Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skal vi snakke om sykelønnsordningen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-25, 08:23   #1
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?

Leste nettopp to interessante artikler om long covid og sykefravær som er verdt å få meg seg https://www.nrk.no/buskerud/norsk-st...id_-1.17112199 https://www.aftenposten.no/meninger/...ticle%3AyEVX6R

Men er overrasket over at premisset "sykefraværet øker" ikke blir utfordret i media, det har jo, som flere i denne tråden har vært inne på, beviselig vært relativt stabilt de siste 25 år.
Vi har rekordhøy yrkesdeltakelse i Norge, det gir samfunnet enorme verdier, og er noe vi kan klappe oss på skuldra for. Men når alle som kan krype og gå er i jobb, må man også påregne et visst sykefravær, sånn er det bare, og fordelen med høy yrkesdeltakelse oppveier kostnadene med sykefravær.

Det er også viktig å skille mellom egenmeldt sykefravær og legemeldt fravær. Det er det legemeldte fraværet som står for de store kostnadene (utgjør 80 % av sykefraværet), så sånn sett gir det lite mening at karensdager vil gjøre underverker for kostnadene. Å se på legenes praksis med sykemelding kunne kanskje gitt bedre uttelling?

Sist redigert av Galathea : 24-01-25 kl 14:19.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 08:58   #2
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

........

Det er også viktig å skille mellom egenmeldt sykefravær og legemeldt fravær. Det er det legemeldte fraværet som står for de store kostnadene, så sånn sett gir det lite mening at karensdager vil gjøre underverker for kostnadene. Å se på legenes praksis med sykemelding kunne kanskje gitt bedre uttelling?

Å se på legenes praksis med sykemelding og endre noe der kan bidra til å redusere sykefraværet. Var det i en kommentar som er linket til her der det stod at de fleste sykemeldinger er satt slik at de slutter på en fredag/søndag, at arbeidstaker er på jobb mandag. Men nå kommer jeg til å motsi meg selv litt for de gangene jeg har vært sykemeldt har jeg aldri følt meg helt klar for jobb når sykemeldinger har gått ut og en handler skikkelig første uka på jobb etter å ha vært borte.
Og en gruff i tillegg, kreftsyk (grad4) venn får 2 ukers sykemeldinger av gangen og da setter heller ikke kommunen inn vikar.

Nei, tror økt grunnbemanning i helse og omsorgsyrker vil hjelpe på. Og reduserte helsekøer/venteliste.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:04   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Og en gruff i tillegg, kreftsyk (grad4) venn får 2 ukers sykemeldinger av gangen og da setter heller ikke kommunen inn vikar.
.

Er det ikke sånn med all sykemelding? At man kun får for kort tid av gangen? Sikkert ment å man skal få god oppfalgig av lege, og faktisk bli vurdert, men det slår også veldig dårlig ut for arbeidsgiver, hvor det i mange tilfeller blir helt umulig å sette inn vikar.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:43   #4
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Er det ikke sånn med all sykemelding? At man kun får for kort tid av gangen? Sikkert ment å man skal få god oppfalgig av lege, og faktisk bli vurdert, men det slår også veldig dårlig ut for arbeidsgiver, hvor det i mange tilfeller blir helt umulig å sette inn vikar.

Nei, da jeg hadde kreft var jeg sykemeldt i to måneder av gangen. Legene måtte begrunne det spesielt, men jeg var jo innlagt på sykehus, så det var liksom ikke noe alternativ.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-25, 09:53   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, da jeg hadde kreft var jeg sykemeldt i to måneder av gangen. Legene måtte begrunne det spesielt, men jeg var jo innlagt på sykehus, så det var liksom ikke noe alternativ.

OK, ser den. Jeg har vært borti et tilfelle der legen visste at dette kom til å vare lenge, men kunne allikevel ikke sykemelde for mer enn2-3 uker av gangen. Men det var ikke like håndfast som "lagt inn på sykehus". Da jeg brakk armen bel jeg også sykemeldt ut perioden med gips, tror det var 3-4 uker.

Fant dette på NHI:

Sitat:

Hvor langt fram i tid kan legen skrive sykmelding?
Formelt skal legen første gang skrive attestasjon for at du er syk den dagen. Deretter skal han bare skrive attestasjon for den tiden du har vært syk, og ikke for mer enn 14 dager om gangen. I praksis vil de fleste leger skrive sykmelding framover, men maksimalt for 14 dager. Du må da til legen for å få ny sykmelding, hvis du fortsatt er arbeidsufør.

Legen kan sykmelde for lengre perioder hvis det er gitt at pasienten ikke kommer i arbeid på lang tid eller aldri (det søkes uførepensjon).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.