|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Bort med barn med downs syndrom (VG)http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=152936
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Ja, det hadde jeg. :egoist:
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 18-07-07 kl 12:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg kan ikke si det 100% sikkert siden jeg heldigvis har sluppet å være i den situasjonen at jeg måtte ta et sånt valg. Men jeg tenker veldig mye av det samme som Mim. Jeg ville syntes det var veldig tungt å ta abort, men jeg kjenner foreldre som har barn med Downs, og det er ikke bare solskinnshistorier. Tenkte endel på dette da jeg fikk minstemann (da jeg var 36). Med tre barn fra før var jeg veldig redd for å få et barn med spesielle behov, og jeg ville nok latt hensynet til de jeg allerede hadde komme først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)
Dette er heldigvis ikke nødvendigvis virkeligheten! Jeg har som pedagogisk leder i barnehage hatt nær kontakt med fem familier med barn som er født med downs, og selv om det ikke er lett - og de har ulike utfordringer på hver sin kant - så er det fullt mulig å ha et godt og meningsfylt familieliv med disse barna. Gjennom god oppfølging og trening i barnehage så er det utrolig hva disse barna lærer å mestre. Jeg hadde ikke valgt det bort. |
![]() |
![]() |
#5 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg må med handa på hjertet si at jeg absolutt hadde vurdert det. Hva utfallet hadde blitt aner jeg ikke. Jeg har derimot ikke gjort noen ekstra krumspring for å la meg undersøke de gangene jeg har vært gravid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
godt brukt
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg har vokst opp med en mor som har jobbet på et hjem for barn med downssyndrom og hadde nok syntes at dette var et utrolig vanskelig valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Må bare signere Mim her. Og jeg vet hvordan det er å ha et annerledes barn.
![]() |
#8 |
Guardian of the galaxy
|
![]() |
#9 |
weird
Da må vi i såfall være unntaket som bekrefter regelen, for her har begge tatt den biten. Mannen mest.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg liker ikke denne tendensen. For å være helt ærlig er det enkelte ting jeg ikke vil vite og ikke ville måtte ta valg om. Jeg ser at noen kan ha gode grunner for det, men det store flertall har ikke brukt for slik informasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Epikur
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Jeg respekterer synet ditt, Anuk. Men jeg er ikke enig. Jeg mener at dersom muligheten er der for å kunne velge, så må man få lov til å bestemme over sitt eget liv. For livet blir svært annerledes med et barn med spesielle behov.
![]() |
#12 |
Ja, dersom man har muligheten til å velge er det forståelig at mange velger det bort. Det er uten tvil tøft å ha et barn med spesielle behov, det er krevende i seg selv, i tillegg til at man ofte må sloss for å få den hjelpen og støtten man trenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() |
#14 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() Re: Sv: Bort med downs-barna (VG)
Jeg er veldig enig med deg i den første setningen, men den andre er drøy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Lil'c: Joda, den var kanskje drøy. Men jeg har sett noen slike etter å ha jobbet med unger med spesielle behov. Og vi hadde utagerende digre bleiebrukende språkløse Downstenåringer. Ikke søte, blide, glade, kjærlige downsbarn som var så artige og blide, atte....
![]() |
#16 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Ja det er store forskjeller på downsbarn som alle andre barn.
![]() |
#17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)Det heter barn med downs syndrom! Ikke downsbarn! :flisespikker: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
Så enig så enig, og jeg synes faktisk ikke det er flisespikking engang jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Snikende tiger
|
Men jeg føler litt at når man åpner opp muligheten for å få flere barn, så åpner man også opp for risikoen at dette barnet trenger ekstra oppfølging. Som noen sa over her, man har ingen garanti for at man skal få et friskt barn.
![]() |
#20 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Bort med downs-barna (VG)For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på hva jeg hadde gjort om jeg ble gravid med et barn som vi visste var alvorlig sykt. Hadde det vært barn nummer en hadde vi nok nesten uansett valgt å gjennomføre svangerskapet. Men om vi nå hadde fått et fullstendig pleietrengende barn, som kanskje måtte inn og ut av sykehus, ville det utvilsomt gått ut over de to små vi allerede har satt til verden. Jeg har sett på nært hold at små barn har bodd hos besteforeldrene flere uker i strekk, for så å besøke mamma, pappa og søsken på sykehuset i helgene. Hensynet til det syke barnet må alltid komme først, og da må skoleavslutninger vike, bursdagsfeiringer flyttes, ferier avlyses. I tillegg til dette kommer hverdagen, alle mulige små og store situasjoner som blir preget av å ha et sykt barn i huset. Og i motsetning til å få et friskt barn som har kollikk noen måneder, for eksempel, er ikke kronisk sykdom og/ eller handicap noe man kan se enden på. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|