprismedaljen sin i gave til Goebbels.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Moren min var veldig fan av litteraturen til Hamsun og hadde et fotografi av ham hengende på veggen. Det ville aldri jeg gjort.
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Det er et godt poeng. Jeg syns dog Norges hyllest av Hamsun er problematisk, og ofte unnskyldende.
![]() |
|
|