Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal vi snakke om sykelønnsordningen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-25, 13:34   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?

Ja, det er en del som er vanskelig for små bedrifter. Der dekkes kanskje et helt arbeidsfelt av kun én person, og da er det veldig vanskelig å både skulle ha en vikar for denne personen, i tillegg til å tilrettelegge for at den sykmeldte kan bruke restarbeidsevnen som kan variere fra dag til dag. Spesielt er det vanskelig økonomisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 08:23   #62
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Leste nettopp to interessante artikler om long covid og sykefravær som er verdt å få meg seg https://www.nrk.no/buskerud/norsk-st...id_-1.17112199 https://www.aftenposten.no/meninger/...ticle%3AyEVX6R

Men er overrasket over at premisset "sykefraværet øker" ikke blir utfordret i media, det har jo, som flere i denne tråden har vært inne på, beviselig vært relativt stabilt de siste 25 år.
Vi har rekordhøy yrkesdeltakelse i Norge, det gir samfunnet enorme verdier, og er noe vi kan klappe oss på skuldra for. Men når alle som kan krype og gå er i jobb, må man også påregne et visst sykefravær, sånn er det bare, og fordelen med høy yrkesdeltakelse oppveier kostnadene med sykefravær.

Det er også viktig å skille mellom egenmeldt sykefravær og legemeldt fravær. Det er det legemeldte fraværet som står for de store kostnadene (utgjør 80 % av sykefraværet), så sånn sett gir det lite mening at karensdager vil gjøre underverker for kostnadene. Å se på legenes praksis med sykemelding kunne kanskje gitt bedre uttelling?

Sist redigert av Galathea : 24-01-25 kl 14:19.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 08:37   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SSB har skrevet en artikkel om å sammenlikne sykefravær mellom land, og hvor vanskelig det er. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/ar...internasjonalt

De peker på at landene teller ulikt, har ulik arbeidsstokk og ikke minst: ulikt arbeidsvern.

Gammel 23-01-25, 08:58   #64
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

........

Det er også viktig å skille mellom egenmeldt sykefravær og legemeldt fravær. Det er det legemeldte fraværet som står for de store kostnadene, så sånn sett gir det lite mening at karensdager vil gjøre underverker for kostnadene. Å se på legenes praksis med sykemelding kunne kanskje gitt bedre uttelling?

Å se på legenes praksis med sykemelding og endre noe der kan bidra til å redusere sykefraværet. Var det i en kommentar som er linket til her der det stod at de fleste sykemeldinger er satt slik at de slutter på en fredag/søndag, at arbeidstaker er på jobb mandag. Men nå kommer jeg til å motsi meg selv litt for de gangene jeg har vært sykemeldt har jeg aldri følt meg helt klar for jobb når sykemeldinger har gått ut og en handler skikkelig første uka på jobb etter å ha vært borte.
Og en gruff i tillegg, kreftsyk (grad4) venn får 2 ukers sykemeldinger av gangen og da setter heller ikke kommunen inn vikar.

Nei, tror økt grunnbemanning i helse og omsorgsyrker vil hjelpe på. Og reduserte helsekøer/venteliste.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:04   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Og en gruff i tillegg, kreftsyk (grad4) venn får 2 ukers sykemeldinger av gangen og da setter heller ikke kommunen inn vikar.
.

Er det ikke sånn med all sykemelding? At man kun får for kort tid av gangen? Sikkert ment å man skal få god oppfalgig av lege, og faktisk bli vurdert, men det slår også veldig dårlig ut for arbeidsgiver, hvor det i mange tilfeller blir helt umulig å sette inn vikar.

Gammel 23-01-25, 09:43   #66
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det ikke sånn med all sykemelding? At man kun får for kort tid av gangen? Sikkert ment å man skal få god oppfalgig av lege, og faktisk bli vurdert, men det slår også veldig dårlig ut for arbeidsgiver, hvor det i mange tilfeller blir helt umulig å sette inn vikar.

Nei, da jeg hadde kreft var jeg sykemeldt i to måneder av gangen. Legene måtte begrunne det spesielt, men jeg var jo innlagt på sykehus, så det var liksom ikke noe alternativ.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:53   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, da jeg hadde kreft var jeg sykemeldt i to måneder av gangen. Legene måtte begrunne det spesielt, men jeg var jo innlagt på sykehus, så det var liksom ikke noe alternativ.

