|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Ja, det er en del som er vanskelig for små bedrifter. Der dekkes kanskje et helt arbeidsfelt av kun én person, og da er det veldig vanskelig å både skulle ha en vikar for denne personen, i tillegg til å tilrettelegge for at den sykmeldte kan bruke restarbeidsevnen som kan variere fra dag til dag. Spesielt er det vanskelig økonomisk.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Leste nettopp to interessante artikler om long covid og sykefravær som er verdt å få meg seg https://www.nrk.no/buskerud/norsk-st...id_-1.17112199 https://www.aftenposten.no/meninger/...ticle%3AyEVX6R Sist redigert av Galathea : 24-01-25 kl 14:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?SSB har skrevet en artikkel om å sammenlikne sykefravær mellom land, og hvor vanskelig det er. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/ar...internasjonalt
![]() |
#64 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?
Å se på legenes praksis med sykemelding og endre noe der kan bidra til å redusere sykefraværet. Var det i en kommentar som er linket til her der det stod at de fleste sykemeldinger er satt slik at de slutter på en fredag/søndag, at arbeidstaker er på jobb mandag. Men nå kommer jeg til å motsi meg selv litt for de gangene jeg har vært sykemeldt har jeg aldri følt meg helt klar for jobb når sykemeldinger har gått ut og en handler skikkelig første uka på jobb etter å ha vært borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Glamorøs
|
Er det ikke sånn med all sykemelding? At man kun får for kort tid av gangen? Sikkert ment å man skal få god oppfalgig av lege, og faktisk bli vurdert, men det slår også veldig dårlig ut for arbeidsgiver, hvor det i mange tilfeller blir helt umulig å sette inn vikar.
![]() |
#66 |
|
Nei, da jeg hadde kreft var jeg sykemeldt i to måneder av gangen. Legene måtte begrunne det spesielt, men jeg var jo innlagt på sykehus, så det var liksom ikke noe alternativ.
![]() |
![]() |
#67 |
Glamorøs
|
OK, ser den. Jeg har vært borti et tilfelle der legen visste at dette kom til å vare lenge, men kunne allikevel ikke sykemelde for mer enn2-3 uker av gangen. Men det var ikke like håndfast som "lagt inn på sykehus". Da jeg brakk armen bel jeg også sykemeldt ut perioden med gips, tror det var 3-4 uker.
![]() |
#68 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg ble sykemeldt for fire uker i slengen da jeg var sykemeldt nå nylig. Hadde månedlig oppfølging med fastlege, og opplevde god dialog rundt hvordan jeg skulle bli bedre og hvor mye jeg kunne være i stand til å jobbe.
![]() |
#69 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?I starten da jeg ble sykmeldt i fjor våres var det 14 dager om gangen. Da jeg begynte med behandling fikk jeg 1 måned, legen tok en fang og sykmeldte meg i 32 dager og den sykmeldingen ble avvist av NAV med engang pga lengden. Nå er jeg sykmeldt 1 måned og det gir meg mer ro til å bli frisk. Er også jevnlig hos legen for oppfølging.
![]() |
#70 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Kan jeg bare få si at om den offentlige debatten hadde vært på det nivået som utvises i denne tråden, tror jeg landet vårt hadde hatt en mye lysere fremtid!
Sist redigert av Kanina : 23-01-25 kl 11:03. Årsak: Glemte jo helt å ta med psykologene også... |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Ja, enig Kanina, debatten er helt hårreisende. Krise at man ikke gidder å se på hva tallene FAKTISK viser, og så ta debatten derifra. Sist redigert av Galathea : 23-01-25 kl 11:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?For en tid tilbake leste jeg en kronikk skrevet av en fastlege som ofte følte på at h*n gjerne ville ha fulgt opp tettere, nøstet opp i problemene og støttet mer. Men da venteværelset var fullt og en allerede var forsinket var det mye enklere å skrive ut nye 14 dagers sykmelding. En skal også ta hensyn til alle de andre pasientene som sitter og venter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har en leder som påpeker at vi må innordne privatlivet vårt slik at vi har kapasitet til jobb.
![]() |
#75 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Sånne ledere tror jeg det finnes mange av der ute,dessverre.
![]() |
|
|