|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Unnskyld meg, men er det ikke på tide og "rette" opp den stigmatiserende overskriften? |
|
|
|
|
|
#202 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)
Jeg har desverre hørt slike utsagn før. Valg-videoen på samme side var faktisk ganske fin.
|
|
|
#203 |
|
Epikur
|
Det er stor forskjell på selvbestemt abort og masseutryddelse. Det er skikkelig ekkelt dette her! Det verste er at overraskende mange av de som har stemt inne på dagbladet.no er helt enig med denne gale damen. FrP samler mange rare holdninger.
|
|
|
#204 |
|
Ringskrømt
|
Hvem snakker om masseutryddelse? Ser du kanskje ikke klart nok til å vite at dette kan være utfallet av selvbestemt bort? Flertallet i denne tråden ønsker å fjerne barnet hvis downssyndromet påvises, og bedre ordlegging til tross, dere står for akkurat det samme som denne FRP-politikeren. |
|
|
|
|
|
#205 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#206 |
|
Ringskrømt
|
Å? |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Bare sær
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)De som har svart i denne tråden sier hva de selv ville gjort. Mens denne politikeren sier at "Jeg ønsker bare å få lov til å gi uttrykk for min personlige mening om at behovet for å bevisst sette handikappede barn til verden er forkastelig og unødvendig".
|
|
|
#208 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Ja, jeg ser selvfølgelig forskjellen i ord, men jeg synes ikke forskjellen er sælig stor likevel. Dette kan bli utfallet av selvbestemt abort, en masseutryddelse av barn med handicap, og det uavhengig av hva og hvorfor-er. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)
Vel, i praksis så er det vel slik nå at mer eller mindre alle som får påvist Downs Syndrom (og andre alvorlige handicap) hos fosteret får abort, selv om det må gjennom en nemd. Så utfallet har faktisk ikke blitt slik du skisserer.
|
|
|
#210 |
|
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sist redigert av nikki : 30-07-07 kl 18:40. |
|
|
|
|
|
#211 |
|
X First Lady
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det samme tenker jeg. Hadde jeg ant at mitt ufødte barn led av noe som ville medføre eviglang lidelse så hadde jeg nok vurdert abort. |
|
|
|
|
|
#212 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Ja godt sagt. Hva er forskjellen liksom??? |
|
|
|
|
|
#213 |
|
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor det er "helt greit" å abortere et friskt foster, mens hvis man skulle driste seg til å ta en fostervannsprøve/morkakeprøve i uke 10-12 og så velge abort fordi prøven viser avvik så er det plutselig massemord og og ødeleggelse av sosialt mangfold og gud vet hva... Men det er kanskje en annen diskusjon? |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Ringskrømt
|
Nei, det er ikke helt greit, men denne diskusjonen handler altså om Downs.
Eh? Neivel. Synes du sier litt imot deg selv her jeg. Hvis alle får ja, som du skriver, så kan vel utfallet bli nøyaktig slik jeg skisserer. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Glamorøs
|
Nei, fordi det du skisserer ikke har skjedd. Du mener at hvis man får selvbestemt abort så vil man få en masseutryddelse av fostre med f. eks. Downs Syndrom. Per i dag så fungerer det omtrent som selvbestemt abort, og vi har ingen masseutryddelse av fostre med Downs Syndrom.
|
|
|
#216 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)Skremmern - har du overhodet ikke noen forståelse for at enkelte av oss ikke hadde orket et barn til med en forholdsvis alvorlig funksjonshemning?
|
|
|
#217 |
|
Leser
|
Så vidt jeg vet er ikke UL en sikker diagnostisering av Downs syndrom. Mulig andre vet mer enn meg.
Nei, det er mest sannsynlig at Skremmern har rett. Grunnen til at vi ikke har masseutryddelse av forstre med feks Downs syndrom er ikke fordi så mange som får denne diagnosen på fostretm ikke aborterer forstret. Grunnen til at vi ikke har masseaborter av forstre med downs syndrom er vel mer sannsynlig fordi vi ikke har massediagnostisering.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 30-07-07 kl 21:08. Årsak: Skrev om setning tio i første avsnitt, nå er det forhåpentlig mulig å skjønne hva jeg skriver |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har overhode ingen forståelse for de som tar abort, nei. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Epikur
|
Uansett foranliggende årsak?
|
|
|
#220 |
|
Textrovert
|
Sv: Bort med barn med downs syndrom (VG)De fleste punktene Mim her ramser opp, er for meg personlig klare "Nei, jeg ville ikke tatt abort"-kategorier. Men jeg er meg. Jeg har tenkt mye på denne diskusjonen og kommet fram til at jeg i min alder og med et barn som krever litt ekstra, så burde jeg strengt tatt tatt abort dersom jeg fikk vite at jeg bar på et barn med downs. Men jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det. Jeg tror begge alternativene hadde vært veldig ødeleggende for meg. Dette er en av årsakene til at jeg ikke vil ha flere barn. Jeg ønsker verken å få et sykt/funksjonshemmet barn eller måtte ta et valg for eller mot abort.
|
![]() |
|
|