OK, ser den. Jeg har vært borti et tilfelle der legen visste at dette kom til å vare lenge, men kunne allikevel ikke sykemelde for mer enn2-3 uker av gangen. Men det var ikke like håndfast som "lagt inn på sykehus". Da jeg brakk armen bel jeg også sykemeldt ut perioden med gips, tror det var 3-4 uker.

Fant dette på NHI:

Sitat:

Hvor langt fram i tid kan legen skrive sykmelding?
Formelt skal legen første gang skrive attestasjon for at du er syk den dagen. Deretter skal han bare skrive attestasjon for den tiden du har vært syk, og ikke for mer enn 14 dager om gangen. I praksis vil de fleste leger skrive sykmelding framover, men maksimalt for 14 dager. Du må da til legen for å få ny sykmelding, hvis du fortsatt er arbeidsufør.

Legen kan sykmelde for lengre perioder hvis det er gitt at pasienten ikke kommer i arbeid på lang tid eller aldri (det søkes uførepensjon).

Gammel 23-01-25, 10:02   #68
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble sykemeldt for fire uker i slengen da jeg var sykemeldt nå nylig. Hadde månedlig oppfølging med fastlege, og opplevde god dialog rundt hvordan jeg skulle bli bedre og hvor mye jeg kunne være i stand til å jobbe.

Min erfaring fra det året jeg var igjennom er at man er veldig avhengig av en arbeidsgiver som 1) har mulighet og villighet til å tilrettelegge og 2) har erfaring og kunnskap i hvordan man veilleder en arbeidstaker tilbake i jobb. Min hadde det første, men ikke det andre, og det gjorde at ekstremt mye ansvar for å gå fra null jobb til hundre prosent jobb ble overlagt meg og det var ikke like enkelt, for det krevde enorm innsats fra min del og det er ikke gitt man har hvis motivasjonen er litt laber.

Gammel 23-01-25, 10:15   #69
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

I starten da jeg ble sykmeldt i fjor våres var det 14 dager om gangen. Da jeg begynte med behandling fikk jeg 1 måned, legen tok en fang og sykmeldte meg i 32 dager og den sykmeldingen ble avvist av NAV med engang pga lengden. Nå er jeg sykmeldt 1 måned og det gir meg mer ro til å bli frisk. Er også jevnlig hos legen for oppfølging.

Gammel 23-01-25, 10:34   #70
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kan jeg bare få si at om den offentlige debatten hadde vært på det nivået som utvises i denne tråden, tror jeg landet vårt hadde hatt en mye lysere fremtid!

I den offentlige debatten er det et populistisk fokus på å legge skylden på syke folk (som øyensynlig er late og må skjerpe seg). Arbeidsministeren vår uttaler seg som regel mistenkeliggjørende om sykemeldte. Det siste jeg hørte henne si, var at folk må ta mer ansvar for hvordan de bruker fritiden sin, slik at det ikke skal gå utover jobben. Jeg fatter ikke hvor hun har det fra at AP står for en slik holdning til folk? Hvor er APs krav om at arbeidsgiverne stiller med bedre tilrettelegging, bemanning og oppfølging? Neida, her er det visst de "lettere psykisk syke" som skal tas, uvisst av hvilken grunn.

En annen kategori av stemmer som hyler i koret, er leger og psykologer som vil rykke ut og påpeke at sykemelding ikke er god behandling mot sykdom. Men det er det da heller ingen som har hevdet. Det er ikke derfor vi har sykemeldingsordningen. Den er faktisk en ordning som skal sikre økonomisk trygghet når man ikke er i stand til å jobbe på grunn av sykdom, eller fordi man må bruke tiden på behandling mot sykdom. Ofte nevnes det at det at arbeid kan være god behandling mot f.eks. depresjon. Men det har egentlig lite med behandling å gjøre. En person med moderat til alvorlig depresjon er sykemeldt først og fremst fordi vedkommende ikke klarer å utføre jobben sin, ikke fordi noen tror vedkommende vil bli fortere frisk av å ligge i senga si 18 timer i døgnet. Men det er klart, hvis arbeidsgivere takler at den ansatte er på jobb med lavere produktivitet, kan man få ned noe av fraværet på den måten. Men hvem vil betale for å ha en ansatt i 100% stilling, som bare yter 20%, for eksempel? Dermed må NAV og altså fellesskapet, dekke noe av dette på en eller annen måte. (Det synes jeg jo er rett og rimelig overfor arbeidsgiverne også). Det er kanskje en håndfull sykdommer hvor fravær fra jobb i seg selv kan utgjøre behandling, f.eks. utbrenthet eller skadevirkninger etter mobbing og trakassering på arbeidsplassen, eller store livskriser hvor man ikke kan sykemeldes fra resten av livet (sistnevnte burde kanskje hatt sin helt egen ordning, all den tid sykdom ikke alltid er en del av bildet).

