Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaskemiddel med parfyme

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-25, 18:47   #21
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaskemiddel med parfyme

Omo Active sport og fritid har jeg brukt og da luktet klærne så mye at de måtte luftes lenge ute (pga pollenallergi i huset tørker vi ikke tøy ute).
Vaskemiddelet fra clas ohlson som jeg nevnte i tidligere innlegg, er omtrent det samme som Omo sport o fritid uten så mye lukt. Lukter friskere enn Omo.
Jeg har innimellom luktet på hvert plagg for å finne ut hvor lukta kom fra. De ble vasket alene, og noen plagg er kastet pga ukt.

Gammel 28-07-25, 19:03   #22
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Omo Active sport og fritid har jeg brukt og da luktet klærne så mye at de måtte luftes lenge ute (pga pollenallergi i huset tørker vi ikke tøy ute).

Søren! Da funker ikke det. Jeg bruker forresten Clas Ohlsons flytende gallesåpe på flekker og da spesielt på klær som ikke tåler vanlig flekkmiddel (ull/silke). Fungerer strålende!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 19:15   #23
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare svarte klær... De tørkes på tørkestativ på badet, og passer på god avstand. Hele bader lukter surt når klær tørkes, så nå har jeg satt inn duftlys der. Og jeg hater egentlig duftlys hakket mer enn parfymert vaskemiddel (men fant et fra Rituals som lukter likt badeskummet vårt, så da går det an allikevel).

Gammel 28-07-25, 20:20   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har også erfaring med at det er mørke klær som lukter, og nå er det et håndkle som vi ikke får bukt med. Og siden det tåler 90 grader, så er jo det prøvd. Eddik vet jeg om, men har ikke husket å ha det i enda. Takk for påminnelsen.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 21:39   #25
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Mørke klær lukter fort surt ja. Jeg føler dem helst i tørkeskap med godt med varme på så de tørker fort, for tørker de sakte så stinker de surt

Gammel 28-07-25, 22:11   #26
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi har bare svarte klær... De tørkes på tørkestativ på badet, og passer på god avstand. Hele bader lukter surt når klær tørkes

Kan klærne tørke et annet sted, for eksempel i nærheten av et åpent vindu? Kan du teste ut med ett eller to plagg, for eksempel på en kleshenger? #GårVitenskapligTilVerks

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 22:26   #27
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Vi har bare svarte klær... De tørkes på tørkestativ på badet, og passer på god avstand. Hele bader lukter surt når klær tørkes, så nå har jeg satt inn duftlys der. Og jeg hater egentlig duftlys hakket mer enn parfymert vaskemiddel (men fant et fra Rituals som lukter likt badeskummet vårt, så da går det an allikevel).

Da er det nok klærne og ikke maskinen. Svarte t-skjorter i bomull fra Dressmann har ofte vært synderen her. Om dere har de i hus.

Gammel 28-07-25, 22:34   #28
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På sure klær hjelper det ikke med vaskemiddel med parfyme heller. Tror du må ha et skyllemiddel med veldig sterk lukt om det ikke skal lukte surt. Testet på noe klær feriegjester hadde med seg. Hater sånn lukt. Prøvde eddik og alt. Og også tørke fort ute. Ingenting hjalp. Kan hende det var pga. stoffet i tøyet også.

Mitt tips å teste er å ha eddik i vaskevannet og ikke i skyllevannet. Og prøv å vaske det på 60 grader med vaskepulver og eddik selv om det ikke står at de tåler 60 grader. Verdt å prøve. Det meste overlever av vanlige t-skjorter/shorts etc så lenge det ikke trenger ekstrem finvask. Jeg har i vaskepulver og venter til maskinen har startet så pulveret har gått ned, da åpner jeg skuffen og heller oppi en god slump eddik så det er med i hele vaska. Bruker ikke skyllemiddel heller. Funker på kattetiss og alt. Men et par t-skjorter til feriegjester funket det ikke på som var ekstremt sure fra før. Heng på hengere ut for å tørke i friluft og ikke tett på stativ.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 23:42   #29
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Hverdagsklær må vaskes på 60°C. Lavere temperatur fungerer ikke i lengden. Selvfølgelig må håndklær og sengetøy vaskes på 90°C.
Å vaske på 40°C som anbefales, fjerner ikke bakterier som lager lukt. Du vet jo helt sikkert dette. Da jeg hadde dette problemet, var det vaskemaskinen som trøblet og jeg måtte kjøpe ny.

Gammel 28-07-25, 23:55   #30
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker klær på 20 eller 40 grader, sengetøy og håndklær på 60 grader, og har aldri hatt problemer med lukt.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 23:57   #31
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sen i tråden, det som virker på tøy med innbrakte svette lukt er å vaske med halv med omo color pulver og halv med vanish pulver. Før det prøvde jeg med eddik etc som ikke hjelp annet enn svært midlertidig.

Gammel 29-07-25, 00:03   #32
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville sjekket hva klærne er laget og av kastet det mest syntetiske.

Gammel 29-07-25, 00:07   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et bomullshåndkle som er problemet i vasken jeg kjørte i dag, faktisk. Vurderer å kaste det.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-25, 01:19   #34
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi er også allergikere og noen atopikere, men bruker Klar vaskemiddel som har bare litt duft og tåler det fint.

Gammel 29-07-25, 12:09   #35
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

En gang i mellom bruker jeg sånne kapsler som de bruker i utlandet. Heftig parfymelukt, men man blir kvitt det sure som holder seg borte ei stund.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-25, 12:49   #36
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg har blant annet en tråd om dette her inne.
Mine tips er:
rens og vask på 90 grader jevnlig
bruk eddik som skyllemiddel
bruker vanish
og jeg har kjøpt en flytende såpe på Clas ohlson som heter Galletvål, aktiv tvattmiddel (svensk). Den er litt som Omo sport, men stinker ikke like mye.
Dør og såpedispenser oppe når maskinen ikke er i bruk

Jeg har nå sluttet å bruke skyllemiddel og bruker eddik istedenfor, og helt slutt på klær som lukter surt.
Jeg bruker Blenda Sensitive pulver som vaskepulver.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-25, 13:57   #37
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg har nå sluttet å bruke skyllemiddel og bruker eddik istedenfor, og helt slutt på klær som lukter surt.
Jeg bruker Blenda Sensitive pulver som vaskepulver.

Her brukes også Blenda Sensitive både med farger og hvitt.

Gammel 29-07-25, 15:34   #38
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Det er et bomullshåndkle som er problemet i vasken jeg kjørte i dag, faktisk. Vurderer å kaste det.

Da ville jeg kastet det. Bedre å kaste enkelte plagg enn alt, og det kan fort smitte. Det er jo også begrenset hvor følelsesmessig knyttet man blir til et håndkle. Etter jeg skrev det med syntetisk kom jeg på at det kanskje var vært (litt tykke?) bomullsplagg som er mest problematisk, og ikke syntet? Husker noe hettegenser-hetter, blant annet.

Gammel 29-07-25, 15:59   #39
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Standard

Her kastes sure klær jevnt og trutt, særlig om de er vasket mye og det ikke går bort.

Gammel 31-07-25, 15:42   #40
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tykke, svarte, tunge hettegenseren kan fort være problematiske ja. Det er derfor disse alltid tørkes med varme hos oss, da tørker de fort og surnet ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:16.