|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?
Nope.. som de andre skriver, det skal mye salt til.
![]() |
#22 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Da jeg gikk på kokkeskole lærte vi at i kokevannet til torsk skulle man ha en neve salt. Så dobbelt så mye. Så litt til.
![]() |
#23 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Enig med Nextlife. Salt er virkelig en vanesak, og man trenger som regel veldig mye mindre salt enn man tror. Jeg lever saltfattig, og vi bruker f eks. aldri salt i kokevannet til ris og pasta, selv om folk påstår at det er et must. Det er mange som har spist hos oss som ikke tror på meg når jeg sier at det ikke er saltet, så forskjellen kan ikke være så stor som folk tror. Jeg bruker heller ikke salt i gjærdeig, selv om det står i oppskriften.
![]() |
![]() |
#24 |
flisespikker
|
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Ja, jeg er helt sikker på at det er en vanesak, som med sukker.
![]() |
#25 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Hvis man har en person som ikke skal ha salt er det en no-brainer for meg. Vi bruker svært lite salt i matlaging og det går veldig greit. Har ikke noen problemer med heving, skorpe eller hvahardu. Mitt problem er vel heller at det svir i munnen når jeg er hos noen som er «glad i salt» |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
flisespikker
|
Det er masse måter å få smak i maten, ja! Soltørkede tomater kan inneholde en del salt, avhengig av merket, så det bør man vel sjekke hvis poenget er å unngå salt. (Det har jo fetaost også, men det blir neppe så mye salt i oljen, hvis det bare er den du bruker.)
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå baker jeg ikke så mye, men er tydeligvis blitt helt blind for salt i oppskrifter, for jeg ble skikkelig overrasket over salt i gjærbakst nå. Men googlet og ser nå at det står i alle oppskrifter.
![]() |
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Ja, det skal veldig veldig mye til at man spiser for lite salt. Man får det besten ikke til som Input skriver. Kanskje greit å ta ekstra salt om man løper maraton/uktraløp i varme og bare drikker vanlig vann. Fortalt av lege når jeg har spurt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Salte før eller etter tilbereding?Jeg kalkulerte en vanlig middagsmåltid på sykehuset til at gjennomsnittet der inntok medpasient mine 4-5 gram på EN middag.
![]() |
|
|