Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-23, 16:27   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Det er faktisk helt utrolig med dagens øyne, å se hvor vanlig og akseptert det var med fat-shaming av barn i litteraturen før. Det å være tykk var likestilt med å være bortskjemt, slem og/eller mindre intelligent. Og ikke bare Roald Dahl, det var helt vanlig. Man trenger ikke gå lenger tilbake enn til Dudleif. Min mor snakket om det nylig, de sang en sang på skolen da hun var barn, som handlet om en "Tykke Tom", som ikke kom spesielt heldig ut av sangen, kan man si. Enkelte av bøkene og sangene har naturlig gått ut på dato og brukes ikke noe særlig lenger, og det er egentlig helt greit. Problemet er kanskje de bøkene som egentlig er fantastisk gode bøker, som slår an den dag i dag. Man tåler for såvidt å lese det fortsatt, men innholdet blir litt annerledes og enda "slemmere" enn forfatteren trolig hadde ment at det skulle være, da boka ble skrevet. Rett og slett fordi det ikke var sett på som like slemt på den tida. Og er det da riktig å endre på det, slik at det står mer i stil med hvordan det egentlig var ment (i den grad man kan vite sikkert), eller skal det for enhver pris beholdes? Jeg vet egentlig ikke hva jeg synes der, tror som sagt jeg holder på at det må vurderes fra bok til bok, avhengig av kontekst, men uansett vil alltid noen være uenig.

Bibelen har jo også vært omformulert en del ganger, for å passe bedre til den måten ting leses og oppfattes på i våre dager (uten sammenligning for øvrig). Den opprinnelige formuleringen gir i beste fall ingen mening, eller den er helt idiotisk, eller i verste fall farlig, skal det tolkes bokstavelig med dagens briller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:20.