|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg tenker at kunst fra utøvere som bedriver pågående hatprat, særlig hvis de også er aktive/synlige i samfunnsdebatten, vil oppleves mer som et statement enn fra mer historiske idioter.
![]() |
#2 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioter
Ja, det er et godt poeng. Hamsun og andre historiske kunstnere (har litt problemer med å karakterisere Hamsun som idiot) vil ikke komme med nye uttalelser som har påvirkning på mennesker i dagens samfunn. De sa det de sa, og mente det de mente, men de kommer ikke med noe nytt som påvirker de som ser opp til dem. Det er vel få som i dag lar seg påvirke av Hamsuns tysklandsvennlige avisinnlegg fra 30-tallet, eller at han ga vekk nobelprismedaljen sin i gave til Goebbels.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Moren min var veldig fan av litteraturen til Hamsun og hadde et fotografi av ham hengende på veggen. Det ville aldri jeg gjort.
![]() |
![]() |
#4 |
Glamorøs
|
Ja, det er et godt poeng.
Absolutt. Men i mitt tilfelle ville jo ikke det å henge opp plakaten egentlig være sammenliknbart med å snakke varmt om kunstneren, bare kunsten. Men jeg syns det er problematisk å skulle skille de to helt.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Det er et godt poeng. Jeg syns dog Norges hyllest av Hamsun er problematisk, og ofte unnskyldende.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Helt enig i det. Det blir ofte hevdet at han bare var en tullete gammel gubbe som ikke visste hva han drev med, og det er ganske provoserende.
![]() |
![]() |
#7 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterPersonlig vil jeg ikke henge opp kunst eller gå på konsert eller kjøpe bøkene til kunstnere med et menneskefiendtlig syn. For meg blir det for tett opp til å reklamere for drittsekker. Å lese hva slike skriver kan jeg gjøre for å sette meg inn i andres tankesett og vite mer om hva jeg prøver/ønsker å bekjempe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fersk fisk
Medlem siden: Aug 2015
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Sv: Moralsk dilemma: kunstnere som er idioterJeg tror magefølelsen din forteller deg det du egentlig trenger å vite; om du får en uggen følelse hver gang du ser bildet, og samtidig føler et behov for å forklare hvorfor du vil henge opp et bilde på tross av kunstnerens politiske holdninger, så er det nok det rette for deg å la det forbli i boden.
![]() |
|
|