Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sydentur med småbarn - lønner det seg å velge "all inclusive"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-07, 19:44   #1
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sydentur med småbarn - lønner det seg å velge "all inclusive"?

Når Maritmannen skal ha pappapermisjon i april/mai neste år, så vurderer vi å ta med våre to små på sydenferie en ukes tid. Eldsta vil da være litt over 2 år, og minsten vil være i underkant av et halvt år gammel.
Det jeg ser, er at det er mange veldig fine steder som tilbyr såkalt "all inclusive", og jeg må inrømme at det jo ser ganske så lettvindt ut da. Når turen er betalt, så trenger man liksom ikke å budsjettere med at man skal ha all verden av penger til mat og drikke, samt at man ikke trenger lete etter hvilken restaurant man skal spise på - det gir vel seg selv vil jeg tro.
Nå er jeg en "sydennovise", så jeg ser ikke bort ifra at jeg kan være helt på viddene her, men da håper jeg det er noen som vil være snille og dele noen tanker om dette med meg.
har dere reisemål å anbefale, så takker jeg pent for det også.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 19:53   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sydentur med småbarn - lønner det seg å velge "all inclusive"?

Vi bestilte all inclusive da eldstemann var ett år. Vi bodde på et hotell som hadde mange spennende restauranter rundt og det ble ikke til at vi benyttet oss av hotellets tilbud noe særlig. For oss var det bortkastet. På steder hvor det er lang til andre restauranter er det sikkert lurt å ha all inclusive.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:03   #3
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Har aldri prøvd dette selv så kan ikke gi noen råd til eller fra, men har erfaring med å spise "ute" på sydentur med feberhet 1 1/2 åring(var noen tenner som ville opp) og det var ikke noe kjekt. Føltes som vi spiste bare fordi vi måtte.
Kan jo være greit å spise når man vil og evt gå litt til og fra (slik man ikke kan på resturanter). Siden barna er så små.
Vi leier som regel leilighet. Er så greit å kunne spise når man vil og ha kald drikke i kjøleskapet ( kan jo bli ei formue i minibar utgift ellers).
God tur

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:22   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke valgt det. Sikkert prakisk og behagelig, men for meg er litt av vitsen med å reise det å oppdage. Og det gjør man lite av på all inclusive-steder. I tillegg er det kommet endel kritikk av slike steder, fordi de kveler små byer. Når plutselig alle turistene velger all inclusive går den lille tavernaen på hjørnet dukken. Alle de små tavernaene faktisk. Folk mister inntekt og jobb, og mangfoldet forsvinner.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:29   #5
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de fleste av oss blir det vel uansett begrenset med oppdagelser som gjøres med små barn, særlig med 2 under 2 år... Vi har vært på Sunving Resort i vår. Det var ikke All Inclusive, men vi spiste likevel alt inne på området. Jeg vet lite om hvordan utvalget og priser og slikt er på All Inclusive, men jeg kan iallfall uansett anbefale Sunving Resort hvis dere ønsker en avslappende tur, men uten de store eksotiske oppdagelsene. Det var masse barn der. Vi hadde "Happy Baby" opplegg, og jeg ville absolutt valgt noe slikt med to så små hvis jeg virkelig var klar for avslapning.

Ift All Inclusive vet jeg ikke om det også inkluderer frokost etc? Isåfall ville jeg heller valgt et sted man hadde egen leilighet og kunne lage noe mat der hvis man ville. Der vi var kunne man det, og vi spiste middag ute og resten hjemme. Veldig greit at man ikke må ut til alle måltider med små barn, samtidig greit med kort vei til spisesteder og slikt hvis man først vil gå ut. Konklusjonen min er at jeg heller ville valgt et anlegg som har alle fasiliteter, men at man kan lage mat i leiligheten også.

Jeg har reist masse og oppdaget og loffet rundt før, mulig jeg er blitt litt usprek, men for oss er det ikke tiden for det nå iallfall. Det blir nok type Sunving Resort en annen gang også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:30   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri bodd all-inclusive, og synes det høres litt kjedelig ut. Jeg ville heller gått for en leilighet med kjøkken(krok) sånn at dere ikke er dømt til å spise alle måltider ute, for det kan være en påkjenning å måtte spise ute/i spisesal med toåring og baby tre ganger om dagen i flere uker på rad. (Jeg har prøvd.) Roomservice er også en finfin ting.

(Leiligheten bør også ha et separat soverom. Det er velsignet mye lettere å få små barn til å sove når man har en dør å lukke eller sette på gløtt. Utrolig kjedelig å sitte i en mørk krok og hviske i halvannen time til ungene har nådd dypsøvnstadiet.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:33   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg ville ikke valgt det. Sikkert prakisk og behagelig, men for meg er litt av vitsen med å reise det å oppdage. Og det gjør man lite av på all inclusive-steder. I tillegg er det kommet endel kritikk av slike steder, fordi de kveler små byer. Når plutselig alle turistene velger all inclusive går den lille tavernaen på hjørnet dukken. Alle de små tavernaene faktisk. Folk mister inntekt og jobb, og mangfoldet forsvinner.