Sist redigert av Kanina : 23-01-25 kl 11:03. Årsak: Glemte jo helt å ta med psykologene også...
Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 10:48   #71
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, enig Kanina, debatten er helt hårreisende. Krise at man ikke gidder å se på hva tallene FAKTISK viser, og så ta debatten derifra.

Innsparingene på andre velferdsordninger betaler man også ofte gjennom sykelønnsordningen, når skolen svikter og barn faller utenfor havner foreldrene på felgen, når syke foreldre ikke får hjemmehjelp eller omsorgsbolig så må barna deres ta ansvar, og det går utover jobb. Har en venninne med to svært pleietrengende foreldre, hun har vært langtidssykemeldt og er nå ufør, delvis pga den høye omsorgsbelastningen hun har stått i. Vi fikk beskjed av den forrige helseministeren at vi må planlegge for egen alderdom, og det sies ofte at man må bruke pårørende mer. Da må man være villig til å kalkulere inn at dette krever at mange blir borte fra jobb.

I går måtte jeg gå tidlig fra jobb for å hente min mor på sykehuset etter en operasjon. Sykehuset ligger en times kjøring unna. Og pasienttransport tilbys IKKE lenger. Jeg er heldig og kan flekse, men hvis alle som er pasient på sykehus faktisk må ha privatsjåfør, blir det nødvendigvis en del fravær fra jobb rundtomkring.

Sist redigert av Galathea : 23-01-25 kl 11:05.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 10:53   #72
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Veldig mange andre steder i verden får man sparken, så man har ikke statistikk å sammenlikne med.

Takk for at du skrev dette, så slipper jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 11:10   #73
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

For en tid tilbake leste jeg en kronikk skrevet av en fastlege som ofte følte på at h*n gjerne ville ha fulgt opp tettere, nøstet opp i problemene og støttet mer. Men da venteværelset var fullt og en allerede var forsinket var det mye enklere å skrive ut nye 14 dagers sykmelding. En skal også ta hensyn til alle de andre pasientene som sitter og venter.

Det er jo fokus på det med restarbeidsevne, og der vil jeg jo tro at et godt samarbeid mellom helsevesen, arbeidsgiver og arbeidstaker er utslagsgivende, og at om en av aktørene ikke er med så havarerer det.

Som en som tidvis skal være med og tilrettelegge kunne jeg også ønske meg støtteordninger som kunne sikre kollegaer og flyten på en arbeidsplass da en eller flere ansatte har mye og varierende fravær over lang tid. Uten at jeg helt vet hva det skulle være. Om det er snakk om hyppige men korte sykmeldinger blir det veldig kostbart både med lønn til den sykmeldte og overtidsbruk på de som dekker opp. Og ikke bare i penger, det går også ut over trivselen, på jobb og privat, partnere som må godta at planer ryker nok en gang og så videre. Og her tar eierne og daglig leder mye av støyten.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 13:58   #74
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en leder som påpeker at vi må innordne privatlivet vårt slik at vi har kapasitet til jobb.

Jeg påpekte at joda, men jobb kan jeg sykemeldes fra, jeg kan ikke sykemeldes fra å være mamma.

Det ble stille.

Jada, joda, slevsagt skal en ikke påta segså mye frivillig at der ikek er rom for jobb, men av og tile rforplikt3lsene totalt sett for store, det være seg barn, det være seg foreldre, det være seg partner, det er livet, som er for mye. Og det er jobb en kan sykemeldes fra. Og ja, dess mer som kuttes i andre budsjetter, dess mer tærer det på de som tilslutt blir sykemeldte.

Gammel 23-01-25, 14:23   #75
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sånne ledere tror jeg det finnes mange av der ute,dessverre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:51.