|
|
#321 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Unpopular opinion-trådTotal avsporing, men Lillesøster måtte bli gammel nok til å forklares hva hun skulle gjøre før hun klarte å drikke av sugerør eller tutekopp som var tett. Hun ble ammet lenge og hadde ingen problemer med å die, men å suge klarte hun ikke. Det var faktisk veldig frustrerende og vi prøvde alt som finnes av kopper og flasker.
|
|
|
#322 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unpopular opinion-trådDet er i alle fall ganske genialt med yoghurt og skyr på klemmepose hvis man er på tur, f.eks med barnevogn og ikke har med skje.
|
|
#324 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unpopular opinion-tråd……. Sist redigert av Nelly Nickers : 27-05-23 kl 06:25. |
|
|
|
|
#325 |
|
geskjeftig
|
Sv: Unpopular opinion-tråd
Det blir da minst like mye av f.eks. en God morgen-jogurt eller andre enkeltpakkede jogurter?
|
|
#326 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Unpopular opinion-trådEn helt vanlig middag med kylling/fisk/kjøttdeig og div grønnsaker blir en halv pose plast nesten. |
|
|
|
|
#327 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Unpopular opinion-trådEn merkelig problematisering. Klemmeposer altså?
|
|
#328 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Unpopular opinion-trådJeg har inntrykk av at klemmeposer, fruktstenger, puffet mais-snacks o.l. i babyhylla er noe mange småbarn får ganske mye av. Men min omgangskrets er jo en ørliten promille av norges land. Sist redigert av Bokormen : 23-02-23 kl 14:09. |
|
|
|
|
#329 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Så mye gris blir det ikke, og de mestrer kjapt å drikke uten tut. Vi har heller ikke så mye i hvert glass. Det veltes kanskje ett glass per måltid - og det serveres ikke melk ved alle måltider heller. Vannsøl er enklere å håndtere.
|
|
#330 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Unpopular opinion-trådJeg var "vegetarianer" lenge før det ble kult (25 år siden), så jeg trodde det het det, selv om jeg spiste fisk.
|
|
#331 |
|
finner ut av mye
|
Og så har du lakto-, ovo- og lakto-ovoveganer. Det lærte jeg i heimkunnskapstimene.
|
|
#332 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Unpopular opinion-trådProblemet med de som sier at de er vegetarianere, men som så spiser fisk er jo at andre får inntrykk av at det er sånn det er. Jeg har vært på to arrangementer der vegetartallerkenen inneholdt fisk og sjømat, begge deler fra profesjonelle kjøkken og det overrasket meg veldig. |
|
|
|
|
#333 |
|
flisespikker
|
Sv: Unpopular opinion-trådJa, og jeg skjønner at folk som er pescetarianere kan finne på å si at de er vegetarianere når de f.eks. skal melde seg på en middag eller lignende, for da er de i alle fall sikret å ikke få kjøtt. (Med mindre de kommer ut for en sånn kelner som jeg møtte en gang på et jobbarrangement, som begynte å argumentere med min vegetarianske kollega om at «kylling er jo ikke kjøtt».
|
|
#334 |
|
Glamorøs
|
Sånn for å hente fra Roald Dahl igjen, syns denne artikkelen er interessant. Kanskje det er en konstruert problemstilling, og at de aller fleste faktisk ikke er lettkrenka, men noe må gjøres mer spiselig for kapitalismen?
|
|
#335 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Unpopular opinion-trådGod artikkel, Tallulah! (Kilde: youtube.com)
|
|
#336 |
|
Glamorøs
|
Sv: Unpopular opinion-trådUansett om Netflix lykkes eller ikke er de med på å skape et inntrykk av at en del mennesker er mer lettkrenka enn de er, og på den måten utsetter dem for voldsomt mye raseri. I tillegg er de med på å gjøre det tannløse til en norm.
|
|
#337 |
|
Semiaktiv
Sv: Unpopular opinion-trådDet er faktisk helt utrolig med dagens øyne, å se hvor vanlig og akseptert det var med fat-shaming av barn i litteraturen før. Det å være tykk var likestilt med å være bortskjemt, slem og/eller mindre intelligent. Og ikke bare Roald Dahl, det var helt vanlig. Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til Dudleif. Min mor snakket om det nylig, de sang en sang på skolen da hun var barn, som handlet om en "Tykke Tom", som ikke kom spesielt heldig ut av sangen, kan man si. Enkelte av bøkene og sangene har naturlig gått ut på dato og brukes ikke noe særlig lenger, og det er egentlig helt greit. Problemet er kanskje de bøkene som egentlig er fantastisk gode bøker, som slår an den dag i dag. Man tåler for såvidt å lese det fortsatt, men innholdet blir litt annerledes og enda "slemmere" enn forfatteren trolig hadde ment at det skulle være, da boka ble skrevet. Rett og slett fordi det ikke var sett på som like slemt på den tida. Og er det da riktig å endre på det, slik at det står mer i stil med hvordan det egentlig var ment (i den grad man kan vite sikkert), eller skal det for enhver pris beholdes? Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes der, tror som sagt jeg holder på at det må vurderes fra bok til bok, avhengig av kontekst, men uansett vil alltid noen være uenig.
|
|
#338 |
|
Shake it out!
|
Ja jeg så at noen nevnte det i Debatten, og det er vel kanskje like sannsynlig som noe annet, dessverre. Og ikke bedre på noe som helst vis. Takk for interessant lenke!
|
|
#339 |
|
Shake it out!
|
Men om det er for å unngå fatdhaming av barn, så oppnår man lite med å endre fra tykk til enorm. De jeg kjenner som er overvektige på den tykke siden sier at det er ok å bli betegnet som tykk, men at de ville blitt veldig såra om noen omtalte dem som enorme.
|
|
#340 |
|
Semiaktiv
Sv: Unpopular opinion-trådJa, akkurat her er jo problemet selve innholdet, ikke ordbruken. At det å være stor skal være, eller i alle fall understreke, noe veldig negativt ved en person. I motsetning til Lindgrens negerkonge, der poenget ikke er hudfargen til dem pappaen regjerer over som sådan, men ordet symboliserer noe som er eksotisk og veldig langt borte. Og da er det mye lettere å bytte det ut, uten at det har noe å si for innholdet. Tvert om klargjør det innholdet, siden det å være mørk i huden slett ikke betyr at man befinner seg på andre siden av jordkloden lenger, slik det gjorde på den tiden da boka ble skrevet. Sydhavskonge blir derfor mer presist, i tillegg til at man unngår et ord som i dag er støtende i seg selv.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 23-02-23 kl 16:54. |
|
|
![]() |
|
|