Jeg er enig.

Jeg tenker likevel at dersom man velger et sted langt fra allfarvei (som for eksempel noen resorts i Egypt) er det nok sikrest med all inclusive. Det å ta taxi eller buss noen mil hver gang man skal spise er ikke greit med små unger.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 20:35   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

For de fleste av oss blir det vel uansett begrenset med oppdagelser som gjøres med små barn, særlig med 2 under 2 år...

Nåja, med å oppdage snakker jeg ikke nødvendigvis om å være med på den nærmeste arkeologiske utgravningen eller klatreturen. Det kan like gjerne være å handle på det lokale supermarkedet, spise frokost hos den koselige tyrkeren på hjørnet, handle is på det hyggelige bakeriet, slappe av med en øl på cafeen i gamlebyen mens ungene leker osv.

Noe som gjør at man faktisk møter litt mennesker og får litt inntrykk. Det gir meg hvertfall en følelse av å være litt "rikere" enn når jeg dro.

Sist redigert av Tallulah : 28-07-07 kl 21:07. Årsak: skrivefeil
Gammel 28-07-07, 20:36   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker likevel at dersom man velger et sted langt fra allfarvei (som for eksempel noen resorts i Egypt) er det nok sikrest med all inclusive. Det å ta taxi eller buss noen mil hver gang man skal spise er ikke greit med små unger.

Det skjønner jeg.

Gammel 28-07-07, 20:39   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på "all inclusive". Det er innmari ukomplisert, men særlig spennende er det ikke. Du kan være på ferie i et fremmed land og ikke oppleve noe som helst av kulturen og ikke møte andre "innfødte" enn de som jobber på hotellet.

De to gangene jeg har gjort dette så har grunnen vært 1) min mor var nettopp hjerteoperert, men ville VELDIG gjerne feire 50-årsdagen i Karibien. 2) i sommer da jeg var sliten-gravid og snuppa var 2,5 år. Vi har altså trengt litt tryggere rammer ved disse feriene enn det vi vanligvis er på utkikk etter.

Selvfølgelig er det mulig å oppleve ting også når man bor på "all inclusive", men man må ha en mer bevisst holdning på å oppsøke det.

Maten serveres som buffet; som regel. Og da blir den definitivt litt kjedeligere enn den trenger ....... synes jeg.

Vi skal på langtur til vinteren i permisjonen (regner med at vi blir borte litt over en måned). I dag leste jeg i Aftenposten om at noen reiseselskaper har begynt å spesialisere seg på nettopp slike som oss, gamle backpackere som har blitt småbarnsfamilie, og har startet resort-anlegg som ligger midt i "vanlige" byer. Vi skal definitivt sjekke ut dette nærmere. Kanskje er det mulig å få både i pose og sekk?

Gammel 28-07-07, 20:41   #11
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nåja, men å oppdage snakker jeg ikke nødvendigvis om å være med på den nærmeste arkeologiske utgravningen eller klatreturen. Det kan like gjerne være å handle på det lokale supermarkedet, spise frokost hos den koselige tyrkeren på hjørnet, handle is på det hyggelige bakeriet, slappe av med en øl på cafeen i gamlebyen mens ungene leker osv.

Noe som gjør at man faktisk møter litt mennesker og får litt inntrykk. Det gir meg hvertfall en følelse av å være litt "rikere" enn når jeg dro.

Jada, jeg er enig i det. Det avhenger helt av hva man ønsker med turen. Dersom man ønsker fullstendig avslapning ville jeg ikke hatt for store ambisjoner på den fronten heller. Men det er jo noe man bør tenke over før man drar, ikke minst før man velger sted. Der vi var i mai var det ikke en ting som var verdt å se .
Jeg synes det er veldig forskjell på å dra med en på 3 feks og to så små som Marit skisserer. Men det er meg. Det viktigste er at man vet man ønsker ut av turen tror jeg!

Gammel 28-07-07, 20:44   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det viktigste er at man vet man ønsker ut av turen tror jeg!

Absolutt. Men jeg syns vi som rike turister har litt ansvar for stedene vi besøker også. De skal ikke bare eksistere for vårt beste liksom.

Gammel 28-07-07, 20:49   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Absolutt. Men jeg syns vi som rike turister har litt ansvar for stedene vi besøker også. De skal ikke bare eksistere for vårt beste liksom.

Enig i det, men jeg tror ikke jeg ville valgt den gangen jeg dro med to så små til å tenke ALLER mest på det hvis jeg følte at noe annet ble mer avslappende for meg. Så egoistisk våger jeg å være. Så fikk man heller tenke annerledes ved en senere anledning.

For meg er feks ferie være at det ikke var stress å få tak i mat / finne et sted å spise med barnestol, og ikke lang vei til der man skal spise så vi slapp vognkrangler med S. Dessuten at man ikke måtte vokte barna som en smed hele tiden så de ikke stakk av eller løp ut i veien, og at ting var så lett tilgjengelig at det ikke klusset til hele sovingen. Jeg føler fokuset har endret seg noe fra å oppdage til å slappe av - fordi hverdagen er såpass hektisk - men mulig det bare er meg.

Gammel 28-07-07, 20:55   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg føler fokuset har endret seg noe fra å oppdage til å slappe av - fordi hverdagen er såpass hektisk - men mulig det bare er meg.

Neida, jeg er litt sånn selv også. Men jeg foretrekker en mellomting, for meg er ikke sterile all inclusive uten kontakt med lokale mennesker særlig avslappende, og jeg ville nok aldri reist et sted det ikke var noe som helt å oppdage. Og som sagt, det trenger ikke være store oppdagelsen. Allikevel skal jeg greie å finne steder som fyller alle kriteriene du stiller.

Gammel 28-07-07, 20:58   #15
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Neida, jeg er litt sånn selv også. Men jeg foretrekker en mellomting, for meg er ikke sterile all inclusive uten kontakt med lokale mennesker særlig avslappende, og jeg ville nok aldri reist et sted det ikke var noe som helt å oppdage. Og som sagt, det trenger ikke være store oppdagelsen. Allikevel skal jeg greie å finne steder som fyller alle kriteriene du stiller.

Jada, enig i det. Men velger man et sted med greie fasiliteter som ikke er all inclusive står man jo fritt til å se det litt an; hvordan alt går med ungene og slikt. Så jeg tror det ender som min anbefaling. Enig i at man blir veldig bundet med all inclusive.

Gammel 28-07-07, 21:00   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er i prinsippet helt enig med Glitterchick.

Men ferievalget ble sammenfallende med Apans oppfatning denne gangen. Ja, vi ble skuffet fordi hotellet lå så innmari langt fra "den ordentlige byen" (det stod at det var 200 meter til sentrum i hotellbrosjyren .....bare jug). Allikevel var det ytterst behagelig når alt var så tilrettelagt for småbarn.

Vi gleder oss veldig til barna blir så store at de kan være med på å togloffe rundt omkring. Men vi tror at det er ca 10 år til vi synes det blir mer stas enn stress.

Gammel 28-07-07, 21:01   #17
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Oj, her var det kommet mange svar, med flotte argumenter i begge retninger.
Det som sikkert blir et poeng for oss, er muligheten til å slappe helt av, samtidig som vi også har muligheten til å oppleve litt dersom vi skulle føle for det. Samtidig er jeg litt typen som lar meg stresse av det å måtte tenke på hva/hvor/hvordan, og det har jeg jo ikke lyst til når jeg er på ferie. Sikkert litt i overkant bedagelig anlagt, men med ett barn som ganske sikkert henger i puppen flere ganger daglig, og ett barn med oppdagertrang som bare en ungen i den alderen kan oppdrive, så ser jeg for meg at all inclusive kan være fryktelig fryktelig lettvindt. Samtidig ser jeg jo også at det kan være vel så lettvindt å reise til et sted hvor man har kjøkkenkrok med muligheten til å lage mat for seg selv, og kanskje har en butikk ikke så langt unna, samt et par koselige restauranter i nærheten...
Æsj, dette må jeg nok tenke litt på. Jammen godt jeg har god tid på meg.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 21:02   #18
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne aldri tenkt meg all inclusive. Dagens høydepunkt for meg er å gå ut å spise på en restaurant utenfor hotellet.

Syntes synd i de som spiste på hotellet hver dag. Det er sikkert helt greit, men akk så kjedelig.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 21:03   #19
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fordrar ikke all inclusive. Ikke i prinsippet og ikke i praksis. Jeg er helt på linje med glitterchick i denne diskusjonen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-07, 21:06   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Oj, her var det kommet mange svar, med flotte argumenter i begge retninger.
Det som sikkert blir et poeng for oss, er muligheten til å slappe helt av, samtidig som vi også har muligheten til å oppleve litt dersom vi skulle føle for det. Samtidig er jeg litt typen som lar meg stresse av det å måtte tenke på hva/hvor/hvordan, og det har jeg jo ikke lyst til når jeg er på ferie. Sikkert litt i overkant bedagelig anlagt, men med ett barn som ganske sikkert henger i puppen flere ganger daglig, og ett barn med oppdagertrang som bare en ungen i den alderen kan oppdrive, så ser jeg for meg at all inclusive kan være fryktelig fryktelig lettvindt. Samtidig ser jeg jo også at det kan være vel så lettvindt å reise til et sted hvor man har kjøkkenkrok med muligheten til å lage mat for seg selv, og kanskje har en butikk ikke så langt unna, samt et par koselige restauranter i nærheten...
Æsj, dette må jeg nok tenke litt på. Jammen godt jeg har god tid på meg.

Det er altså skrekkelig lettvint å velge et sånt konsept som vi valgte i mai også altså. Selv om det ikke var All Inclusive. Da KAN man iallfall spise utenfor området hvis man vil.
Vi reiste med noen som hadde barn sånn som dere vil ha. Det gikk veldig greit. Bortsett fra den gangen vi forsøkte å spise frokost utenfor leiligheten....(men inne på området...) Alle gangene vi koste oss på verandaen derimot, hvor ungene kunne løpe på plenen utenfor når de var ferdige, gikk det veldig greit.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.